۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۴۵
کد خبر: 81649266
T T
۰ نفر
توسعه گردشگری مذهبی نیازمند ارتقاء كیفی امكانات است

قم- ایرنا - معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم گفت: توسعه گردشگری مذهبی در شهرهای قم و مشهد نیازمند ارتقاء كیفی امكانات است.

به گزارش ایرنا، یونس عالی پور عصر سه شنبه در جلسه پیمایش ملی گردشگری ایران در دفتر معاونت امور زائرین استانداری، اظهار داشت: در شهرهای قم و مشهد هر چند به لحاظ كمی امكانات زیادی برای زائرین فراهم شده، ولی این امكانات هنوز از نظر كیفی در حد مطلوبی قرار ندارد.

معاون استاندار قم با تاكید بر اینكه بیش از 90 درصد زائرینی كه به شهرهای قم و مشهد سفر می كنند، هدفشان از سفر زیارت قبور مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمكران است، افزود: شاید این زایران در طول مدت اقامت خود از اماكن دیدنی و تفریحی شهر نیز بازدید كنند، ولی بیشتر وقت خود را در اماكن مذهبی این شهرها سپری می كنند، لذا هر گونه اقدامی در راستای افزایش امكانات و خدمات رسانی به مسافران و زائرین باید حول محور اماكن مذهبی ارایه شود.

عالی پور با اشاره به وجود بیش از 8 هزار تخت در استان قم، تصریح كرد: وجود این تعداد تخت برای قم كه سالانه بیش از 20 میلیون زائر و گردشگری داخلی و خارجی را در خود جای می دهد، بسیار ناچیز است.

معاون استاندار قم همچنین ضمن تقدیر از جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی از طراحی پروژه پیمایش ملی گردشگری ایران، خاطرنشان كرد: تمامی دستگاه های اجرایی قم آمادگی لازم برای همكاری با خراسان رضوی جهت پیشبرد پروژه مذكور را دارند.

پیمایش ملی رفتار شناسی گردشگری عنوان یك طرح تحقیقاتی است كه از سوی جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی جهت احصا و محاسبه نیازهای گردشگران خارجی و داخلی استان های مختلف كشور و اینكه چه رفتاری را در حوزه های گوناگون اعم از اسكان، خرید، تغذیه، اوقات فراغت و ز یارت انجام می دهند، تدوین شده تا مبتنی بر این نیازها تسهیلات و زیر ساخت های مناسب برای زائران و گردشگران برای كسب رضایت حداكثری آنها فراهم شود.

مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشكده گردشگری جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی در حاشیه این جلسه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: این طرح كه برای هر استان دارای پیوست های متفاوتی است، ابتدا به استان های مختلف ابلاغ و در صورت تمایل آنها به وسیله جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی اجرا می شود.

حامد بخشی با بیان اینكه پیش از قم این طرح به استان های گلستان، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل ارایه شده است، افزود: بسته پیشنهادی این طرح پس از قم به چهارمحال بختیاری و شهر شهركرد ارایه خواهد شد.

وی با اشاره به استقبال مسوولان استان قم از این طرح و اینكه جهاد دانشگاهی مشهد عرضه اولیه این طرح را به همه استان های كشور خواهد داشت، افزود: بدون شك استان هایی كه در عرصه گردشگری فعال نبوده، و زمینه ای نیز در خصوص پذیرش گردشگر و توریست ندارند، از این طرح استقبال نخواهند كرد.

وی تصریح كرد: در مورد استان خراسان رضوی نیز پیوست ویژه ای تهیه و به سازمان میراث فرهنگی این استان و تولیت آستان مقدس رضوی ارایه شده است.

بخشی همچنین با بیان اینكه هنوز بودجه ای برای این پروژه پیش ببینی نشده است، افزود: تخصیص اعتبار به این پروژه پس از تهیه كامل پیوست های آن انجام خواهد شد.ك/3

7403 / 1175

سرخط اخبار استان‌ها