رشت - مديركل غله گيلان گفت: ميزان مصرف آرد در استان بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها 30 درصد كاهش يافته است.

'سید مؤمن نیافر' روز پنجشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از آرد تولیدی كارخانجات آردكوبی به دلیل پایین بودن قیمت آرد و یارانه ای بودن آن در سایر حوزه ها استفاده و از چرخه تولید عملاً خارج و بخشی نیز به شكل ضایعات نان به هدر می رفت.

وی اظهار داشت: با هدفمند شدن یارانه ها و آزاد شدن قیمت آرد و ایجاد بازار رقابتی، كارخانجات اقدام به خرید گندم كیفی از دولت و بخش خصوصی كردند و برای كیفی كردن آرد از افزودنی های مجاز كمك گرفتند تا بتوانند آرد كیفی به نانوایی ها عرضه كنند.

مدیركل غله گیلان ادامه داد: با توجه به اینكه نان با قیمت تمام شده به مشتری عرضه می شد و ضایعات نان عملاً به زیان نانوا محسوب می شد، نانوایان متناسب با پخت، خمیر تهیه و در زمان خاصی به پخت نان اقدام كردند.

وی خاطرنشان ساخت: نانوایی ها برای جلب مشتری كیفیت نان را بالا ، زمان پخت را تغییر و خواب خمیر را بیشتر كردند و نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و رفتار مناسب تر با مشتریان بیشتر از گذشته اهتمام ورزیدند.

نیافر با اشاره به اینكه هم اكنون دو هزار و 920 نانوایی آزادپز و سنتی در استان گیلان فعالیت دارد، اضافه كرد: قبل از هدفمندی یارانه ها شركت غله ، مركز بهداشت ، استاندارد و تحقیقات، بازرگانی و تعزیرات برای تغییر فضای فیزیكی ساختمان نانوایی ها بسیار توصیه و تلاش كردند اما با هدفمندی یارانه ها ، نانوایان با هزینه خودشان اقدام به این كار نمودند.ك/3

605/695