۱۵ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۴۱
کد خبر: 30750244
T T
۰ نفر

بندرعباس- مسوول بازرسي كار اداره كل تعاون ، كار و رفاه اجتماعي هرمزگان گفت: براساس يك بند ب تبصره دو ماده 76 قانون تامين اجتماعي مصوب 29/6/90 مجلس شوراي اسلامي بيان مي كند سابقه اشتغال در كارهاي سخت و زيان آور به ازاي هر سال 5/1 برابر محاسبه خواهد شد.

به گزارش ایرنا فریبا بهزادی پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بیمه شدگانی كه در كارهای سخت و زیان آور اشتغال بكار داشته باشند می توانند در چند حالت تقاضای بازنشستگی كنند

وی ایاد آور شد: بیمه شدگانی كه در كارهای سخت و زیان آور اشتغال بكار داشته باشند می توانند در چند حالت تقاضای باز نشستگی كنند.

وی ادامه داد: افرادی كه حداقل بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب در كارهای سخت زیان آور اشتغال داشته باشند و حق بیمه مزبور را به صندوق تامین اجتماعی پرداخته اند بدون شرط سنی می توانند تقاضای باز نشستگی كنند.

وی در خصوص كسانی كه فاقد شرط سابقه مقرر در بند یك بوده در صورتیكه سابقه 20 سال متناوب و یا زیر 20 سال سابقه پرداخت بیمه به صندوق تامین اجتماعی دارند ابراز داشت:اگر مجموع سنوات ارفاقی و سنوات عادی آنها به 30سال می رسد به شرط داشتن حداقل سن مردها 50 سال و زن ها 45 سال می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند.

مسوول بازرسی اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعی بیان كرد: زنان كارگر كه مجموع سنوات ارفاقی و سنوات عادی كاركرد آنها به 20 سال برسد به شرط داشتن 42 سال سن می توانند تقاضای بررسی مشاغل سخت و زیان آور نمایند و با 20 روز حقوق بازنشسته شوند.

وی در رابطه با افرادی كه سن آنها 60 سال به بالا می باشد خاطر نشان كرد: در صورتیكه مجموع سنوات ارفاقی و سنوات عادی كاركرد آنها تا پایان سال 90 به 10 سال برسد می توانند تقاضای بازنشستگی در كارهای سخت و زیان آور را به دبیرخانه بررسی مشاغل سخت و زیان آور (اداره كل تعاون،كارو رفاه اجتماعی) تحویل دهند.

بهزادی تاكید كرد: افرادی كه مجموع سنوات ارفاقی و سنوات عادی كاركرد آنها به 35 سال می رسد می توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی نمایند.

وی در خصوص بیمه شدگان موضوع این تبصره كه قبل از رسیدن به سابقه مقرر در این قانون دچار فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در كارهای سخت و زیان آور شده اند گفت: این افراد با تائید كمیسیونهای پزشكی و موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی به هر میزان سابقه خدمت از مزایای بازنشستگی در كارهای سخت و زیان آور می توانند استفاده كنند.ك/2

668/8144