۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۴۴
کد خبر: 81647557
T T
۰ نفر
يك فعال ميراث فرهنگي: محوطه عسكر مكرم شهرستان باوي مورد تعرض قرار گرفت

اهواز- ايرنا- يك فعال ميراث فرهنگي گفت: محوطه عسكر مكرم شهرستان باوي با قدمتي چندهزار ساله مورد تعرض قرار گرفت.

احمد جعفري ماجد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: محوطه تاريخي عسكر مكرم در دو روز گذشته توسط افرادي با بيل مكانيكي مورد تخريب و تعرض قرار گرفت.

وي افزود: در اين محوطه سه هكتار به اندازه سه متر خاكبرداري شده و آثار ديواره هاي شهر مدفون در اين منطقه نيز مشخص شده است.

جعفري ماجد گفت: در اين محوطه 10 تا 15 استخر قرار بوده ساخته شود و به نظر اين خاكبرداري ها براي ايجاد اين استخرها است.

رود گرگر با گذشتن از داخل شهر فعلي عسكر مكرم اين شهر را به دو نصف تقسيم كرده كه نصفي در محدوده بند قير و نصفي در محدوده باوي قرار دارد و اكنون اين محوطه در محدوده اين شهرستان است.

مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان باوي در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: با اطلاع از تعرض به اين منطقه در دو روز گذشته، ماموران ميراث فرهنگي به سرعت منطقه اعزام، و متوجه شديم كه به ميزان يك هكتار از منطقه خاكبرداري شده است.

عبدالرضا حميدي افزود: فردي متعرض، ادعاي مالكيت زمين كنار محوطه را داشته كه براي شخم زدن اقدام كرده بود.

وي ادامه داد: البته خاكبرداري در محوطه باستاني نبوده است و يكي از اهالي روستاي جليعه از توابع شهرستان باوي در نزديكي محوطه اين كار را كرده است.

حميدي بيان كرد: متاسفانه در اين محوطه با توجه به اينكه ثبت ملي شده است نگهباني نداريم و همين امر موجب ايجاد مشكلاتي مي شود.

مدير اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان باوي گفت: امسال نيز اعتباري براي احياي منطقه درنظر گرفته نشد و با وجود نامه نگاري و تاكيد مدير كل ميراث فرهنگي خوزستان بر حفاظت و احياي محوطه عسكر مكرم هنوز اعتباري اختصاص داده نشده است.

عسكر مكرم شهري در زمان ساسانيان به نام روستاگ كَواد (روستاي قباد) ناميده مي شد و در سال 1310 با شماره 48 به ثبت ملي رسيد.

محوطه تاريخي شهر عسكر مكرم در شمال شرقي روستاي بند قير در 35 كيلومتري شوشتر در دو كرانه رودخانه گرگر است.

7148/6037

سرخط اخبار استان‌ها