۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۳۰
کد خبر: 81620625
T T
۰ نفر

كشف دوباره زندگي در يك اثر نمايشي

۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۳۰
کد خبر: 81620625
كشف دوباره زندگي در يك اثر نمايشي

تهران - ايرنا - نادر فلاح بازيگر نمايش دست نيافتني‌ها با بيان اينكه ايجاد نگاه علمي به هنر بازيگري ضروري است، مي گويد : اين اثر در باره كشف دوباره زندگي است.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا، «دست‌نيافتني‌ها» به كارگرداني عليرضا كوشك‌جلالي و بازي هنرمنداني چون نادر فلاح، سينا رازاني، بهاره كيان افشار، سينا كرمي، مايا رضوي و اميرحسين جدي در سالن استاد ناظرزاده كرمانيِ تماشاخانه ايرانشهر در حال اجراست.

نادر فلاح يكي از بازيگران «دست‌نيافتني‌ها» در مورد حضورش در اين اثر گفت: «اين نمايشنامه بيانگر مسائل انساني مهمي است. در اين اثر، فردي بدون ترحم به يك معلول و با انرژي خوبش سبب بازگشت او به زندگي مي‌شود. در واقع هر دو شخصيت نمايش، زندگي را دوباره كشف مي‌كنند.»

او ادامه داد: «شخصيت اصلي نمايش برخلاف فيلم «Intouchable»، به دليل از دست دادن همسر‌ش به خودكشي تمايل دارد. به لحاظ محتوايي، نوع ارتباط ميان دو شخصيت نمايش، وضعبت جسماني كاراكتر و موقعيتي كه براي من به عنوان بازيگر فراهم مي‌كرد، تصميم به بازي در اين نمايش گرفتم.»

فلاح در اين نمايش، نقش پيرمرد ثروتمندي را بازي مي‌كند كه بر اثر يك سانحه فلج شده است

وي با اشاره به نوع كارگرداني كوشك جلالي و همكاري با او عنوان كرد: «اين همكاري، تجربه خوبي برايم بود. او روي چند مسئله در بازي تاكيد داشت، از جمله انرژي بازيگر است، به‌گونه‌اي‌كه در بعضي جا‌ها چيزي بيش از آنچه لازم است را مي‌خواست. تنها مشكل، زمان كم تهيه و توليد اين نمايش بود كه خوشبختانه اكنون به جايگاه مورد نظر خود رسيده است.»

اين بازيگر تئا‌تر با بيان اينكه از بازيگر فيلم «Intouchables» هيچ تاثيري نگرفته است، اظهار كرد: «من اين فيلم را نديده‌ام، چون نمي‌خواستم تاثيري از بازي بازيگر اين نقش بگيرم، البته كارگردان نمايش بر بهره بردن از فيلم بسيار تكيه داشت و صحنه‌هايي از فيلم را نشان داد، ولي من تلاش كردم تا بر اساس دريافت‌هاي خودم اين شخصيت را خلق كنم.»

فلاح خاطرنشان كرد: «فيلمي كه نمايش بر اساس آن اقتباس شده، بسيار مطرح است و افراد بسياري آن را ديده‌اند، اما به شكل كلي، مقايسه كيفي اين دو با هم صحيح نيست، زيرا دو مديوم بسيار متفاوت‌اند.»

وي در پايان سخنانش با تاكيد بر اينكه ايجاد نگاه علمي به هنر بازيگري ضروري است، گفت: «اكنون دوره‌اي است كه منابع، كتاب‌ها و دوره‌هاي آموزشي بسياري در اين زمينه وجود دارند. چنين امكاني پيش از اين براي ما وجود نداشت. معتقدم بايد به بازيگري همانند يك پديده علمي نگريست و تنها آن را محدود به حس و آن ندانست. با ايجاد چنين نگاهي مي‌توان آن و حس را پرورش داد.»

عليرضا كوشك جلالي، نمايش «دست نيافتني‌ها» را بر اساس رمان «زندگي دوباره» اثر فيليپ پوزو دي بورگو و فيلم «Intouchables» به كارگرداني مشترك ‌اليور ناكاشه و اريك تولدانو به صحنه آورده است.

داستان فيلم اقتباسي است از زندگي‌نامه فردي به نام فيليپ پوزو دي بورگو كه درسال 2001 تحت عنوان «زندگي دوباره» به چاپ رسيد. فيليپ كه مرد بسيار ثروتمندي است، در اثر سقوط با چتر پاراگليدينگ، از گردن به پايين معلول مي‌شود و براي پرستاري از خود مردي سياه‌پوست را استخدام مي‌كند. اين پرستار با شيوه منحصر به فرد و نامتعارف خود، شخصيت فيليپ را كه در ثروت و تنهايي دست و پا مي‌زند، متحول و او را با زندگي نويني آشنا مي‌كند.

از طرف ديگر پرستار فيليپ هم تحت تاثير تفكرات فيليپ، زندگي‌اش دگرگون گشته و با مفاهيم جديدي مثل احساس مسئوليت در برابر خود، خانواده و اجتماع كه تا كنون برايش بيگانه بوده است، آشنا مي‌شود. البته در نمايش «دست نيافتني‌ها»، شخصيت سياه پوست، به يك مهاجر افعانيِ مقيم ايران تبديل شده است.

فراهنگ **9246**1601**

سرخط اخبار فرهنگ