۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۵:۴۴
کد خبر: 81584795
T T
۰ نفر
اعتراض نسبت به سیاست های نژاد پرستانه روزنامه های زرد در انگلیس

لندن - ایرنا - مقاله نژادپرستانه و توهین آمیز اخیرا روزنامه جنجالی و زرد 'سان' كه در آن پناهجویانی كه در دریای مدیترانه جان باخته اند، 'سوسك و وحشی' خوانده شده بود، مورد اعتراض مجامع بین المللی و داخلی انگلیس قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، ایندیپندنت در گزارشی در این مورد نوشت: 'زید رعد الحسین'، كمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گذشته در بیانیه ای در انتقاد از روزنامه های زرد انگلیسی گفته بود: پناهجویان سالهاست كه به طور روزانه در مقالات صفحه اول و سرمقاله جراید زرد انگلیسی به اشكال مختلف در قالب جنایت، امراض 'اچ آی وی'، تجاوز و دزدی مرتبط بوده اند؛ اما بسیاری از این اخبار به شدت منحرف شده و بقیه نیز آشكارا ساختگی بوده است.

این روزنامه ادامه داد: وی با اشاره به متن مقاله ی منتشر شده كه در آن گفته شده بود 'مهم نیست اگر مهاجران در جریان عبور از دریای مدیترانه جانشان را از دست دهند و آنها شبیه سوسك و انساهای وحشی هستند' تصریح كرد: تعرض به ساحت خارجی ها در رسانه های اروپایی [نهادینه شده و] باعث شده تا افكار عمومی نسبت به آنچه در دریای مدیترانه رخ داده است منفی شود.

ایندیپندنت به نقل از رعد الحسین افزود: تحت پوشش آزادی بیان، انتشار اخبار منفی با رویكرد اتهام زنی، عدم شكیبایی و بهره برداری سیاسی مهاجران مجاز دانسته می شود، اما تاریخ به ما خطرات تحقیر قومیت ها را ثابت كرده است.

این روزنامه به نقل از وی ادامه داد: این شرم آور است كه این تاكتیك كماكان در بسیاری از كشورها (مدرن) كه می تواند انگیزه های نژادپرستانه را میان مردم تحریك كند برای جلب آراء سیاسی و یا فروش روزنامه مورد استفاده قرار گیرد.

ایندیپندنت افزود: وی با بیان اینكه مهاجرت می تواند به عنوان یك موضوع قابل توجه و بر اساس واقعیت ها به چالش كشیده شود خاطر نشان ساخت: اما در این جریان نباید داستان پردازی و مبالغه صورت گیرد.

مقاله جنجالی خانم 'كیتی هاپكینز' 17 آوریل (27 فروردین) در روزنامه سان منتشر شد كه وی در آن نسبت به غرق شدن پناهجویانی كه در دریای مدیترانه كشته شدند، ابراز بی اعتنایی كرده و آنها را سوسك خوانده بود.

به گفته رعدالحسین سوسك عبارتی است كه رسانه های نازی (آلمان) برای توصیف مردم از سوی اربابانشان استفاده می كردند.

با این حال، به گزارش منابع محلی، پلیس انگلیس به دنبال اعتراض جامعه وكلای سیاه پوستان، انتشار این مقاله جنجالی را بر اساس قانون مبارزه با نژادپرستی در دستور كار خود قرار داده است.

همچنین گفته می شود كه در جریان یك نظر سنجی آنلاین، دست كم 300 هزار نفر از اخراج 'هاپكینز' از روزنامه جنجالی و زرد 'سان' حمایت كرده اند.

به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، در سال گذشته میلادی بیش از سه هزار پناهجو و مهاجر غیرقانونی در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده اند.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از آغاز سال میلادی تاكنون بیش از یك هزار و 754 نفر پناهجو در جریان رسیدن به خاك اروپا، در مدیترانه كشته شده اند.

اروپام**4*ن* 1552

سرخط اخبار جهان