۶ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۲۲
کد خبر: 30733877
T T
۰ نفر

تهران - قائم مقام مجري طرح كارت هوشمند ملي گفت: كارت هوشمند ملي از مهم ترين مباحث زير ساختي براي استقرار دولت الكترونيك است و بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه تا پايان سال 95 براي همه ايرانيان بالاي 15 سال صادر مي شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، 'محمد ابراهیم طریقت 'در هفته ثبت احوال ( 3 تا 9 دی ماه ) افزود: با اجرای این طرح به مرور كارت های شناسایی ملی كنونی جمع آوری شده و كارت های هوشمند جایگزین آن خواهند شد.

وی اضافه كرد: تراشه نصب شده روی این كارت دارای 75 كیلو بایت حافظه خواهد بود.

قائم مقام مجری طرح كارت هوشمند ملی، افزایش امنیت فیزیكی، بیومتریك، تراشه و زیرساخت و حداقل كردن امكان جعل هویت را از جمله اهداف این طرح مهم عنوان كرد.

طریقت اظهار داشت: به دنبال اجرای مرحله پیش پایلوت برای یك جامعه 10هزار نفری در استان قم، از شش ماهه اول سال 1391 فاز اول اجرای طرح در استان قم آغاز و پس از ارزیابی‌های فنی و اجرایی به تدریج در سراسر كشور پیاده سازی و تا پایان برنامه پنجم به آحاد مردم كارت ملی هوشمند صادر خواهد شد.

وی افزود: كارت هوشمند ملی یكی از مهم ترین پیش نیازهای مدیریت هویت دیجیتال است كه همزمان با برنامه دولت الكترونیك باید به صورت وسیع و فراگیر دنبال شود.

طریقت اظهار داشت: در این طرح به هر شهروند ایرانی یك كارت هوشمند ملی داده می شود كه به عنوان مرجع تشخیص و تصدیق هویت افراد، در فضای دیجیتال و خدمات مربوط قرار می گیرد.

طریقت با بیان اینكه دز اجرای این طرح مراحل مختلف مطالعات و پژوهش های مدیریتی و فنی لازم صورت گرفته است، ادامه داد: با شركت های ارایه دهنده سامانه در حوزه های مختلف مذاكره انجام شده است.

طریقت تصریح كرد این طرح منحصر به فرد بوده و لذا در حوزه فناوری اطلاعات از حیث فراگیر بودن و ملی بودن بسیار حائز اهمیت است.

قائم مقام مجری طرح كارت هوشمند ملی به نقش سازمان ثبت احوال در اجرای این طرح به عنوان مجری پروژه اشاره كرد و افزود: این سازمان از سال ها پیش موضوع هوشمند كردن كارت ملی كنونی را بررسی كرده و در این راستا پژوهش های گسترده ای انجام داده كه در نهایت منتج به اجرای طرح پایلوت در استان قم شده است.

طریقت خاطر نشان كرد كاربرد این كارت ها به دو دسته تقسیم می شود، دسته اول كاربردهای هویتی كه می توان به شناسایی، تصدیق هویت، امضای دیجیتال و انتخابات الكترونیكی اشاره كرد و دسته دوم كاربردهای شهروند الكترونیكی كه شامل سلامت الكترونیك با محوریت وزارت بهداشت، یارانه الكترونیكی با محوریت وزارت رفاه و كاربرد بانكی با محوریت بانك مركزی خواهد بود.

اجتمام **9022 ** 1569**
۰ نفر