۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۲:۵۸
کد خبر: 81609809
T T
۰ نفر

گرگان - ایرنا- مشاور رییس دانشگاه علوم پزشكی، خدمات بهداشتی ودرمانی گلستان از بهره مندی سه هزار نفر از مردم بی بضاعت شهرستان مراوه تپه از خدمات سلامت طرح خیریه نور آوران خبر داد و گفت: در اجرای این طرح امروز وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی نیز به همراه دیگر پزشكان شركت كرد.

به گزارش ایرنا، در این خصوص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی امروز به شهرستان تركمن نشین و محروم مراوه تپه دردورترین نقطه استان گلستان رفت تا در كنار دیگر چشم پزشكان فعال درطرح نورآوران به معاینه چشم مردم مستضعف این شهرستان كه استطاعت مالی رفتن به مطب متخصصین این رشته را ندارند، بپردازد.

دكتر هاشمی پس از معاینه چشم بیماران، آنانی را كه نیازمند جراحی بودند روانه اتاق عمل كرد و به جراحی چشم آنان پرداخت تا از آسیب های بیشتر بیماری جلوگیری كند.

محمدرضا بابائیان مشاور رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان شامگاه جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت كه اجرای طرح نور آوران از نیمه فروردین سال جاری با استقرار اكیپ های درمانی چشم پزشكی، دندانپزشكی و بینایی سنج در بیمارستان صحرایی مراوه تپه آغاز شده است.

وی اضافه كرد: مجریان این طرح قبل از استقرار سه منطقه در استان را بررسی كرده و محرومیت مراوه تپه و مظلومیت مردم آن باعث شد كه این شهرستان را برای حضور اكیپ های خیریه چشم پزشكی و دندانپزشكی انتخاب كنند.

بابانیان هدف از اجرای طرح خیریه نور آوران را گسترش و ارتقای سطح سلامت مردم مناطق محروم كشور بیان كرد و افزود: اكیپ های چشم پزشكی و دندانپزشكی این طرح تا اول ماه رمضان سال جاری برای معاینه ، مداوا و در صورت نیاز جراحی چشم بیماران در این شهرستان دور افتاده مستقر خواهند بود.

بابائیان اضافه كرد: در قالب این طرح تاكنون حدود یكهزار و 700بیمار با مشكل چشمی و افزون بر یكهزار و 200نفر برای معاینه و درمان مشكلات مربوط به دندان مراجعه كرده اند.

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشكی گلستان همچنین از 170 عمل چشم خبر داد و گفت: در معاینه چشم مراجعین در صورت نیاز، عینك نیز بطور رایگان برای آنان تهیه می شود.

بابائیان با بیان اینكه دكتر هاشمی از لحظه ورود به مراوه تپه تاكنون همچنان در اتاق عمل بیمارستان این شهرستان مشغول جراحی چشم بیماران مراجعه كننده نیازمند است، گفت: حضور دكتر هاشمی در این طرح و مداوای چشم بیماران نیازمند در مناطق محروم از قبل وزارت ایشان آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن سفر روزشنبه وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ،از بازگشت دكتر هاشمی به تهران طی شب جاری خبر داد.

و اما باید گفت كه اجرای این طرح و فعالیت پزشكان ودندانپزشكان خیر در قالب آن كه انجام رایگان مداوای بیماران را بر جراحی ها و مداواهای گرانقیمت چشم و دندان در مراكز تخصصی ترحیح داده اند از تعهد بالای جامعه پزشكی همراه با تخصص آنان خبر می دهد.

از سوی دیگر حضور شخص وزیر با تمامی مشغله های كاری وزارتخانه و تعاملات با بخش های مختلف پزشكی ،درمانی ، دانشگاهی برای ارایه خدمات تخصصی به بیماران و مداوای چشم آنان، این كار خیر را ماندگارتر كرده است، آنهم حضور در شهری دور افتاده و كمك به مردمی كه تنها حق ویربتی كه پرداخت می كنند تشكری با زبان تركمنی و لبخندی به سادگی مردم خونگرم تركمن است.

بیشتر ساكنان شهرستان 60 هزار نفری مراوه تپه كه افزون بر سه ساعت با گرگان مركز استان گلستان فاصله دارد را هموطنان تركمن تشكیل می دهند.

امروز صف ایستادن مردم مراوه تپه برای معاینه از سوی وزیری حاذق و درمان رایگان، لذت بخش بود و بارقه امید را در چشمان آنان ایجاد كرد كه وزیر شخصا برای مداوای آنان مراجعه كرده است.

به گفته بابائیان خیرین فعال در طرح نور آوران سلامت به مدت 70 روز در مراوه تپه و در محل بیمارستان شهرستان سكنی گزیده اند تا خدمات چشم پزشكی و دندانپزشكی را به صورت رایگان به مردم عرضه می نمایند.

اولویت های كاری دراین طرح در قدم اول موضوع بهداشت، درمان و سلامت چشم و دندان است، اما گفته می شود در آینده می تواند متناسب با نیازمندی های منطقه سایر رشته های تخصصی را نیز شامل شود.

تمامی خدمات تیم نور آوران در سطح مناطق محروم كشور بصورت رایگان و برای ارتقاء سطح سلامت ساكنان مستضعف آن انجام می گیرد.

این خدمات رایگان از سوی اكیپ های سیار بهداشتی و درمانی ارایه می شود.

نورآوران سلامت طرحی خیریه است كه با یافتن محرومیت‌ها در نقاط مختلف ایران، امكانات و تجهیزات لازم را آن مناطق منتقل كرده و لبخند رضایت را بر لبان مردم محرومی می نشاند كه توانایی مالی آنان كفاف استفاده از امكانات درمانی بیمارستان های تخصصی را ندارد.

و البته این طرح كماكان نیازمند حمایت پزشكان و دندانپزشكان كشور است تا گستره خدمات خود را بیشتر كند و محرومان مناطق دیگر را نیز ازدرمان رایگان بهره مند نماید تا سلامت كودكان و نوجوانان و نیز بزرگسالان این مناطق كمتر آسیب ببیند.

1648

سرخط اخبار استان‌ها