۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۲۰
کد خبر: 81649238
T T
۰ نفر

فشار نهادهای مدنی تركیه برای تشكیل دولت ائتلافی

۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۲۰
کد خبر: 81649238
فشار نهادهای مدنی تركیه برای تشكیل دولت ائتلافی

آنكارا – ایرنا – نهادهای مدنی تركیه به دنبال انتخابات عمومی 17 خرداد ماه در این كشور كه هیچ یك از 4 حزب سیاسی تركیه نتوانست در جریان آن به حداقل كرسی لازم برای تشكیل دولت دست یابد، به منظور جلوگیری از تجدید انتخابات و بی ثباتی سیاسی، این احزاب را برای تشكیل دولت ائتلافی تحت فشار گذاشته اند.

به گزارش ایرنا، هیاتی از نمایندگان نهادهای مدنی به سرپرستی رفعت حصارجیكلی اوغلی رییس اتحادیه اتاق ها و بورس های تركیه به عنوان بزرگترین تشكل مدنی تركیه امروز (سه شنبه) در آنكارا با احمد داود اوغلو رهبر حزب عدالت و توسعه (آك) و نخست وزیر فعلی تركیه دیدار و گفت و گو كرد.

همزمان هیاتی از انجمن صاحبان صنایع و كارفرمایان بزرگ تركیه موسوم به موسیعاد به عنوان یكی دیگر از مهمترین نهادهای مدنی تاثیرگذار در این كشور با كمال قلیچدار اوغلی رهبر حزب جمهوریخواه خلق دیدار داشت.

مسوولان نهادهای مدنی قرار است طی امروز و فردا با رهبران احزاب حركت ملی، دمكراتیك خلق ها نیز دیدار كنند.

بر اساس این گزارش، هیات انجمن صاحبان صنایع و كارآفرینان مستقل تركیه موسوم به توسیعاد به عنوان بزرگترین نهاد مدنی فعال در بخش خصوصی كه از آن به عنوان صاحبان صنایع و كارآفرینان اسلامگرا نیز یاد می شود نیز روز دوشنبه با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و احمد داود اوغلو به طور جداگانه دیدار كردند.

جانسن باشاران رییس توسیعاد در پی دیدار امروز هیات با رهبر حزب جمهوریخواه خلق در آنكارا به خبرنگاران گفت: دنیای كار در تركیه خواهان شروع فوری فعالیت های مربوط به تشكیل دولت جدید بوده و در این جهت نقطه نظرات خود را به قلیچدار اوغلی تبیین كرده است.

وی برگزاری انتخابات عمومی 17 خرداد ماه و نتایج آن را برای تركیه مثبت ارزیابی كرد و افزود: مردم مشاركت بسیار بالایی در انتخابات داشتند و دنیای كار نیز خواهان تشكیل فوری دولتی همسو با نتایج این انتخابات است.

باشاران با تاكید بر اینكه توسیعاد فرمول خاصی را برای شكل گیری دولت ائتلافی در آنكارا پیشنهاد نمی كند، گفت: ما در واقع انتظارات دنیای كار از احزاب سیاسی را به آنها تبیین می كنیم.

رییس توسیعاد افزود: دیدارهای جداگانه ای با داوداوغلو و دولت باغچه لی رهبر حزب حركت ملی انجام می شود.

صارجیكلی اوغلی نیز به دنبال دیدار هیات متشكل از اعضای اتحادیه اتاق ها و بورس های تركیه، كنفدراسیون اصناف و پیشه وران تركیه و اتحادیه كاركنان دولت با احمد داوداوغلو به خبرنگاران گفت: مردم تركیه در انتخابات 17 خرداد پیام وفاق و تفاهم به احزاب سیاسی دادند. تجدید انتخابات و یا برگزاری انتخابات زودرس موجب فوت وقت و تبعات منفی برای جامعه و اقتصاد تركیه خواهد شد.

وی با تاكید بر اینكه نهادهای مدنی خواهان تشكیل دولت ائتلافی با توجه به ساختار جدید در مجلس تركیه هستند، افزود: تحولات سیاسی خیره كننده ای در منطقه جغرافیایی كه تركیه در آن قرار دارد، در حال وقوع است و در چنین شرایطی تركیه نمی تواند بدون تشكیل دولت به راه خود ادامه دهد.

وی تصریح كرد كه تشكیل یك دولت ائتلافی در جهت منافع تركیه خواهد بود.

