برنامه‌های مشترک هلال احمر و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران برای اتباع افغانستان

تهران - ایرنا - معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های اقدام مشترک این جمعیت و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران برای اتباع افغانستان را تشریح کرد.

راضیه عالیشوندی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره برنامه‌های مشترک جمعیت هلال احمر و کمیته بین المللی صلیب سرخ در زمینه بهداشت و توانبخشی، افزود: طرح ارائه خدمات بهداشت اولیه و توانبخشی به مهاجران افغانستانی و ساکنان منطقه گلشهر مشهد در راستای ارائه خدمات بهداشت اولیه و اجتماعی و نیز تامین خدمات توانبخشی جسمی برای ساکنان آسیب پذیر منطقه گلشهر مشهد یکی از این موارد است.

وی ادامه داد: در راستای این توافق‌نامه، طرح میان کمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر و جمعیت حمایت از بهبود یافتگان از سال ۱۳۹۲ به امضاء رسید که تاکنون نیز این فعالیت‌ها ادامه دارد و همه ساله سند طرح به امضا طرفین می‌رسد و اجرا می‌شود.

معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: افراد ذینفع این طرح مهاجران افغانستانی و ایرانیان آسیب پذیر ساکن در منطقه گلشهر و حومه شهر مشهد در خراسان رضوی هستند.

برنامه‌های مشترک هلال احمر و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران برای اتباع افغانستان

عالیشوندی درباره ارائه خدمات بهداشت اولیه، بهداشت روان، آموزشی و خدمات اجتماعی و مددکاری و پیشگیرانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی به جمعیت هدف را از جمله اهداف این طرح مشترک برشمرد و افزود: در این طرح افراد دارای معلولیت به خدمات مناسب توانبخشی دسترسی خواهند داشت که شامل ارائه وسایل کمک حرکتی (ارتز و پروتز، ویلچر، واکر و عصا) و ارائه خدمات درمانی جسمی مربوطه (شامل فیزیوترابی و یا کاردرمانی بر اساس تعاریف کمیته) است.

وی افزود: گیرندگان خدمات توسط جمعیت حمایت از بهبود یافتگان شناسایی و پیش از ارجاع به جمعیت هلال احمر برای دریافت خدمات فوق به تایید نماینده کمیته صلیب سرخ خواهند رسید.

معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: طرح ارائه خدمات توانبخشی جسمی به مهاجران و افراد نیازمند در استان سیستان وبلوچستان نیز اجرایی شده است و در این راستا، وسایل کمک حرکتی (ارتز و پروتز، ویلچر، واکر و عصا) و خدمات درمانی جسمی مربوطه (شامل فیزیوترابی و یا کاردرمانی بر اساس تعاریف کمیته) توسط هلال احمر برای معلولان جسمی با همکاری جمعیت کنشگران توسعه فردا انجام می‌شود.

اجرای طرح پاسخگویی به نیازهای مهاجران افغانستانی در ۴ استان مرز شرقی

عالیشوندی درباره طرح پاسخگویی به نیازهای مهاجران افغانستانی، اظهار داشت: این طرح در چهار استان مرز شرقی کشور بعد ورود مهاجران افغانستانی به‌ویژه بعد از موضوع حاکمیت جدید در افغانستان، با همکاری کمیته صلیب سرخ تعریف شده است و همکاری‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: با کمک‌های مالی کمیته صلیب سرخ آمادگی لازم برای تامین نیازها و تهیه اقلام لازم به منظور پاسخگویی توسط جمعیت هلال احمر انجام شده است همچنین با تجهیز مرکز توانبخشی هلال احمر در مشهد روزانه به تعداد زیادی از ساکنان و نیز اتباع افغانستانی مهاجر ارائه خدمات می‌شود.

اجرای طرح آگاهی از خطرات مین

معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران درباره طرح آگاهی از خطرات مین، گفت: بالابردن سطح آگاهی از خطرات مین و مهمات منفجر نشده باقی مانده از جنگ به ویژه برای ساکنان ۶ استان هدف (کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذر غربی، خوزستان و مرز دوغارون شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی همچنین افزایش آگاهی از خطرات مین ویژه اتباع خارجی (مردم افغانستان) در حال برگشت به کشورشان در مرزهای مشترک از جمله اهداف این طرح است.

برنامه هایی برای آموزش و ترویج حقوق بین‌الملل بشردوستانه در ایران

عالیشوندی درباره بخشی از همکاری‌های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با کمیته بین المللی صلیب سرخ در حوزه آموزش و ترویج حقوق بین‌الملل بشردوستانه در ایران اظهار داشت: با توجه به ماموریت کمیته بین المللی صلیب سرخ در زمینه آموزش و ترویج حقوق بین الملل بشردوستانه در زمان صلح، این کمیته همکاری‌های متعدد، متنوع و گسترده ای را با جمعیت هلال احمر و دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه تاکنون داشته و خوشبختانه این همکاری‌ها کماکان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۳۰ کارگاه آموزشی استانی آشنایی کارکنان و کارکنان جمعیت هلال احمر با ساختار نهضت بین المللی و حقوق بشردوستانه (ویژه کارکنان جمعیت در کل شعب جمعیت در مراکز استان ها)، برگزار شده است و استمرار برگزاری این کارگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.

عالیشوندی اضافه کرد: حمایت از چاپ و انتشار کتاب و پایان نامه های دانشجویی برتر در زمینه موضوعات مختلف حقوق بین الملل بشردوستانه کماکان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: بیش‌ از ۱۰ دوره مسابقه‌های موت کورت (شبیه سازی محاکم کیفری بین المللی) در سطح ملی و میزبانی دو دوره از مسابقات منطقه ای در ایران نیز برگزار شده است و هدف از برگزاری این مسابقات آشنایی عمیق دانشجویان رشته حقوق با موضوعات حقوق بین الملل بشردوستانه به صورت عینی و عملی است.

از جمله همکاری مشترک کمیته و جمعیت در برگزاری کنفرانس های متعدد در زمینه موضوعات مختلف حقوق بین الملل بشردوستانه در سال‌های گذشته تاکنون به طور خاص می توان به همایش بین المللی اخیر اشغال فلسطین از دیدگاه حقوق بین الملل و نقض حقوق بشردوستانه در غزه که در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد، اشاره کرد.

معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: برگزاری جلسات هماهنگی با جمعیت در زمینه موضوعات تخصصی مشترک در حوزه حقوق بین الملل بشردوستانه در راستای حضور و مشارکت موثر در کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر نیز دیگر اقدام در راستای آموزش و ترویج حقوق بین‌الملل بشردوستانه است که برای نمونه می توان به شروع این نوع از همکاری‌ها برای سی و چهارمین کنفرانس بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر که در اکتبر (آبان ۱۴۰۳) سال جاری میلادی در ژنو برگزار خواهد شد، اشاره کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha