۳ دی ۱۳۹۰، ۱۵:۳۷
کد خبر: 30729036
T T
۰ نفر

تهران - مديركل دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم گفت: با نهايي شدن طرح آمايش آموزش عالي، روند اعطاي مجوز ايجاد رشته ها و واحدهاي دانشگاهي تغيير خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام روز شنبه وزارت علوم، 'ابوالفضل حسنی' در پنجمین نشست بررسی طرح آمایش آموزش عالی، افزود: پس از نهایی شدن طرح آمایش سرزمین آموزش عالی، امكانات و نیاز منطقه ای و سیاست كلان كشور مبنای توسعه آموزش عالی قرار می گیرد و در نتیجه دیگر شاهد رشد نامتوازن برخی رشته ها و واحدهای دانشگاهی نخواهیم بود.

وی گفت: در كمیته راهبردی آمایش آموزش عالی، نظرات و فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، قانون اساسی، نقشه جامع علمی كشور، برنامه پنجم توسعه و برنامه های وزیر علوم به عنوان مبانی طرح مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

مدیركل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: فعالیت برای تدوین سند آمایش آموزش عالی از آذر سال 88 و با تشكیل كمیته راهبردی و كارگروه های تخصصی و استانی در وزارت علوم آغاز شد كه توسعه آموزش عالی در كشور با توجه به امكانات مناطق مختلف و ماموریت های كلان وزارت علوم از جمله اهداف تدوین این سند به شمار می آید.

'رضا عامری' توسعه هدفمند دانشگاهها و رشته های دانشگاهی را هدف اصلی طرح آمایش آموزش عالی اعلام كرد و افزود: با اجرای این طرح مراكز آموزشی و رشته های دانشگاهی متناسب با نیازهای كشور، امكانات، نیازها و مزیت های اقتصادی اجتماعی استانها و شهرستانهای كشور ایجاد می شوند.

وی ضمن اشاره به فعالیت 600 عضو هیات علمی از دانشگاه های سراسر كشور در كارگروه های تخصصی و استانی آمایش ملی آموزش عالی، از انتشار نسخه سوم اطلس ملی در آینده نزدیك خبر داد.

مدیركل دفتر حمایت و پشتیبانی آموزش عالی نیز در این مراسم با بیان آنكه توسعه كیفی آموزش عالی جایگزین رشد كمی شده است، گفت: كارگروه های استانی آمایش آموزش عالی باید گسترش رشته ها و مراكز آموزش عالی را با توجه به كیفیت آموزش عالی بررسی كنند.

'سعید قدیمی' از بررسی ماموریت های زیرنظام های مختلف آموزش عالی به عنوان یكی از اهداف طرح آمایش آموزش عالی یاد كرد و از تشكیل 11 كارگروه تخصصی شورای برنامه ریزی آموزش عالی برای بررسی محتوای درسی نظام آموزشی در طرح آمایش آموزش عالی خبر داد.

به گفته قدیمی، 20 هزار سرفصل دانشگاهی كه بیش از پنج سال از بازنگری آنها گذشته است، باید مورد بازنگری قرار گیرند كه در همین راستا 70 كمیته تخصصی بازنگری در شورای برنامه ریزی وزارت علوم با همكاری دانشگاهها، بازنگری سرفصل های دانشگاهی را دنبال می كنند.

دبیر شورای برنامه ریزی وزارت علوم افزود: شاخص های بازنگری به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی اعلام شده و دانشگاه ها در هر رشته تحصیلی كه توان لازم را دارند می توانند با هماهنگی شورای برنامه ریزی وزارت علوم به همین منظور همكاری كنند.

پنجمین نشست بررسی طرح آمایش آموزش عالی با حضور معاون آموزشی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، مدیران كل حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و روسا و معاونان آموزشی دانشگاه های منتخب در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

فراهنگ ** 1055 ** 1071
۰ نفر