۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۶
کد خبر: 81646866
T T
۰ نفر
پاكستان و هند سلاح های اتمی خود را افزایش می دهند

اسلام آباد - ایرنا - یك موسسه مطالعات صلح بین المللی اعلام كرده است كه به رغم تلاش های بین المللی در زمینه خلع سلاح هسته ای، پاكستان و هند درحال افزایش سلاح های اتمی خود هستند.

به گزارش روز دوشنبه سایت اینترنتی روزنامه اكسپرس تریبیون پاكستان، براساس گزارشی كه موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی صلح استكهلم به تازگی منتشر كرده است، كشورهای عمده دارنده سلاح های هسته ای از جمله آمریكا و روسیه درحال كاهش دادن تسلیحات اتمی خود هستند و از سال 2010 تا 2015 میلادی، تعداد كلاهك های اتمی در جهان از 22 هزار و 600 عدد به 15 هزار و 850 عدد كاهش یافته است.

در این گزارش آمده است: به رغم تمایلات بین المللی برای محقق شدن خلع سلاح هسته ای، فعالیت هایی كه كشورهای دارنده اینگونه سلاح ها برای به روز كردن صنعت تسلیحات هسته ای خود انجام می دهند، حاكی از آن است كه هیچ یك از این كشورها قصد ندارد سلاح های هسته ای خود را بطور كامل از بین ببرد.

این موسسه كه مقر اصلی آن در استكهلم سوئد است، در گزارش خود می نویسد: كشورهای چین، فرانسه و انگلیس نیز به عنوان دیگر كشورهای صاحب سلاح های هسته ای، درحال ساخت تعداد بیشتری از این سلاح ها هستند و یا اعلام كرده اند كه قصد دارند در آینده چنین اقدامی انجام دهند. براساس این گزارش، هم اكنون چین 260 كلاهك، فرانسه 300 كلاهك و انگلیس 215 كلاهك هسته ای در اختیار دارند.

طبق این گزارش، هند حدود 90 تا 100 كلاهك هسته ای، پاكستان حدود 100 تا 120 كلاهك هسته ای و رژیم صهیونیستی دست كم 80 كلاهك هسته ای در اختیار دارند و هند و پاكستان در حال ادامه فعالیت برای افزایش دادن تعداد كلاهك های اتمی خود هستند ضمن اینكه رژیم صهیونیستی هم اقدام به آزمایش موشك های بالستیك دو برد قادر به حمل كلاهك هسته ای كرده است.

مقامات عالی پاكستان اخیرا به صراحت اعلام كرده اند كه هرگز قصد ندارند معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) را امضا كنند.

پاكستان كه در سال 1998 به سلاح هسته ای دست یافت، ادعا می كند كه این تسلیحات را به عنوان عاملی بازدارنده در مقابل تهدیدات از سوی هند نیاز دارد.

اخیرا برخی گزارش ها حاكی از تلاش عربستان برای خرید سلاح هسته ای از پاكستان است. مقامات پاكستان این گزارش ها را به شدت تكذیب كرده اند.

آساق**272**1723

سرخط اخبار جهان