۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۱۲
کد خبر: 81592863
T T
۰ نفر

گزارش 600 مورد ابتلا به سالك در گلستان طی سال گذشته

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۱۲
کد خبر: 81592863
گزارش 600 مورد ابتلا به سالك در گلستان طی سال گذشته

گرگان - ایرنا - كارشناس مبارزه با بیماری های مركز بهداشت گلستان گفت: با وجود روند نزولی تعداد افراد مبتلا به سالك، سال گذشته 600 مورد ابتلا به این بیماری در استان به ثبت رسید.

علی باقری روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال 1388 افزون بر 2 هزار بیمار مبتلا به سالك در استان گلستان وجود داشت كه با انجام اقدامات مختلف به كمتر از 600 مورد كاهش یافت.

وی اضافه كرد: طی چند سال اخیر افزایش آگاهی مردم، انجام اقدامات پیشگیرانه و نیز از بین بردن مخازن بیماری از مهمترین عوامل كاهش تعداد مبتلایان به سالك در استان گلستان بوده است.

كارشناس مبارزه با بیماری های مركز بهداشت گلستان همچنین با بیان اینكه تغییرات آب و هوایی در كم و زیاد شدن جوندگان و پشه ها موثر است، گفت: كاهش سیر بیماری سالك دراستان به منزله كنترل كامل آن نیست، بلكه باید همواره مراقب این بیماری با رعایت نكات بهداشت محیط و انجام اقدامات پیشگیرانه بویژه درمناطق آلوده بود.

سالك یا لیشمانیوز یك بیماری پوستی مشترك بین انسان وحیوانات جونده بویژه نوعی موش صحرایی بنام رومبوموس است.

این بیماری ازطریق نیش پشه خاكی بنام فلبو توموس آلوده به انگل لیشمانیا این جونده ، به انسان سالم منتقل و درصورت درمان نشدن بموقع، اثر آن روی بدن برای همیشه باقی می ماند.

هم اینك با نزدیك شدن فصل گرما و افزایش حشرات درمحل زندگی انسان ، خطر گزش انواع حشرات و از جمله پشه خاكی كه عامل بیماری سالك است نیز بیشتر می شود.

دكتر باقری همچنین با بیان اینكه سالك از بیماری های چند صد ساله در گلستان بویژه در نواحی دشت تركمن صحرا، می باشد، گفت: شهرستان های گنبدكاووس، مراوه تپه، كلاله و آق قلا از كانون های مهم آلوده به سالك هستند.

وی با یادآوری اینكه بیماری سالك دو نوع شهری و روستایی دارد كه از نوع زخم، مخزن بیماری و نوع انگل تشخیص این دو امكانپذیر است، اضافه كرد: مخزن سالك روستایی نوعی موش صحرایی بوده كه از طریق گزش پشه خاكی انگل آن به انسان منتقل می شود، اما مخزن این بیماری در شهر معمولا از سگ و پشه ناقل انگل این حیوان است.

وی، نوع سالك فعال در گلستان را روستایی عنوان و تصریح كرد: سالك روستایی خطرناك نیست و نیاز به درمان ندارد مگر درمان قسمت هایی از بدن كه به زیبایی ظاهری انسان لطمه بزند مثل صورت و دست ها كه لازم است به موقع درمان تا اثر زخم از بین برود.

كارشناس مبارزه با بیماری های مركز بهداشت گلستان همچنین خاطرنشان كرد: بدن افرادی كه برای یكبار دچار سالك شود، نسبت به این بیماری مقاومت نسبی پیدا می كند.

دكتر باقری همچنین از درمان رایگان افراد مبتلا به بیماری سالك در 8 مركز بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف استان گلستان خبر داد و گفت: زمان شیوع بیماری سالك روستایی فصل بهار و تابستان و سالك شهری درطول سال است.

وی اضافه كرد: دور كردن موش ها از محل زندگی تا شعاع یك كیلومتر، مقابله با پشه ناقل بیماری با استفاده از پشه بند، حشره كش ها یا پوشیدن لباس های بلند بویژه هنگام خواب و دور كردن زباله ها ازمحل زندگی از مهمترین راهكارها در پیشگیری از این بیماری است.

هنگامی كه پشه خاكی آلوده یك فرد را مورد گزش قرار می دهد، زمانی حدود چند هفته تا چند ماه و در مواردی یك تا دو سال طول می كشد تا بیماری بصورت زخم ظاهر شود، بنابراین هرگونه زخم بدون درد در نقاط باز بدن كه بمدت دو هفته بهبود پیدا نكند، مشكوك به سالك است و برای تشخیص دقیق آن باید به مراكز درمانی مراجعه شود.

درمان این بیماری به دو شیوه تزریق آمپول گلوكانتیم و كرایوتراپی (سرما درمانی) و یا هر دو روش است.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی هفته گذشته از شیوع بیماری سالك در 17 استان كشور خبر داد و گفت: بیماری سالك به دلیل گسترش كشت صیفی جات در برخی شهرها و نیز نابسامانی وضعیت نخاله های ساختمانی افزایش یافته است.

اظهارات وزیر بهداشت در حالی مطرح می شود كه گلستان از جمله استان های در معرض تهدید بیماری سالك است.

هرچند در سال های اخیر شاهد كاهش بروز بیماری سالك در گلستان هستیم، اما گفته می شود این استان رتبه هفتم ابتلا به سالك را در كشور دارد.

طبق برخی آمارها سالانه 20 هزار نفر در كشور به سالك مبتلا می شوند، این بیماری در گلستان بیشتر در شرق استان شایع است.

گلستان یك میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد كه در 29 شهر و حدود یكهزار روستا زندگی می كنند.

شهرستان آق قلا در شمال استان و گنبدكاووس، كلاله و مراوه تپه در شرق گلستان واقع هستند.

/3039/6203

سرخط اخبار استان‌ها