۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۱
کد خبر: 81648511
T T
۰ نفر
نگاهي به رخدادهاي فرهنگي و هنري استان كرمانشاه تا پايان آبان امسال

كرمانشاه - ايرنا - مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه در نشست خبري روز سه شنبه با خبرنگاران، مهمترين برنامه ها و رخدادهاي حوزه فرهنگ و هنر استان تا پايان آبان امسال را اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ابراهيم رحيمي زنگنه برگزاري آيين هاي ويژه روز ملي كرمانشاه را نخستين برنامه مهم استان عنوان كرد كه قرار است همزمان با سالروز حماسه عمليات مرصاد برگزار شود.

به گفته اين مسوول، همزمان با پنجم مرداد سالروز عمليات مرصاد كه به نام روز ملي كرمانشاه نيز نام گرفته است، برنامه غزلسرايان كرمانشاه از سوي انجمن ادبي برگزار مي شود و قرار است در اين روز از يادنامه استاد بهزاد كرمانشاهي با حضور چهره هاي شاخص هنري رونمايي شود.



** روز خبرنگار



وي همچنين پاسداشت روز خبرنگار را از ديگر برنامه هاي اين اداره كل در 17 مرداد برشمرد و اظهار كرد: در اين خصوص ستادي تشكيل شده است تا بصورت مطلوب از زحمات خبرنگاران استان كرمانشاه تجليل بعمل آوريم.

وي همچنين برگزاري همايش ملي امام رضا (ع) در آيينه ادبيات تطبيقي در 27 مرداد را يادآور شد و افزود: تاكنون 40 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است و مهلت ارسال آثار تا 15 تير امسال نيز تمديد شده است.



** جشنواره اقوام ايراني در شهريور



برگزاري جشنواره اقوام ايراني همزمان با ميلاد امام رضا (ع) در چهارم شهريور امسال نيز از ديگر برنامه هاي مورد نظر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه مي باشد.

به گفته مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه، استاندار كرمانشاه در مورد برگزاري اين جشنواره دستور ويژه اي صادر كرده است و در كارگروه گردشگري استان هم به تصويب رسيده اما تنها مشكلي كه وجود دارد، تامين اعتبارات مورد نياز براي برگزاري آن است.

وي اظهار كرد: اين جشنواره داراي چهار بخش است كه بخش نخست ويژه اجراي موسيقي محلي، مقامي و آييني مناطق مختلف ايران است و بخش دوم نيز ويژه برپايي تئاتر آييني مي باشد.

رحيمي زنگنه گفت: در بخش سوم قرار است نمايشگاه مد و لباس اقوام ايراني برگزار شود و در چهارمين بخش اين جشنواره هم نمايشگاه عرضه آثار صنايع دستي اقوام مختلف ايران زمين برگزار مي شود.



** نمايشگاه كتاب در مهر



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه در ادامه، برگزاري نمايشگاه كتاب در استان كرمانشاه را از ديگر برنامه هاي اين اداره كل برشمرد.

وي افزود: نمايشگاه كتاب استان كرمانشاه قرار است در فاصله روزهاي 22 تا 28 مهر امسال در بوستان شاهد برگزار شود كه براساس برنامه ريزي هاي بعمل آمده قرار است 400 ناشر در آن حاضر شوند.

وي گفت: كرمانشاه در برگزاري نمايشگاه كتاب و در شاخص هايي مانند تعداد بازديدكنندگان و ميزان فروش (سال گذشته حدود 20 ميليارد ريال كتاب به فروش رفت) در زمره سه استان برتر كشور مي باشد.



** برگزاري كنگره احمد عزيزي در 11 آبان



رحيمي زنگنه در مورد برگزاري كنگره احمد عزيزي گفت: خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعتباراتي براي اين كنگره در نظر گرفته است و براين اساس در روزهاي 11 و 12 آبان امسال كنگره ياد شده را برگزار خواهيم كرد.

وي افزود: تاكنون 100 مقاله برجسته به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده است.



** انتخاب كتاب سال استان كرمانشاه



اقدام ديگري كه در دستور كار اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه در آبان امسال قرار دارد، انتخاب كتاب سال استان كرمانشاه مي باشد.

به گفته رحيمي زنگنه، اين انتخاب از ميان كتاب هاي چاپ و منتشر شده نويسندگان استان در سال 93 گزينش خواهد شد و به كتاب برتر نيز 50 ميليون ريال جايزه تعلق مي گيرد.

وي اظهار كرد: براي اين انتخاب يك هيات داوري مركب از 15 تن از اساتيد برجسته تشكيل شده است.

وي گفت: آيين انتخاب كتاب سال فقط در هشت استان كشور برگزار مي شود كه كرمانشاه يكي از اين استان ها مي باشد.



** كنسرت هاي موسيقي



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه در ادامه به تداوم برگزاري كنسرت هاي موسيقي در استان بعد از پايان ماه رمضان اشاره كرد.

وي گفت: در روزهاي 27 و 28 مرداد شاهد برگزاري كنسرت احسان خواجه اميري در كرمانشاه خواهيم بود و در روزهاي 14 و 15 همين ماه نيز حميد عسكري اجرا دارد.

رحيمي زنگنه همچنين از اجراي برنامه اركستر بزرگ رودكي با حضور 50 عضو در شهريور امسال خبر داد.



** برنامه هاي ويژه ماه مبارك رمضان



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه از برگزاري نمايشگاه علوم قرآني در دهم ماه رمضان خبر داد.

رحيمي زنگنه اعلام كرد: اين نمايشگاه از دهم ماه رمضان و به مدت 10 روز در مجتمع فرهنگي و هنري انتظار برگزار خواهد شد.

وي گفت: در اين نمايشگاه 60 غرفه براي فعالان حوزه علوم قرآني مهيا خواهد شد كه 40 غرفه آن ويژه استان هاي ديگر است و استان كرمانشاه هم با غرفه هايي در حوزه هاي مختلف علوم قرآني از جمله كتب و نرم افزارهاي علوم قرآني حضور خواهد داشت.

رحيمي زنگنه همچنين از برگزاري برنامه هاي جانبي همزمان با برگزاري اين نمايشگاه خبر داد و گفت: آيين هايي چون شب شعر، نشست ها و سخنراني هاي قرآني و.. از جمله اين برنامه ها مي باشند.

وي همچنين از برگزاري 28 محفل انس با قرآن از سوي اين اداره كل در سراسر استان خبر داد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: از سوي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان نيز كلاس هاي ويژه اوقات فراغت همزمان با ماه مبارك رمضان در 476 كانون برگزار مي شود.

وي گفت: خوشبختانه در ايجاد كانون هاي مساجد در استان كرمانشاه از برنامه پنجم توسعه 15 درصد جلوتر هستيم و هم اكنون در 288 روستاي استان كرمانشاه نيز داراي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد مي باشيم ضمن اينكه در ماه رمضان 120 كتابخانه آماده ارائه خدمات مي باشند و 29 خانه نور و 29 كانون تخصصي هم به شهروندان خدمات مي دهند.

رحيمي زنگنه اظهار كرد: براي برنامه هاي ويژه ماه رمضان در مجموع سه هزار و 200 ميليون ريال اعتبار تخصيص يافته است كه براي خدمات به 75 هزار نفري كه زيرپوشش كانون ها هستند، هزينه خواهد شد.

6539/8066

سرخط اخبار استان‌ها