۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۳۷
کد خبر: 81650643
T T
۰ نفر
عضو تعاون روستایی ایران: كشاورز تنها 30درصد سود محصول را كسب می كند

بجنورد- ایرنا- عضو هیات مدیره سازمان مركزی تعاون روستایی ایران گفت: هم اكنون كشاورز تنها 30 درصد سود محصول تولیدی خود را كسب می كند و ادامه این روند، وضعیت حوزه كشاورزی را غیر اقتصادی می كند.

به گزارش ایرنا سیدمهدی كلاته رحمانی در آیین تودیع و معارفه مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی در بجنورد اظهار كرد: بقیه سود محصول به طرق مختلف از دست كشاورز خارج می شود.

وی گفت: وضعیت كشت و تولید در كشور به جایی رسیده كه حتی كشاورزان پیر هم از فعالیت در بخش كشاورزی استقبال نمی كنند و اگر این روند ادامه داشته باشد همه از كار در بخش كشاورزی كناره گیری می كنند.

وی افزود: به علت اینكه بازار بخش كشاورزی به سامان نیست و سود عاید كشاورز نمی شود، بهره برداران بی رغبت شده اند.

وی با بیان اینكه جذب سرمایه گذار در بخش كشاورزی سخت است گفت: هم اكنون كسی در روستا پول هزینه نمی كند زیرا كه در این حوزه بازدهی كم است.

وی بر گسترش تعاونی ها د روستاها تاكید كرد و افزود: سود تعاونی ها در روستا سرمایه گذاری می شود و پشتیبان بخش كشاورزی خواهد شد.

مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: تفاهم نامه ها، قرار داد ها با بانك های عامل و سرمایه گذاری كه در این استان انجام شده دو هزار و 725 میلیارد تومان، یك میلیارد و 572 میلیون دلار و 24 میلیون یورو در بخش های مختلف از جمله حوزه كشاورزی است.

محمدرضا موفق افزود: بنیاد بركت قول اجرای 10 طرح بزرگ در این استان در زمینه های مختلف را داده كه امیدوار هستیم از این فرصت خوب استفاده شود.

وی به مشكل بهكده رضوی اشاره كرد و گفت: این مجتمع 49 درصد سهم دولت است كه مدیریت آن نیز به سازمان تعاون روستایی داده شده است.

وی اظهار كرد: هم اكنون مطالباتی وجود دارد كه امیدوا ر هستیم با مدیریت این مشكل در استان برطرف شود.

مدیركل جهادكشاورزی خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: 160 تشكل تعاونی تولیدی، تعاونی روستایی و سایر تشكل ها در این استان وجود دارد.

عبدالله یوسفی افزود: با وجود اینكه این تعاونی ها به صورت قانونی می توانند از ظرفیت های زیادی از جمله جذب تسهیلات و وام ها بهره مند شوند اما در این استان زیاد موفق عمل نكرده اند.

وی بر آموزش تعاونی ها تاكید كرد و گفت: باید اعضا توانمند شوند تا بتوانند از فرصت های قانونی خوب استفاده كنند.

در این آیین از زحمت های علیرضا توسلی نیا مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی تقدیر و ایرج ناصری مقدم نیز به عنوان رییس جدید سازمان معرفی شد.ك/2

3007/6042

سرخط اخبار استان‌ها