۸ تیر ۱۳۹۴، ۰:۵۹
کد خبر: 81663424
T T
۰ نفر
مشاور اقتصادی رییس جمهوری: تنها راه اشتغال تكیه به بخش خصوصی است

همدان- ایرنا- مشاور اقتصادی رییس جمهوری گفت: با توجه به محدودیت منابع موجود، دولت دیگر توان ایجاد شغل در بخشهای دولتی را نداشته و از این پس برای ایجاد اشتغال باید به توان و ظرفیت بخش خصوصی تكیه كرد.

مسعود نیلی شامگاه یكشنبه در همایش حماسه حضور در همدان افزود: هم اكنون حدود سه میلیون و 600 هزار نفر در كشور بیكار هستند اما با این وجود هنوز وارد كننده نیروی كار از برخی كشورهای همسایه هستیم چرا كه افراد بیكار در جامعه آماده فعالیت در هر شغلی نیستند.

وی ادامه داد: جوانان متولد دهه 60 هم اكنون در حال سپری كردن دوران طلایی اشتغال خود هستند و این گذر سنی و بیكاری در این دوران می تواند مشكلات اقتصادی را رقم بزند كه بدنبال خود تبعات اجتماعی مختلفی ایجاد می كند.



** كشور به رشد اقتصادی مطلوبی نرسیده است

وی ادامه داد: در سال 92 زمانی كه دولت تدبیر و امید كار خود را آغاز كرد كشور با ركودی مواجه بود كه در تاریخ بی سابقه است و اگر ركورد و تورم را كنار هم بگذاریم می توان وضعیت كشور را درك كرد.

وی بیان كرد: با آغاز فعالیت دولت یازدهم یك خوش بینی نسبت به آینده در كشور حاكم شد كه این امر موجب ثبات قیمت ارز در كوتاهترین زمان پس از استقرار دولت شد.

وی اضافه كرد: در این زمان بود كه ارزش بازار بورس در سال 92 نیز در مدت زمان كوتاهی با رشدی مضاعف از 45 هزار به 90 هزار رسید.

وی ایجاد نظم در بازار ارز و انضباط مالی را از مهمترین موفقیتهای دولت یازدهم برشمرد و اظهار كرد: قله تورم با نرخ 43 درصد در مرداد ماه سال 92 ثبت شد و پس از آن با اقدامات انجام شده توسط دولت تدبیر و امید نرخ تورم رو به كاهش رفت.

وی ادامه داد: پس از صد روز از روی كار آمدن دولت یازدهم رشد اقتصادی به سه درصد و نرخ تورم نیز به 24 درصد رسید كه با كاهش میزان تورمها اقبال عمومی برای سپرده گذاری در بانكها افزایش یافت و بدنبال آن ارایه سرمایه در گردش توسط بانكها به صنایع بیشتر شده و واحدهای متوقف شده بار دیگر احیا شدند.

وی اضافه كرد: هم اكنون رشد اقتصاد كشور سه درصد و نرخ تورم به 15 درصد رسیده است كه این یك موفقیت بزرگ به شمار می رود اما این میزان نیز برای كشور مطلوب نیست چرا كه بیشتر كشورهای اطراف ما رشد اقتصادی دو رقمی و تورم تك رقمی دارند.

نیلی تصریح كرد: پس می طلبد تا عزم خود را برای حركت بهتر و رو به توسعه به كار گیریم.

مشاور اقتصادی رییس جمهوری در ادامه بیان كرد: با توجه به روند مذاكرات باید اقتصاد كشور را قویتر كنیم تا در مذاكرات نیز با قوت وارد شویم.

وی شرایط اقتصادی كشور در سال جاری را سخت توصیف كرد و گفت: انسجام ملی یكی از بزرگترین نیازهای كنونی كشور است تا با رفع مشكلات بتوانیم سال 94 را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

وی گفت: باید یك درك درست از شرایط داشته باشیم و بكار گرفتن اقتصاد مقاومتی می تواند راهگشای بسیاری از مشكلات پیش رو باشد.

نیلی افزود: بر این اساس تكیه بر توانمندیهای بخش خصوصی و گردشگری با توجه به توان كشور می تواند فریادرس مشكلات موجود باشد.



**دولت تدبیر و امید كشور را از تلاطم اقتصادی نجات داد

نیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه با اقدامات انجام شده در گذشته دولت به یك بدهكار بزرگ بانكی تبدیل شده بود ادامه داد: از سال 90 تا سال 92 سالانه 10 درصد به نرخ تورم كشور افزوده می شد و با بدهكار شدن دولت به بانكها و بدنبال آن بدهكاری بانكها به بانك مركزی تورم و نقدینگی نیز افزایش یافته بود.

