۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱
کد خبر: 81580505
T T
۰ نفر
98 درصد مدارس كشور دستورالعمل بوفه سالم را رعایت كرده اند

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان امضای تفاهم نامه بین این وزارتخانه با وزارت بهداشت برای تامین سلامت غذا در بوفه های مدارس گفت: براساس بازبینی های انجام شده ، 98 درصد مدارس كشور دستورالعمل بوفه سالم را رعایت كرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مهرزاد حمیدی روز چهارشنبه در مراسم زنگ نمادین سلامت در مدرسه راضیه شكرابی شهر ری افزود: دو درصد مدارس كشور از دستورالعمل بوفه سالم تخطی داشتند كه دستورات لازم به آنها داده شده است.

این مقام مسوول در وزارت آموزش و پرورش تاكید كرد: لازم است دامنه امنیت غذایی در سال آینده در مدارس افزایش یابد.

وی ادامه داد: باید برای دانش آموزان به فكر لقمه سالم باشیم و از سوی دیگر باید بتوانیم موضوع غذاهای جایگزین خوراكی های مضر را با صنایع غذایی دنبال كنیم.

وی یادآور شد: در سال تحصیلی جدید كمپین تبلیغاتی سلامت در مدارس اجرا می شود كه هدف از اجرای آن آگاهی بخشی به دانش آموزان در خصوص غذاهای سالم و ایمن است.

مدیر كل دفتر سلامت آموزش و پرورش گفت: هم اكنون 12.5 میلیون دانش آموز در 105 هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند.

زنگ نمادین سلامت با رویكرد پایگاه های تغذیه سالم امروز -چهارشنبه - با حضور سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، مسوولان آموزش و پرورش و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در مدرسه راضیه شكرآبی شهرری به صدا درآمد.

بر اساس آیین نامه شرایط مواد خوراكی سالم در تعریف مواد خوراكی سالم و با ارزش چنین آمده است: مواد خوراكی ،ضمن تامین حدود300 تا 500 كالری از انرژی مورد نیاز دانش آموزان به عنوان میان وعده ، مطابق با استانداردهای بهداشتی تهیه و با داشتن شرایط بهداشتی در پایگاه تغذیه(بوفه) سالم به دانش آموزان فروخته می‌شود.

مطابق این آیین نامه فهرست مواد غذایی قابل عرضه در بوفه مدارس باید در محلی در معرض دید دانش‌آموزان و كاركنان مدرسه باشد. خشكبار و خرما، انواع ماست، میوه بسته بندی، نوشیدنی‌ها،‌بیسكوئیت از انواع مواد خوراكی بسته بندی به شمار می آیند كه دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد و تاریخ تولید و انقضا هستند .همچنین لقمه‌هایی كه در بوفه‌ها به فروش می‌رسد باید در بسته بندی‌های یك نفره باشد. خیار و گوجه ، شسته و ضد عفونی شود و تخم مرغ نیز با پوست در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

مطابق این آیین نامه، انواع پفك، انواع یخمك، چیپس، آدامس، شكلات، پاستیل، سالاد الویه، فلافل، سوسیس و كالباس از جمله مواد غذایی به شمار می آیند كه فروش آنها در بوفه مدارس ممنوع است.

اجتمام(3)**9185**9132**1776
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه