۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۱۱
کد خبر: 81647392
T T
۰ نفر

گل نرگس با صرفه ترين محصول كشاورزي آبدانان است

۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۱۱
کد خبر: 81647392
گل نرگس با صرفه ترين محصول كشاورزي آبدانان است

ايلام - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي آبدانان گفت: گل نرگس، با صرفه ترين محصول كشاورزي در اين شهرستان است.

به گزارش ايرنا، عباس پيري روز دوشنبه به مناسبت هفته جهاد كشاورزي در جمع كشاورزان نرگس كار اين شهرستان اظهار كرد: برابر آزمايشات فني و كارشناسي كه توسط مركز تحقيقات كاربردي وزارت جهاد كشاورزي انجام شده، آبدانان يكي از مناسب ترين مناطق و اقليم هاي سازگار كشور براي كاشت، پرورش و توليد گل نرگس است.

وي آب و هواي معتدل و اراضي مستعد براي توليد اين محصول تزييني را در آبدانان كم نظير اعلام كرد و افزود: به همين خاطر سطح اراضي زيركشت گل نرگس در اين شهرستان در مدت چهار سال از نيم هكتار به 45 هكتار افزايش يافته است.

پيري يكي از مزيت هاي گل نرگس را بالا بودن قيمت و ناچيز بودن هزينه هاي آن اعلام و تاكيد كرد: براي كاشت، داشت و برداشت يك هكتار محصول گندم، كشاورزان شش ميليون هزينه مي پردازند و 10 ميليون ريال درآمد دارند اما براي كاشت يك هكتار گل نرگس، دو ميليون ريال هزينه و 30 ميليون ريال درآمد دارند.

وي پديده ريزگردهاي عربي، خشكسالي و بازار فروش را از مهمترين مشكلات نرگس كاران اين شهرستان دانست و گفت: كشاورزان نرگس كار سالانه دو ميليون و 400 هزار شاخه گل نرگس مرغوب و معطر به ارزش اقتصادي دو ميليارد و 500 ميليون ريال توليد و به استان هاي تهران، خوزستان، قم و مركزي صادر مي كنند.

پيري از اشتغال 60 نفر در صنعت توليد گل نرگس آبدانان خبر داد و يادآور شد: گل نرگس تنها محصولي است كه در فرايند كاشت، داشت و برداشت به مراقبت مستمر، كشت همه ساله، كود شيميايي، آيش سالانه، سموم ضد آفات و مبارزه با علف هاي هرز احتياج ندارد و پيازك هاي آن نيز توسط جهاد كشاورزي با قيمت مصوب به بهره وران تحويل مي شود.

وي خاطر نشان كرد: پياز گل نرگس يكبار توسط كشاورزان كاشته مي شود و تا 6 سال متمادي بصورت خود رويشي در اولين بارش باران سبز شده و نيازي به كاشت مجدد هم ندارد.

شهرستان آبدانان در 170 كيلومتري جنوب استان ايلام قرار دارد.

7174/9002

سرخط اخبار استان‌ها