۳ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۱۶
کد خبر: 30728598
T T
۰ نفر

كرمانشاه - مسوول بيماريهاي واگير مركز بهداشت استان كرمانشاه گفت: افرادي كه به عفونتهاي حاد تنفسي مبتلا مي شوند بايد از درمانهاي خودسرانه پرهيز كرده و حتما به پزشك مراجعه نمايند.

دكتر ' حسین بیگلری ' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز فصل سرما و شیوع عفونتهای حاد تنفسی در جامعه، افزود: عفونتهای ویروسی كه غالبا دستگاه تنفسی را درگیر می كنند در انتهای فصل پاییز و ابتدای زمستان، همه گیری چشمگیری می یابند و با طیف های ملایم تا شدید در میان اقشار مختلف جامعه مشاهده می شوند.

وی ادامه داد: همین امر سبب می شود بسیاری از مبتلایان بدون مراجعه به پزشك، فقط به داروخانه ها مراجعه كرده و درمانهای خودسرانه با استفاده از انواع آنتی بیوتیكها را برای بهبود وضعیت خود تجویز كنند.

دكتر بیگلری با بیان اینكه مصرف خودسرانه انواع آنتی بیوتیكها اقدامی رایج اما اشتباه است گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیكها علاوه بر آنكه تاثیر چندانی در بهبود بیماری افراد ندارد، فقط سبب ایجاد مقاومتهای جدی دارویی در بدن می شود.

وی تاكید كرد: براین اساس بیمارانی كه به علایمی مانند سرفه، خارش شدید گلو ، كوفتگی بدن ، تنگی نفس و تب یا لرز شدید مبتلا می شوند ، برای درمان حتما باید به پزشك مراجعه كنند و پس از معاینه و در صورت تجویز پزشك از آنتی بیوتیكها استفاده نمایند.

این پزشك كرمانشاهی ادامه داد: برخی از بیماران نیز ممكن است هیچ یك از این علایم را نداشته باشند و فقط به آبریزش بینی و علایم یك سرماخوردگی ساده مانند گریپ مبتلا باشند كه در اینصورت بیمار نیاز نیست به پزشك مراجعه كند و تنها با مصرف برخی داروهای ساده ضد سرماخوردگی، استفاده از مایعات گرم ، لیمو شیرین، غرغره گلو با آب و نمك، گرفتن بخور گرم و استراحت در منزل بهبود خواهند یافت.

وی تصریح كرد: اما گروههای پرخطر شامل بیماران مبتلا به فشار خون ، دیابت و آسم ، سالمندان ، زنان باردار و كودكان زیر شش سال ، باید در صورت ابتلا به هر نوع بیماری حتی یك سرماخوردگی ساده، برای درمان به پزشك مراجعه كنند و درمان خودسرانه پرهیز نمایند.

وی در پایان التهاب مجرای تنفسی، سرفه، ضعف و بیماری، كوفتگی بدن، درد شكم، تهوع و دلپیچه را از جمله علایم بیماری عفونتهای تنفسی ویروسی كه در شرایط فعلی در جامعه نیز رایج است، عنوان و تاكید كرد: افراد این بیماری را با سرما خوردگی اشتباه نگیرند.ك/3

7450/567/ 1645
۰ نفر