وی اضافه كرد: با این شرایط نرخ ارز به شدت افزایش یافته و به جای اینكه در این شرایط شغل و درآمدی برای متولدین دهه 60 در كشور ایجاد شود درآمد هنگفت كشور از طریق فروش نفت با قیمت بسیار بالا در جای دیگر صرف شد.

وی گفت: تعداد شاغلین در سال 84 در كشور 20 میلیون و 300 هزار نفر بود كه این رقم تا سال 91 همچنان ثابت مانده بود یعنی خالص اشتغالزایی در این بازه زمانی صفر بوده است.

مشاور اقتصادی رییس جمهوری افزود: تعداد عمده ای از افراد كه در این دوره ( سال 84 تا 91) نتوانستند شغلی پیدا كنند مایوس شدگان بودند كه دیگر تلاشی برای ورود به بازار كار ندارند و تعداد دیگری نیز دانشجو هستند.

وی با بیان اینكه تعداد دانشجویان كشور نیز نسبت به جمعیت بیشتر از كشورهای انگلستان و فرانسه است ادامه داد: آموزش عالی ضربه گیر بازار كار شده است و آنقدر تعداد مراكز عالی كشور زیاد شده است كه امروز تامین مالی آنها نیز بسیار مشكل شده است.



** كشور در حال گذر از پنجره جمعیتی است

وی با بیان اینكه هم اكنون بیش از پنج میلیون دختر واجد الشرایط ازدواج در كشور وجود دارد گفت: در سالهای اول دهه 60 كشور با یك تحرك بزرگ جمعیتی مواجه شد و یكبار 7.5 تا 8.5 میلیون نفر به جمعیت كشور اضافه شد.

وی ادامه داد: از آن پس جمعیت در همان لایه های سنی حركت می كرد و پیش بینی می شد كه این افراد در دهه 80 به سن كار و ازدواج برسند اما این تعداد خیلی فراتر از عملكردها بود.

وی با بیان اینكه در گذشته مدیریت نكردن درست منابع درآمدی در كشور مانع از ایجاد امكانات برای این افراد شد افزود: در دهه 80 اقتصاد كشور با یك درآمد موهبتی به دلیل افزایش قیمت نفت مواجه شد به گونه ای كه اگر از سال 84 تا 92 درآمد ارزی كشور را جمع بزنیم این رقم به حدود 950 میلیارد دلار می رسد.

وی اضافه كرد: با این رقم می توانستیم كل صنعت كشور را احیا كرده و برای متولدین دهه 60 كار و درآمد مناسب فراهم كرده یا مشكل بی آبی كشور را به طور كامل رفع كنیم.

وی تصریح كرد: اما این مقدار از منابع به حجم عظیمی از واردات تبدیل شد و 720 میلیون دلار واردات كالا و خدمات انجام شد و به دنبال آن دولت قبل درآمد ارزی خود را به بانك ها داده و در عوض از آنها ریال تحویل گرفت و به این شیوه ارز كشور صرف واردات شده است.

نیلی ادامه داد: این در حالی است كه هم اكنون درآمد نفتی كشور به سختی به 25 میلیون دلار در سال می رسد و با این وضعیت كل اقتصاد و تامین اعتبارات باید با این رقم انجام شود.

مشاور اقتصادی رییس جمهوری بیان كرد: بودجه عمرانی كشور در سال 83 حدود هفت هزار میلیارد تومان بود كه این رقم در سال 84 به 14 هزار میلیارد تومان رسید.

می تصریح كرد: با این حجم نقدینگی مخارج دولت به شدت افزایش یافت به گونه ای كه سال 90 زمانی كه ركورد واردات در كشور زده شد و حجم كل واردات به 95 میلیارد دلار رسید و زمانی كه بودجه كشور به این شدت به نفت وابسته شده بود به یكباره تحریمهای دشمنان شدت گرفت.

نیلی گفت: با كاهش بودجه عمرانی كشور از 29 هزار میلیارد تومان در سال 90 به 15 هزار میلیارد تومان در سال 91 رسید و دولت قبل با عمل نكردن به تعهدات خود با بدهكاری به پیمانكاران موجب بدهكار شدن این سرمایه گذاران به بانك ها شده و به دنبال آن بروز معوقات بانكی شد.

همایش حماسه حضور به مناسبت سالروز حضور حماسی مردم در انتخابات 24 خرداد و انتخاب دولت تدبیر و امید با حضور مقامات كشوری و استانی در همدان برگزار شد.

در این همایش از میثاق نامه توسعه همه جانبه استان همدان نیز رونمایی شد.

7530/6993

سرخط اخبار استان‌ها