۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۵
کد خبر: 81650676
T T
۰ نفر
معاون وزیر ارشاد: هم اندیشی نخبگان قرآنی تخصصی تر می شود

تهران - ایرنا - معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نشست های بعدی هم اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشكسوتان قرآن به صورت تخصصی تر برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا ، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی عصر چهارشنبه در مراسم اختتامیه نخستین نشست هم اندیشی نخبگان فرهیختگان و پیشكسوتان قرآن و عترت كشور گفت: شاید در حوزه های مختلف قرآنی نتوانیم با برگزاری یك نشست به تفاهم برسیم و ضرورت تخصصی شدن حوزه های مختلف قرآنی در این نشست روشن است.

وی دراین مراسم كه با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر و جمعی از نخبگان و پیشكسوتان قرآنی برگزار شد ، افزود: به عنوان نمونه در حوزه آموزش عمومی قرآن مباحث جدی وجود دارد كه با حضور كارشناسان وزارت آموزش و پرورش می توان به صورت مفصل در این حوزه بحث كرد.

حشمتی با اشاره به اولویت های پژوهشی در حوزه قرآن گفت: نخبگان و پیشكسوتان قرآنی می توانند اولویت های پژوهشی را تعیین كنند كه چه پژوهش هایی نیاز امروز كشور است و در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن نیز كارهای بسیاری وجود دارد.



* * وزارت ارشاد الگوی زبان آموزی جامعه قرآنی را ایجاد كند

یك استاد پیشكسوت قرآنی دانشگاه گفت: یكی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زنده كردن روش هایی است كه پیامبر اكرم برای آموزش قرآن از آن استفاده می كرد و با این روش ها می توان به یك الگوی زبان آموزی جامع قرآنی در كشور رسید.

ستوده افزود: پیامبر اكرم با استفاده از دو شیوه اقرآء و عرض كه نیاز به هیچ ابزاری نداشت به یاران و اصحاب خود قرآن را آموزش می داد.

وی افزود: در شیوه اقراء كه به آن قرائت تعلیمی می گویند پیامبر چند آیه را به اصحاب خود آموزش می داد و تا زمانی كه اصحاب این آیات را فرا نمی گرفتند و به آن عمل نمی كردند آیات بعدی را قرائت نمی كرد. در روش عرض نیز صحابه و یاران پیامبر آیاتی را كه فرا گرفته بودند به پیامبر عرضه می كردند.

وی تاكید كرد: این دو الگو متاسفانه امروز فراموش شده و بیشتر با استفاده از نرم افزار و سی دی تلاش می كنیم تا قرآن را آموزش دهیم ، در حالی كه اگر موسسات قرآنی و وزارت ارشاد این روش را احیاء كنند به موفقیت های زیادی دست خواهند یافت.

وی همچنین گفت: قاریان درجه اول كشوری كه امروز به عنوان اساتید قرآن مطرح هستند معمولا از این روش ها استفاده كرده و موفقیت های خود را مرهون این روش می دانند.

ستوده نیا با اشاره به ضرورت آموزش قرآن در حوزه بین الملل فعال شدن موسسات و نهادهای مربوطه در این زمینه را خواستار شد و گفت: چرا فكری برای مسلمانان چین یا پاكستان نمی كنیم.

نخستین نشست هم اندیشی نخبگان ، فرهیختگان و پیشكسوتان قرآن و عترت كشور از روز گذشته با موضوع تبیین برنامه و نقشه راه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) آغاز شد.

فراهنگ**1003**1540**1601**

سرخط اخبار فرهنگ