۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۱۹
کد خبر: 81620608
T T
۰ نفر
گردشگری عشایری؛ دیدنی ترین جاذبه سنتی در عصر مُدرن

شهركرد- ایرنا- زندگی كوچ نشینان عشایری در عصر مُدرن هنوز جذابیت های خود را برای گردشگران داخلی و خارجی حفظ كرده و به عنوان دیدنی‌ترین جاذبه عصر فناوری لقب گرفته است.

یكی از جاذبه های منحصر به فرد استان چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری و طبیعت گردی، گردشگری عشایری است.

جلوه های طبیعی و انسانی موجود در محیط زندگی عشایر، این گروه از جمعیت كشور را به عنوان یكی از جاذبه های گردشگری مطرح كرده و از آنجا كه چهارمحال و بختیاری به عنوان یكی از استانهای عشایرنشین كشور شناخته می شود، می توان از آن به عنوان یك فرصت استثنایی در راستای رونق هرچه بیشتر گردشگری بهره‌گیری كرد.

علاوه بر این،با توجه به اینكه سند جامع توسعه گردشگری استان با محوریت طبیعت‌ گردی تدوین شده است،بی‌شك یكی از مهمترین مواردی كه در این سند به آن پرداخته شده، گردشگری عشایری است كه سالها مغفول مانده و ضروری است تا به این حوزه توجه بیشتری شود.

عشایر كشور اقوامی اند كه در گذر قرنها زندگی دسته‌جمعی خود، به شیوه‌ای زیبا و باورنكردنی، ساختار فرهنگی و اجتماعی قبیله‌ای خویش را حفظ كرده و به عنوان دیدنی‌ترین جاذبه عصر تكنولوژی لقب یافته‌اند.

عشایر، پاره‌ای افتخارآمیز از تمدن ایران‌زمین هستند و ما باید آنها را به صحنه بیاوریم و از تجربیات چند هزار ساله زندگی‌شان در سفر، برای بهبود صنعت گردشگری كشور بهره‌مند گردیم.

ما باید از آنها بیاموزیم كه چگونه سبك سفر كنیم و همواره در تعامل سازنده، ظرفیتهای موجود در طبیعت را كشف كرده، آنها را در زندگی روزمره خود بكار بگیریم و از طبیعت سرد و گرم چشیده‌اشان صبر بیاموزیم و لذت واقعی سفر را در پویشی پایدار برای شناخت ناشناخته‌ها جستجو كنیم.

هرچند در سالهای اخیر مظاهر فناوری، زندگی بكر عشایر را تحت تاثیر قرار داده است اما همچنان كوچ‎نشینان بسیاری سنتها و ارزشهای اصیل ایرانی را حفظ كرده‌اند كه دیدن همین سنتها، جذابیتهای بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد و استان چهارمحال و بختیاری از این منظر در شرایط مناسبی است.

مدیركل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با گزارشگر ایرنا، تعداد عشایر كوچ نشین این استان را 126 هزار و 39 نفر اعلام كرد و گفت: چهارمحال و بختیاری از نظر جمعیت، دومین استان عشایرنشین كشور به شمار می رود.

یحیی حسین‎پور افزود: این تعداد عشایر 14 درصد از جمعیت استان را تشكیل می دهند.

وی با بیان اینكه 25 درصد محصولات دامی از سوی عشایر استان تولید می شود، افزود: عشایر استان یك میلیون و 500 هزار راس دام در اختیار دارند.

به گفته حسین پور، عشایر استان در 85 درصد از گستره جغرافیایی استان حضور دارند و شهرستانهای كوهرنگ و اردل میزبان بیشترین عشایر برون كوچ و شهرستان لردگان میزبان بیشترین عشایر درون كوچ استان است.

مدیركل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به ویژگی های بارز عشایر گفت: عشایر مهمان نواز بوده و سنت را نیز گرامی می دارند و از این حیث دارای جذابیت بسیاری برای گردشگران بویژه گردشگران خارجی هستند.

حسین‌پور خاطرنشان كرد: زندگی عشایر كشور مملو از تلاش، سختكوشی و مبارزه با ناملایمات طبیعت است كه این صحنه ها برای گردشگران، بسیار دیدنی و جذاب است.

وی با بیان اینكه هر چادر عشایری می تواند نقش یك هتل پنج ستاره را داشته باشد، افزود: اقتصاد عشایر استان از راه دامداری می‌گذرد و چنانچه گردشگری عشایری در این مناطق پا بگیرد كمك زیادی به معیشت آنها می شود.

بر همین اساس می توان گفت جامعه عشایری استان ظرفیت گردشگری بی شماری دارد كه بهره مندی از آنها می تواند هم به نفع گردشگر و هم عشایر باشد و موجب توسعه استان در ابعاد مختلف بویژه توسعه اقتصادی شود اما این ظرفیت در سالهای زیادی مورد غفلت واقع شده است.

با این حال، به گفته مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، این موضوع در سند جامع توسعه گردشگری استان دیده شده و با اجرای این سند می توان شاهد توسعه گردشگری عشایری استان باشیم.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در همین پیوند به ایرنا گفت:در سند جامع توسعه گردشگری استان كه با محوریت طبیعت گردی تدوین شده، به حوزه گردشگری عشایری نیز توجه شده است.

بهمن عسگری افزود: ایلراه های عشایری، آداب و رسوم، فرهنگ خاص، زندگی كوچ نشینی و تمام مظاهر زندگی طبیعی و اجتماعی عشایر می تواند برای گردشگران جذابیت خاصی داشته باشد و ما در این زمینه تلاش خود را به كار گرفته ایم تا از این ظرفیت برای رونق صنعت گردشگری استان بهره بگیریم.

وی از اجرای طرح كمپینگ عشایری در كوهرنگ خبر داد و گفت: هم اكنون شركت

'كوهرنگ‌پرداز' در حوزه گردشگری عشایری در حال فعالیت است و امید می رود این فعالیتها را در سالجاری توسعه بیشتری دهیم.

عسگری با بیان اینكه توسعه گردشگری یك امر تدریجی است، اظهار كرد: امید می رود با ایجاد زیرساخت‌ لازم و همكاری سایر دستگاه‌ها بتوان از جاذبه های استان بویژه جاذبه های زندگی عشایری در توسعه صنعت گردشگری استان بهره بگیریم.

انتظار می رود با توسعه گردشگری عشایری در استان و بهره گیری از ظرفیتهای بیشمار این حوزه شاهد تحول چشمگیری در رونق صنعت گردشگری استان باشیم همچنین از سوی دیگر اگر گردشگری عشایری در استان فعال شود، می تواند موجبات اشتغالزایی، كارآفرینی و حفظ و بقای جامعه كوچ نشین را فراهم كند.

محل سكونت عشایر، پوشاك، خوراك، صنایع دستی و بطور كلی محیط زندگی آنها به همراه آداب و رسوم، لهجه، زندگی ایلی و سنتها، چشم انداز و مكانی كه عشایر در آن اسكان می یابند، همه و همه می‌تواند برای بازدیدكنندگان، جذاب باشد و منجر به حفظ بقای زندگی عشایر شود. از این رو شایسته است گامهای جدی تری در این عرصه برداشته شود.

گزارش از : خاطره حسین زاده

7363/6027

سرخط اخبار استان‌ها