۶ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۵۶
کد خبر: 30734350
T T
۰ نفر

آيين علم بندي شهرستان مراغه ثبت ملي شد

۶ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۵۶
کد خبر: 30734350

تبريز - رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: آيين علم بندي شهرستان مراغه با ارايه پرونده كامل اثر، در فهرست ميراث‌ فرهنگي كشور به ثبت رسيد.

تراب محمدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مراسم سوگواری علم‌بندی مراغه كه هر سال در سوم محرم در این شهرستان برگزار می‌شود، به عنوان یك اثر معنوی در فهرست میراث‌ فرهنگی كشور قرار گرفت.

وی گفت: این شیوه عزاداری كه همه ساله با شكوه بسیار و حضور گسترده مردم برگزار می شود، با گذشت زمان های بسیار همچنان شكل سنتی خود را حفظ كرده است.

محمدی اظهاركرد: همزمان با سوم ماه محرم و یادآوری رسیدن كاروان امام حسین(ع) به كربلا و برافراشته شدن علم این امام، آیین علم بندی در مراغه آغاز می شود.

وی ادامه داد: هر یك از محلات شهرستان مراغه مانند محله چهل پا، بیرون قلعه و محله شجاع الدوله در این روز، یك علم را آذین بسته و در میان میدان آن محله افراشته می كنند.

وی گفت: علم میدان دروازه كه از قدمت و شهرت بیشتری در میان علم های این شهرستان برخوردار است با بیش از 40 متر ارتفاع در این روز با پارچه های رنگی آذین شده و در این محله افراشته می شود.

محمدی افزود: هزاران نفر از مردم شهرستان به این محل آمده و نذورات و قربانی های خود را در پای علم انجام داده و میان مردم تقسیم می كنند.

وی یادآور شد: در طول ایام محرم هر روز صبح و بعد از ظهر در كنار علم گردانی، تكیه ای نیز برپا شده و دستجات عزاداری باحضور در آنها به سوگواری سالار شهیدان مشغول می شوند.

محمدی خاطرنشان كرد: علم میدان تاریخی دروازه مراغه در روز سوم محرم با یا حسین گویی مردم بلند شده و تا پایان صفر باقی می ماند كه نمادی از علم حضرت ابوالفضل(ع) در كربلاست.

وی با اشاره به لزوم حفظ و صیانت از آثار معنوی مناطق مختلف كشور در كنار آثار تاریخی گفت: سوگواری های مناطق مختلف استان در ایام محرم از جمله عزاداری های سنتی و اصیلی است كه طی سالیان دراز اصالت خود را حفظ كرده و باید به نسل های آتی منتقل شود.

پرونده 26 اثر تاریخی آذربایجان شرقی برای ثبت در فهرست آثار ملی، در چهارمین همایش ملی شورای سیاست گذاری ثبت میراث فرهنگی در جزیره قشم تكمیل و فرستاده شده كه بیش از 10 پرونده از محوطه های تاریخی، پنج بنای تاریخی، پنج اثر طبیعی و شش اثر معنوی و ناملموس را شامل می شود.

7223/587