۱۳ دی ۱۳۹۰، ۱۹:۰۴
کد خبر: 30747589
T T
۰ نفر

اردبيل - سرپرست اداره كل دامپزشكي استان اردبيل از نظارت بهداشتي دامپزشكي بر كشتار نزديك به هشت ميليون قطعه طيور و بيش از 150 هزار رأس دام سبك و سنگين در كشتارگاههاي دام و طيور استان طي سالجاري خبر داد.

صادق صالحی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : نظارت بهداشتی بر كشتارگاهها در راستای اجرای سیاست های بهداشتی و مسئولیت های حاكمیتی دامپزشكی و با استقرار ناظرین بهداشتی صورت می گیرد .

وی افزود: این ناظرین در تمامی كشتارگاههای دام و طیور در استان حضور فعال داشته و بر تمامی فرآیند كشتار از جمله ، قبل از كشتار ، حین و پس از كشتار نظارت كامل دارند .

وی اضافه كرد : اردبیل جزو استان های پیشرو در تولید و بسته بندی گوشت سفید در كشور بوده و گوشت طیور مصرفی حتی در دورترین نقاط استان به صورت بسته بندی هویت دار عرضه می شود .

صالحی گفت : در حال حاضر چهار باب كشتارگاه صنعتی طیور ، یك باب كشتارگاه صنعتی دام و ده باب كشتارگاه سنتی دام در سطح استان با نظارت كامل دامپزشكی فعالیت می كنند و در روزهای اخیر یك واحد كشتارگاه صنعتی دام در منطقه پارس آباد فعالیت آزمایشی خود را آغاز كرده كه با فعالیت دائمی این كشتارگاه تعداد كشتارگاههای صنعتی دام و طیور به 6 باب خواهد رسید .

سرپرست دامپزشكی اردبیل همچنین از احداث كشتارگاه صنعتی طیور با پیشرفت فیزیكی بالای 95درصد در شهرستان پارس آباد خبر داد .

او در ادامه با اشاره به اینكه در تلاش هستیم تا طرح تجمیع كشتارگاههای سنتی دام را در سطح استان اجرا نماییم ، خاطر نشان كرد: در این راستا براساس مصوبات شورای سلامت استان ، كشتارگاههای سنتی دام در شهرستانهای نیر، نمین و سرعین با دستور قضایی لاك و مهر شده و گوشت مصرفی این شهرستان ها از كشتارگاه صنعتی دام اردبیل تأمین می شود .

صالحی اظهار داشت :با شروع به كار دائمی كشتارگاه صنعتی دام منطقه پارس آباد ضمن طرح موضوع و پیگیری آن در شورای سلامت استان ، كشتارگاههای سنتی شهرستان های همجوار این منطقه را تعطیل و كشتاردامهای این مناطق را به كشتارگاه صنعتی پارس آباد هدایت خواهیم كرد ..

وی ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه ، كاهش خطر پذیری كشتارگاههای سنتی، كشتاركاملاً بهداشتی ، افزایش نظارت بهداشتی ماموران دامپزشكی بر لاشه دامهای كشتاری ، سلب فرصت كشتار غیر مجاز از متخلفین را از جمله اهداف طرح تجمیع كشتارگاههای سنتی در سطح استان عنوان كرد .

صالحی گفت : نظارت بهداشتی دامپزشكی فقط به كشتارگاه ها محدود نمی شود واكیپ های سیار نظارت بهداشتی در سطح تمامی شهرستانهای استان با بازدیدهای دوره ای و منظم از مراكز عرضه فرآورده خام دامی نسبت به كنترل دقیق فرآورده های خام دامی موجود در این مراكز اقدام می كنند .

استان اردبیل دارای سه هزار مركز عرضه فرآورده های خام دامی تحت نظارت دامپزشكی در سطح استان است .

8124/530