۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۵۳
کد خبر: 81484542
T T
۰ نفر
معاون وزير نيرو: بحران آب مربوط به فقدان مديريت كارآمد است

كرمان - ايرنا - معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: تصور نشود كه ريشه مشكلات و بحران امروز آب در خشكسالي است و بايد دانست كه بيشتر آن مربوط به فقدان مديريت كارآمد و حكمراني موثر است.

به گزارش ايرنا، رحيم ميداني روز پنجشنبه در دومين همايش بحران آب در استان كرمان افزود: با نگاه به گذشته كارهاي خوب خود را در زمينه مهار بحران آب بايد ديد و نقاط ضعف را اصلاح كرد و فقط متمركز شدن در نقاط قوت آينده اي خوب براي كشور رقم نمي زند.

وي خاطرنشان كرد: امروز در كشور با مشكلي مواجه هستيم كه ادامه آن چيزي بود كه نشان مي دهد در آب و مصرف آن اندازه اي قائل نبوديم و بيش از آنچه مي بايست استفاده شد و براساس اين استفاده نادرست ناپايداري ايجاد مي شود.

وي اظهار كرد: مهر ماه سال گذشته گزارشي در مورد وضعيت آب كشور با حضور وزير نيرو ارايه شد كه منشاء يك تحول در سطح ملي بود و براساس آن بايد نگاه خود را به مديريت كشور اصلاح كرد.

معاون وزير نيرو گفت: امروز كلانشهري مانند تهران با مشكل مواجه شده است و با كمبود آب براي تامين نياز اين استان مواجه شده ايم و نزولات آسماني كم بود و اين مديريت صحيحي نيست.

وي تاكيد كرد: اقيلم كشور هميشه توام با نوسان بوده است و بايد با همكاري و كمك گرفتن از علم در اين زمينه كارهاي بزرگي انجام داد.

ميداني گفت: اتفاقات جديدي در دنيا و كشور تحت عنوان اقليم وجود دارد و بايد توانست كشور را با همين نوسانات اداره كرد و اگر بر موضوع بحران آب يك مديريت خوب وجود داشته باشد نوعي سوء مديريت است.

وي گفت: در كنار همه اقدامات خوب در زمينه اجراي طرح هاي آبرساني بايد به ساير جنبه هاي مديريت آب كشور توجه كرد و يك مدير جامع نگر بود و از لحاظ نظري مطلب ناشناخته نيست منتها براي اين گفته ها گوش شنوا نبود.

وي خاطرنشان كرد: در مديريت هاي گذشته سعي شد منافع كوتاه مدت مردم به منافع درازمدت آنان ترجيح داده شود در صورتي كه همه مي بايست اقدامات موثر را انجام مي دانند و دنبال راه نهايي باشند.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: در زمينه حل بحران و موضوع آب كشور بايد شاهد نبرد ديگري باشيم و اگر اين نبردها و مقاومت ها روزي در دفاع مقدس بود اما امروز بايد در مديريت آب مرداني باشند كه حرف حق را بازگو كنند.

وي اضافه كرد: اگر قرار باشد مديريت خود را به شعار تقليل دهيم ممكن است كساني خوشحال شوند اما بطور حتم اين درست نيست.

ميداني گفت: شوراي عالي آب در دولت يازدهم بسيار فعال تر و تا به امروز 16 جلسه در زمينه موضوعات پيرامون آب تشكيل شده است كه نشان مي دهد دولت توجه خاصي به آب دارد و همچنين در برنامه ششم نظر به اين است كه وجه مناسب تر و در خوري به اين موضوع داده شود.

وي به جلسه پانزدهم شوراي عالي آب اشاره كرد و گفت: طرحي به تصويب رسيد كه بر اساس آن به تفكيك هر محدوده ي مطالعاتي مي پردازد و اعلام مي كند كه چه مقدار آب نياز است كه خوشبختانه اين طرح ديروز به امضاي وزير نيرو رسيد.

وي افزود: همچنين بر اساس اين طرح مشخص مي شود چه ميزان آب به بخش كشاورزي اختصاص داده شود كه اگر بتوان در يك دوره پنج ساله آن را اجرا كرد حدود 11 ميليارد متر مكعب از مصرف سرانه كشور كم خواهد شد.

معاون وزير نيرو گفت: اميد است با اجراي اين طرح سفره هاي زيرزميني بعد از 20 يا 25 سال بازيابي شوند و البته نبايد انتظار داشت كه مثل روز اول خود شوند.

وي بيان كرد: اين چنين اقداماتي تبعات دارد اما با تلاش و كمك بخش هاي مرتبط با آب مي توان اين مساله را براي كشور حل كرد و بايد دانست كه در اجراي طرح هاي مرتبط با حل بحران آب نبايد دچار حواشي شد.

وي تصريح كرد: بايد همه جاي كشور با نگاه يك سويه به سمت پايداري منابع آبي سوق داده شود و مي بينيم كه استان كرمان به صورت خود جوش اين حركت را شروع كرده كه الگويي مطلوب براي ساير نقاط كشور است و بايد اين تجربه به اشتراك گذاشته شود.

ميداني گفت: اگر امروز كشاورزان در اين زمينه همراهي لازم را انجام ندهند اين مشكل حل نخواهد شد و بايد مشكل را با ايجاد اعتماد و باور بين كشاورزان حل كرد.

7439/8154

سرخط اخبار استان‌ها