تهران - سخنگوي شوراي نگهبان گفت: مدعي نفوذ جرياني خاص در شوراي نگهبان ويژه انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بايد پاسخگوي قوه قضاييه باشد.

'عباسعلی كدخدایی' روز شنبه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سئوال كه یكی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهارداشته جریانی خاص به هیات های نظارت شورای نگهبان نفوذ كرده است، تصریح كرد: شورای نگهبان از این فرد خواسته است تا مستندات خود را ارایه دهد و اگر نتواند مستندات خود را ارایه دهد باید پاسخگوی قوه قضاییه باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا این فرد به دلیل چنین اظهار نظری از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می شود، گفت: اكنون نمی توان پیش داوری كرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این كه برخی از سیاسیون اعلام كرده اند جریانی خاص با هزینه های میلیاردی قصد تصاحب كرسی های مجلس را دارد، آیا شورای نگهبان چنین موضوعی را تایید می كند؟ اظهارداشت: قانون برای شورای نگهبان مهم است و این شورا مطابق قانون رفتار می كند، اگر هر جریان یا گروه سیاسی در هنگام انتخابات براساس قانون تبلیغ كند نه فقط شورای نگهبان بلكه هیچ نهاد دیگری نمی تواند جلوی آنها را بگیرد.

كدخدایی در پاسخ به سوالی درخصوص درگیری میان یكی از نمایندگان مجلس با رییس سازمان هدفمندی یارانه ها در خانه ملت و این كه حكم توهین كردن در بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان چیست؟ گفت: در قانون انتخابات بندی درمورد محكومیت های قضایی وجود دارد كه اگر رفتار توهین آمیز افراد مشمول حكم بندهای قضایی باشد در بررسی صلاحیت آنها تاثیر خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این كه آیا شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارت بر قانون اساسی و صیانت از آن نمی خواهد معیار ساكتین در برابر فتنه را به عنوان یك ملاك مهم در بررسی صلاحیت ها قرار دهد؟ تصریح كرد: شورای نگهبان به عنوان یك نهاد انقلابی و پاسدار انقلاب اسلامی تلاش می كند بر اساس قانون رفتار كند.

سخنگوی شورای نگهبان تاكید كرد: معیار این نهاد در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس نهم، قانون است و شورای نگهبان براساس قانون عمل می كند.

كدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا كه معیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس نهم احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت است، گفت: قانون شرایط لازم برای تایید صلاحیت داوطلبان را در ماده 28 قانون انتخابات پیش بینی كرده است و شرایط افراد برای ورود به عرصه انتخابات باید احراز شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درخصوص نحوه بررسی صلاحیت ها در هیات های نظارت، افزود: گزارش های هیات های اجرایی در خصوص افراد ثبت نام شده از امروز به مراجع چهارگانه آغاز می شود و پس از اتمام این مرحله گزارش های هیات های اجرایی به هیات های نظارتی استان تحویل داده می شود.

وی با بیان این كه كار هیات های نظارت از 20 دی ماه رسما آغاز می شود، ادامه داد: بررسی های شورای نگهبان تا اول اسفندماه 1390 نهایی و نتایج آن اعلام می شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تلاش های انجام شده در وزارت كشور برای برگزاری رایانه ای بخشی از حوزه های اجرایی انتخابات گفت: تا جایی كه امكانات فنی و زیرساخت ها اجازه برگزاری انتخابات را به شكل رایانه ای بدهد این اقدام انجام شده است و شورای نگهبان هم از آن حمایت می كند.

كدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درمورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: من نمی توانم موضع گیری سیاسی كنم اما بخشی از ثبت نام كنندگان برای حضور در رقابت های مجلس نهم اصلاح طلبان هستند.

وی پیش بینی كرد كه در انتخابات 12 اسفند ماه شاهد مشاركت گسترده مردم خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال آیا بهتر نیست در ایران همانند سایر كشورها افراد و نامزدهای انتخاباتی از سوی احزاب معرفی شوند؟ گفت: احزاب در كشور نهادینه نشده اند و اگر احزاب نهادینه شوند و فعالیت های گسترده ای داشته باشند، می توانند چنین كاری را انجام دهند و برخی مشكلات فعلی را هم نخواهیم داشت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در صورت فعال شدن احزاب و معرفی نامزدها از سوی آنها حتی قانون می تواند به این سمت كه انتخابات توسط احزاب برگزار شود، حركت كند.

سیام**9171**9132
۰ نفر