۳ دی ۱۳۹۰، ۱۷:۵۶
کد خبر: 30729322
T T
۰ نفر

رم - دانشگاه شرق شناسي ناپل ايتاليا در نخستين روز آغاز زمستان ، استاد زبان و ادبيات فارسي خود را از دست داد و دانشجويان با پروفسور ايراني 'جوواني ماريا درمه'، وداع كردند.

به گزارش ایرنا، جوانی ماریا درمه ، متولد سال 1314، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شرق شناسی ناپل و مترجم دیوان غزلیات حافظ به زبان ایتالیایی ، شامگاه روز چهارشنبه 30 آذر ماه در سن 86 سالگی دارفانی را وداع گفت.

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با انتشار خبر درگذشت این استاد فرهیخته در سایت خبری خود، این مصیبت را به جامعه فرهنگی كشورمان و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت و در معرفی این استاد زبان فارسی ،نوشت: پروفسور جووانی ماریا درمه یكی از برجسته ترین حافظ شناسان اروپا بود و در زمینه فلسفه، زبان، شعر و هنر صاحب نظر و تخصص داشت.

غزلیات خواجه حافظ شیرازی برای اولین بار به صورت كامل به زبان ایتالیائی توسط پروفسور جووانی ماریا درمه ، ترجمه شده است.

درمه در تدوین اولین فرهنگنامه ایتالیائی - فارسی نیز همكاری داشت و در سال 1969 به عنوان دانشیار در دانشگاه ونیز ایتالیا به تدریس آموزش زبان و ادبیات فارسی پرداخت .

وی در سال های بعد در دانشگاه های بلونیای رم و ناپل نیز شروع به آموزش زبان فارسی كرد، تا اینكه در سال 1981 به عنوان استاد كرسی زبان فارسی در دانشگاه شرق شناسی ناپل مشغول به آموزش زبان فارسی شد.

درمه در سمت های مختلفی چون عضو هیات اجرایی، مدیر مركز نشر دانشگاهی، ناظر كمیسیون اعطای دكترا، مدیر بخش تحقیقات شرق شناسی و رئیس دانشكده ادبیات ایفای وظیفه كرد.

پروفسور درمه كه عضو هیات علمی انستیتوی شرق و آفریقا و انستیتوی شرق شناسی ایتالیا و عضو انجمن شرق شناسان اروپا بود، افزون بر تربیت چندین نسل از اساتید ایتالیایی و تالیف كتب و مقالات متعدد در حوزه شعر و ادب فارسی، با ترجمه تحسن برانگیز دیوان غزلیات حافظ به ایتالیایی و مقدمه فاضلانه همراه با شرح و تفسیر اشعار در سال 2004 میلادی كه در سه جلد به طبع رسید، بین ایتالیایی های اهل فرهنگ و ادب به شهرت رسید.

در سال 1386 به مناسبت پاسداشت بیش از چهل سال فعالیت استاد 'جووانّی ماریا درمه' در حوزه ی ادبیات فارسی در دانشگاه های ایتالیا و به مناسبت چاپ سومین جلد از ترجمه كتاب غزلیات حافظ توسط این استاد برجسته ایرانی، بنیاد فارس شناسی در دومین همایش روز جهانی شعر در شیراز، با اهداء نشان درجه یك حافظ شناسی، از این استاد زبان و ادبیات فارسی و مترجم و نویسنده متون فارسی قدردانی كرد.

در سال 1389 و همزمان با برگزاری سومین دوره جشنواره بین المللی فارابی در شهر تهران از جووانی درمه كه توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا به این جشنواره معرفی شده بود، به عنوان یكی از نفرات بخش بین المللی این جشنواره در مطالعات ایران شناسی به پاس سال ها تحقیق و پژوهش در حوزه شعر و ادب پارسی و معرفی زبان و ادبیات فارسی به دنیای ایتالیایی زبان و ترجمه شرح و غزلیات حافظ تقدیر به عمل آمد.

این استاد فقید از شاگردان دكتر نفیسی و محمد معین و دارای تالیفات و مقالات فراوانی بود كه در نشریات دانشگاه آكسفورد و كمبریج به چاپ رسیده است .

اروپام **1596