۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۲۲:۱۸
کد خبر: 81540016
T T
۰ نفر
وزیرخارجه لبنان:امارات درصدد اخراج 70 لبنانی در24 ساعت آینده است

بیروت – ایرنا – جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان اعلام كرد كه دولت امارات متحده عربی تصمیم گرفته است در 24 ساعت آینده 70 تبعه لبنانی مقیم را از خاك این كشور اخراج كند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های لبنانی، باسیل خاطرنشان كرد: سفارت لبنان از تصمیم دولت امارات برای اخراج 70 تبعه لبنانی مقیم این كشور اطلاع یافته است اما از دلایل ابوظبی برای اتخاذ این تصمیم و جزئیات آن خبری در دست نیست.

تلویزیون «L.B.C» در گزارشی اعلام كرده است كه بیشتر این 70 تبعه لبنانی، مسلمان و شیعه هستند و دولت امارات تنها 24 ساعت به آنها مهلت داده است تا خاك این كشور را ترك كنند.

برخی رسانه های اعلام كرده اند كه امارات در این مرحله تصمیم دارد اعضای 90 خانواده لبنانی را اخراج كند.

امارات در گذشته نیز برخی از اتباع لبنان را اخراج كرده و بسیاری از آنها مالكان شركت ها و بنگاه هایی در این كشور بوده و حتی برخی از آنها بیش از 30 سال در این كشور اقامت داشته اند.

دولت امارات تاكنون اجازه تسویه دارایی های آنها را نداده و لبنانی های اخراج شده هیات ویژه ای را برای پیگیری و دریافت حقوق خود تشكیل داده اند.

حسّان علیان رییس هیات لبنانی های اخراج شده از امارات اعلام كرد كه این هیات در رابطه با اخراجی های جدید تماس هایی با مسئولان لبنانی داشته است.

وی تصریح كرد: مسئولان اماراتی تصمیم گرفته بودند اقدامات عملی در خصوص اخراج لبنانی ها را به مدت چند سال متوقف سازند اما با این وجود این اخراج به شیوه های پنهان و تحت عناوین مختلف ادامه پیدا كرده است.

علیان تاكید كرد، 70 تبعه لبنانی كه امارات برای اخراج آنها تصمیم گرفته هیچ گونه جرم و اقدام غیر قانونی مرتكب نشده و تنها گناه آنها این است كه مسلمان شیعه هستند.

مقامات اماراتی تاكنون از اظهار نظر در باره این تصمیم خودداری كرده اند.

وزارت امور خارجه لبنان هم با صدور بیانیه ای تاكید كرد:لبنانی های ساكن امارات به طور كامل در جامعه این كشور ادغام شده و به قوانین امارات ملتزم و پایبند هستند.

در این بیانیه آمده است كه اتباع لبنانی ساكن امارات، نیروهای خوب و مفید برای این كشور بوده و سكونتشان در امارات هیچ تاثیر و یا پیامد منفی برای جامعه این كشور بدنبال نداشته است.

وزارت خارجه لبنان تاكید كرد كه همواره برای تقویت روابط لبنان و امارات تلاش كرده و تعیین سفیر لبنان در این كشور و بررسی همه مشكلات كنسولی ، دیپلماتیك و سیاسی بهترین دلیل است.

دراین بیانیه خاطرنشان شده است كه جبران باسیل وزیر خارجه لبنان با طرف های ذی ربط برای آگاهی از این تصمیم امارات و دلایل آن و همچنین حل مشكلات تماس گرفته و ازجمله با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات تلفنی صحبت كرده و نتایج را به اطلاع تمام سلام نخست وزیر لبنان رسانده است.

تعداد زیادی از اتباع لبنان از طوایف مختلف در كشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله بیش از یك صد هزار لبنانی در امارات اقامت دارند.

در همین رابطه شبكه خبری لبنانی المنار به نقل ازمنابع آگاه دیپلماتیك اعلام كرد كه در این مرحله امارات تصمیم دارد 60 مسلمان شیعه لبنانی و 10 لبنانی از طوایف دیگر را اخراج كند.

المنار افزود: امارات همچنین تصمیم دارد تعدادی دیگر از اتباع لبنان را یكشنبه آینده اخراج كند.

منابع المنار خاطرنشان كردند كه این یك تصمیم اماراتی است و همه كشورهای عرب حوزه خلیج فارس مشابه این تصمیم را اتخاذ نكرده اند.

این شبكه خبری لبنانی افزود: نهاد المشنوق وزیر كشور لبنان از همتای سعودی خود در این باره سئوال كرده و او گفته است كه این یك تصمیم اماراتی است.

المنار تصریح كرد:تاكنون هیچ گونه اطلاعاتی از اسامی اتباع لبنانی و شغل و كار آنها در دست نیست اما احتمال می رود كه دلایل این تصمیم بحران سیاسی در امارات باشد.

گفته شده است كه نبیه بری رییس مجلس و وزارت خارجه لبنان تماس هایی را با طرف هایی در امارات برقرار كرده اند و احتمال می رود تمام سلام نخست وزیر لبنان هم كه در شرم الشیخ مصر به سر می برد با شیخ محمد راشد در این باره گفت وگو كند.

نبیه بری در این باره تاكنون با تمام سلام نخست وزیر، جبران باسیل وزیر خارجه و سفارت لبنان در ابوظبی تماس گرفته است.

خاورم ** 1324

سرخط اخبار جهان