۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۲۳:۲۰
کد خبر: 81670908
T T
۰ نفر
مدیر عامل ستاد دیه كشور:جرایم غیرعمد در بخش تصادفات رانندگی كاهش یافت

مشهد-ایرنا مدیر عامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و زندانیان جرائم غیر عمد كشور گفت: با اجرای قانون بیمه شخص ثالث تعداد زندانیان جرائم غیر عمد در بخش تصادفات رانندگی از سال 1387 در كشور به طور قابل ملاحظه ای كاهش یافته است.

به گزارش ایرنا اسد الله جولایی شنبه شب در چهاردهمین جشن گلریزان و آزادی جرائم غیر عمد زندانهای خراسان رضوی در تالار نور مشهد افزود: درسال 1387 كه قانون بیمه شخص ثالث با پی گیری مداوم ستاد دیه و مسوولان و دست اندركاران ذیربط آغاز شد، روزانه به طور متوسط 57 الی 60 راننده به دلیل تصادفات رانندگی و حوادث مرتبط با آن زندانی می شدند كه این مساله هم اكنون به یك الی دو تن كاهش یافته است.
وی گفت: در سال 1387 حدود 50 هزار نفر راننده به دلیل تصادفات در سطح كشور زندانی شده بودند و این میزان هم اكنون به یك هزار نفر كاهش پیدا كرده است.
جولایی گفت: تا قبل از اجرای این قانون بیمه ها اهتمام خاصی برای پرداخت هزینه های تصادفات نداشتند ولی با اجرای قانون بیمه شخص ثالث بخش قابل توجهی از این هزینه های دیه توسط بیمه ها تامین می شود.
وی خاطر نشان كرد: 17 سال گذشته 362 هزار و 786 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در سطح كشور جان خود را از دست داده اند و در 30 سال گذشته سالانه به طور متوسط 21 هزار و 340 نفر بر اثر تصادفات كشته شده اند.
وی اظهار داشت: استانهای فارس، مازندران، قم ، خراسان رضوی ، اصفهان و تهران بیشترین آمار زندانیان مرتبط با مهریه و استانهای اصفهان ، فارس ، كرمانشاه و اردبیل بیشترین میزان زندانیان جرائم مالی غیر عمد و غیر كلاهبرداری را به خود اختصاص می دهند.
وی با اشاره به نگرانی رهبر معظم انقلاب از افزایش تعداد زندانیان در كشور و تاكید معظم له بر مقوله پیشگیری از وقوع جرم گفت: باید با ترویج فرهنگ صلح و سازش و با اهتمام مسوولین مربوطه شاهد كاهش زندانیان جرائم از جمله جرائم غیر عمد در زندانها باشیم.
مدیر عامل ستاد دیه كشور گفت: در سال 1393 هشت هزار و 498 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد زندانهای كشور با پرداخت مجموع بدهی هفت هزار و 250 میلیارد ریال آزاد شدند كه بالغ بر 40 درصد این میزان با جلب رضایت و گذشت شاكیان و بقیه با مشاركت خیرین تامین و پرداخت گردیده است.
وی خاطر نشان كرد: 260 جشن گلریزان و مراسم كمك به آزادی زندانیان جرائم مالی غیر عمد در ماه مبارك رمضان سالجاری در سطح كشور برگزار می شود.
وی خاطر نشان كرد: از زمان تاسیس ستاد مردمی دیه و رسیدگی به زندانیان جرائم مالی غیر عمد كشور به ابتكار شهید لاجوردی در سال 1369 تاكنون در مجموع 90 هزار نفر از این دسته زندانیان با مشاركتهای مردمی و خیرین و رضایت شاكیان آزاد شدند.
جولایی گفت: هر سال مبلغی برای برای پرداخت وام به زندانیان جرائم مالی غیر عمد به ازای بخشی از دیه آنان به ستاد دیه كشور اختصاص می یابد كه این میزان در سالجاری دو هزار میلیارد ریال است كه با توافق با بانكهای عامل و اقتصاد اسلامی و تجارت بدون كارمزد به متقاضیان پرداخت می گردد.
رییس ستاد اقامه نماز كشور هم با اشاره به تاكیدات آیات قرآن و روایات و ائمه معصومین (ع) گفت: خیرین باید ضمن مشاركت فعال در آزاد سازی زندانیان جرائم مالی غیر عمد به نوعی مشوق سایرین در این زمینه باشند.
حجت الاسلام محسن قرائتی گفت: افرادی كه در این زمینه مشاركت می كنند در وهله نخست باید به پرداخت هزینه های واجب تر نظیر پرداخت خمس و زكات و سهم امام اهتمام داشته باشند و این مساله در اولویت بعدی آنان قرار گیرد.
رییس كل دادگستری و هیات مدیره ستاد مردمی دیه و رسیدگی به زندانیان جرائم مالی غیر عمد خراسان رضوی هم گفت: برای كاهش زندانیان مرتبط با مهریه اقدامات خوبی طی سال گذشته در این استان آغاز شد كه امیدوارم شاهد اثر بخشی مطلوب آن در سنوات آینده باشیم.
حجت الاسلام علی مظفری گفت: در قرآن كریم از مهریه به عنوان وسیله و پیشكشی برای ابراز محبت در آغاز زندگی زناشویی نام برده شده است.
وی گفت: تعدادی از افراد در آغاز زندگی مشترك با عنوان اینكه مهریه را چه كسی داده و یا گرفته است، به مهریه های زیاد تن در می دهند ولی بعد از مدتی از زندگی زناشویی خود در برخی موارد با مشكلات بسیاری و از جمله حبس به دلیل توانایی نداشتن در پرداخت مهریه مواجه می شوند.
مدیر عامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و زندانیان جرائم مالی غیر عمد خراسان رضوی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اكنون 736 نفر زندانی جرائم غیر عمد در زندانهای این استان برای آزادی چشم انتظار كمك ها و همراهی خیرین هستند.
جواد غفاریان قدیر زاده طوسی گفت: از این تعداد 293 نفر زندانیان نفقه و مهریه، 287 نفر محكومین مالی غیر كلاهبرداری و بقیه را زندانیان دیه تصادفات ، حوادث كارگاهی و شبه عمد تشكیل می دهند.
وی ادامه داد: برای آزادی این تعداد زندانی در مجموع 357 میلیارد و 600 میلیون ریال منابع مالی مورد نیاز است.
وی ادامه داد: شماره حساب 0105946948007 سیبای بانك ملی و 2005310713 جام بانك ملت قابل پرداخت در كلیه شعب این بانكها برای واریز كمكهای خیرین در نظر گرفته شده است.
وی خاطر نشان كرد: سال گذشته نیز 580 نفر از زندانیان با پرداخت 417 میلیارد ریال بدهی آزاد شدند كه از این تعداد 564 نفر مرد و 16 تن زن بودند. ك/2
2095/1211

سرخط اخبار استان‌ها