۲۱ دی ۱۳۹۰، ۸:۴۸
کد خبر: 30759492
T T
۰ نفر

پارس آباد مغان، اردبيل – رئيس گروه توسعه روستايي سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل، از اجراي طرح ساماندهي توسعه اقتصادي و اجتماعي فضاهاي روستايي بخش اصلاندوز از توابع شهرستان پارس آباد مغان در آينده خبر داد.

به گزارش ایرنا، 'محمد پایدار' در جلسه بررسی برنامه ها و اقدامات موردنیاز جهت طرح ساماندهی توسعه اقتصدی و اجتماعی بخش اصلاندوز گفت: این طرح با هدف تسهیل و بستر سازی توسعه پایدار (خوداتكایی و مشاركتی) در سطح اجتماعات محلی روستایی در 58 هزار و 200 هكتار متشكل از دو دهستان قشلاق غربی و اصلاندوز و 124 آبادی، شامل 56 روستای و 68 قشلاق اجرا خواهد شد.

وی، با بیان اینكه این پروژه هم اكنون در مراحل مطالعاتی خود را طی می كند، اظهار كرد: با اجرایی شدن و بهره برداری از آن، شاهد توسعه و رشد همه جانبه روستاها و قشلاقات مشمول این طرح خواهیم بود.

وی، مشاركت و همكاری روستاییان و دستگاه های ذی ربط را در اجرای سریع و دقیق این پروژه عظیم مهم خواند و وجود قوانین و سیاست های ناهماهنگ در رابطه با جوامع روستایی، تسلط ساختار بخش نگری بر كلیت برنامه ها، روابط نامتعادل شهر و روستا، فقدان الگو و مدل مشخص برای توسعه روستایی و عدم اعتقاد جدی در ساختار برنامه ریزی كشور به امر توسعه روستایی را از چالش ها و مشكلات و موانع مهم اجرای برنامه های توسعه روستایی عنوان كرد.

وی، همچنین نبود برنامه های دراز مدت و كاربردی برای سازماندهی سنجیده مراكز و فضاهای روستایی كشور و فقدان متولی در امر توسعه روستایی و نیز نبود ساختارهای مشاركتی توانا و تحرك بخش را از دیگر مشكلات اجرای برنامه های توسعه روستایی در كشور عنوان كرد.

وی، با بیان اینكه صنعت گردشگری موتور محركه توسعه روستایی است و با اعلام اینكه هم اكنون بیش از یك هزار و 600 آبادی دارای سكنه در استان اردبیل وجود دارد، بیان كرد: بر اساس آمارهای موجود از این تعداد ، 12 روستا به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده اند كه سرمایه گذاری روی هریك از این روستاها می تواند در نهایت به توسعه حوزه روستایی پیرامون آن منجر شود.

معاون فرماندار پارس آباد مغان نیز گفت: دولت دهم بر توسعه و رشد و عمران روستاها اهتمام جدی دارد.

'ودود محمدی' ایجاد زیر ساخت های عمومی را در گسترش و توسعه یافتگی روستاها بسیار اثر بخش دانست و افزود: احداث و راه اندازی صنایع تبدیلی و مكمل از نیازهای جدی این شهرستان است كه در صورت تحقق، شاهد شكوفایی بخش كشاورزی و رفع مشكل بیكاری و عمران منطقه به ویژه روستاها خواهیم بود.

وی، با اعلام اینكه تكمیل و بهره برداری از پایاب سد خدا آفرین موجب تحول اساسی در منطقه خواهد شد، اظهار كرد: به واسطه ی این پروژه عظیم، بیش از 62 هزار هكتار از اراضی دیم منطقه تبدیل به آبی خواهد شد.

وی، با اشاره به در حال اجرا بودن ده ها طرح عمران روستایی، گفت: 38 قشلاق این شهرستان در آینده نزدیك به روستا تبدیل خواهد شد.

پارس آباد مغان، در شمال استان اردبیل و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.

/530/7121