۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۶
کد خبر: 81628127
T T
۰ نفر

پرورش ماهي حاوي مالاشيت گرين در قزوين ممنوع شد

۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۶
کد خبر: 81628127
پرورش ماهي حاوي مالاشيت گرين در قزوين ممنوع شد

قزوين - ايرنا - رييس اداره دامپزشكي شهرستان قزوين گفت: به دليل عوارض نامطلوب در سلامت انسان، استفاده از ماده سرطان زاي مالاشيت گرين براي پرورش ماهي در قزوين ممنوع شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روابط اداره كل دامپزشكي استان قزوين، عيسي غياث يزدي افزود: مصرف مالاشيت گرين يا مالاشيت سبز به دليل اثرات سرطان زايي و جهش زايي و همچنين عدم دفع آن از بافت ماهي، بيش از دو دهه است كه در بسياري از نقاط دنيا اين دارو ممنوع شده است.

وي درباره استفاده از اين دارو در كشور اظهاركرد: در ايران استفاده از اين ماده شيميايي ممنوع است اما با وجود آن، مالاشيت گرين در برخي مزارع پرورش ماهي مورد استفاده قرار مي گيرد.

به گفته وي در اين راستا براي جلوگيري و رصد ميزان استفاده از اين ماده سرطان زا، اداره دامپزشكي قزوين اقدام به نمونه برداري از تمامي مراكز توليد و پرورش آبزيان كرده كه متاسفانه پس از انجام آزمايشات مربوطه شواهدي مبني بر استفاده يكي از آبزي پروران از اين ماده سمي يافت شده است.

رييس اداره دامپزشكي قزوين تصريح كرد: پرونده فرد متخلف به دليل انتقال غيرمجاز ماهي و استفاده از مالاشيت سبز، براي پيگيري به مراجع قضايي ارجاع داده شد كه پس از بررسي ابعاد موضوع، حكم به معدوم سازي تمامي ماهي هاي توليد شد با همكاري نيروي انتظامي با كارشناسان اين اداره هفته گذشته صورت پذيرفت.

غياث يزدي در پايان افزود: سازمان دامپزشكي با تدوين يك برنامه هدفمند در راستاي آگاه سازي فعالان صنعت آبزي پروري وتاكيد بر آثار زيانبار اين ماده شيميايي، نظارت بر كارگاه‌ها و نحوه تهيه و توزيع داروي هاي مصرفي و آشنا ساختن آبزي پروران و ايجاد تسهيلات لازم جهت دسترسي آسان به داروهاي مضر، زمينه حذف مالاشيت گرين از فهرست داروهاي مصرفي در كارگاههاي پرورش ماهي ايجاد كرده و شرايط را براي جايگزيني داروهاي بي خطر ديگر بطور عملي فراهم آورده است.

دامپزشكي استان قزوين داراي پنج دامپزشك متخصص، 165 دامپزشك عمومي، 15 كارشناس ارشد، 23 كارشناس، 90 كارددان و 15 تكنسين دامپزشكي است.

استان قزوين داراي 183 واحد فعال در زمينه پرورش ماهي سردآبي و 63 واحد فعال براي پرورش ماهيان گرمابي است.

7390/ 6128

سرخط اخبار استان‌ها