در انتخابات روز یكشنبه 17 خرداد ماه مجلس تركیه از 56 میلیون و 608 هزار و 817 واجد شرایط رای دادن، 47 میلیون و 507 هزار و 389 نفر پای صندوق های رای رفتند كه آرای 46 میلیون و 161 هزار و 49 قابل قبول ارزیابی شد.

نسبت مشاركت مردم تركیه در این انتخابات 83.92 درصد بود كه حزب عدالت و توسعه با كسب 40.87 درصد آرا، عنوان بزرگترین حزب سیاسی تركیه را حفظ كرد، اما از آنجا كه نتوانست حداقل 50 درصد به اضافه یك كرسی از پارلمان جدید را به خود اختصاص دهد، نمی تواند به تنهایی دولت تشكیل دهد.

در همین حال، حزب جمهوریخواه خلق 24.95 درصد آرا را كسب و به عنوان دومین حزب سیاسی بزرگ وارد مجلس شد، حزب حركت ملی 16.29 درصد آرا و حزب چپ گرای دمكراتیك خلق ها 13.12 درصد آرا را به خود اختصاص دادند و به ترتیب سومین و چهارمین حزب سیاسی در مجلس جدید شدند.

در انتخابات روز یكشنبه تركیه بیش از 160 نفر نامزد نمایندگی منفرد شده بودند، كه هیچ كدام به مجلس راه نیافتند.

با توزیع آرا، حزب آك صاحب 258 كرسی، حزب جمهوریخواه خلق 132 كرسی، حزب حركت ملی 80 و حزب دمكراتیك خلق ها 80 كرسی در پارلمان جدید تركیه را از آن خود كردند.

برای تشكیل دولت مستقل در مجلس تركیه داشتن حداقل بیش از نصفی از 550 كرسی یعنی 276 كرسی لازم است كه دولت بتواند رای اعتماد بگیرد.

ساختار جدید مجلس تركیه چنین امكانی را برای احزاب نمی دهد و بایستی دولت ائتلافی تشكیل شود.

داوداوغلو امروز در جمع نمایندگان جدید حزب عدالت و توسعه گفت: آماده تشكیل دولت ائتلافی هستیم. وی در عین حال نگفت كه با كدامین حزب مایل به تشكیل دولت ائتلافی است.

در محافل سیاسی در آنكارا بیشتر روی ائتلاف احزاب عدالت و توسعه و حركت ملی گمانه زنی می شود. مسوولان موسیعاد نیز در گفت و گو با خبرنگاران تمایل این نهاد مدنی را در خصوص تشكیل چنین دولت ائتلافی اعلام كرده اند.

گفته می شود كه با توجه به تشابه زیاد در پایگاه اجتماعی این دو حزب دست راستی و نزدیك بودن آنها به جامعه اسلامگرایان شانس بیشتری برای ائتلاف آنها وجود داشته باشد.

از سوی دیگر حزب حركت ملی تاكید دارد كه باید آنچه فرایند حل مساله كرد در تركیه از آن یاد می شود، باید كنار گذاشته شود.

اردوغان در كارزار تبلیغاتی كه مورد انتقاد شدید احزاب سیاسی نیز قرار گرفت و ادعا شد كه وی با شركت در مبارزات تبلیغاتی به نفع حزب عدالت و توسعه عملا قانون اساسی و بی طرفی خودرا زیر پا گذاشته، تصریح كرده است كه دیگر مساله ای به نام مساله كرد در تركیه نیست.

در محافل سیاسی و خبری گمانه زنی می شود كه در چنین شرایطی این دو حزب برای تشكیل دولت ائتلافی نسبت به سایر احزاب نزدیكتر هستند.

از سوی دیگر جناح هایی در داخل حزب عدالت وتوسعه و حزب جمهوریخواه خلق نیز برای تشكیل دولت ائتلافی ابراز تمایل كرده اند.

بر اساس این گزارش، اما آنچه كه دیده می شود، در شرایط فعلی هیچ یك از احزاب سیاسی مایل نیستند به عنوان حزب كارشكن و بازكننده راه تجدید انتخابات عمومی در تركیه باشند و بیم دارند كه در شرایط فعلی برگزاری یك انتخابات دیگر، هزینه غیرقابل جبرانی را از نظر آینده سیاسی احزاب و ثبات سیاسی در تركیه داشته باشد.

خاورم**2011**9109**1010

سرخط اخبار جهان