۲۴ دی ۱۳۹۰، ۱۴:۱۷
کد خبر: 30764235
T T
۰ نفر

لندن - يك حقوقدان سرشناس آمريكايي معتقد است كه بازداشتگاه بدنام گوانتانامو آشكارترين و رسواترين سمبل نقض حقوق بشر در جهان است.

'مایكل راتنر' رییس 'مركز حقوق اساسی' در نیویورك و استاد حقوق دانشگاه كلمبیا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: آمریكا افراد بی گناه را به بهانه مبارزه با تروریسم از نقاط مختلف جهان به بازداشتگاه گوانتانامو منتقل كرده و بدون محاكمه عادلانه و حتی بدون اتهام مشخص قضایی سال ها در این بازداشتگاه نگه داری كرده است.

وی كه برای شركت در مراسم دهمین سالگرد تاسیس گوانتانامو به لندن آمده بود، افزود: آمریكا زندان گوانتانامو را به عنوان یك بازداشتگاه دائمی تاسیس كرده و به رغم وعده های داده شده از سوی رییس جمهور اوباما، به نظر نمی رسد كه این بازداشتگاه به این زودی ها تعطیل شود.

'شاید آمریكا می خواهد با باز نگه داشتن زندان گوانتانامو برای سال های طولانی، این پیام را برای جهانیان بفرستد كه هركس مخالف ما باشد سر از گوانتانامو در خواهد آورد.'

وی تاكید كرد: هر چند كه ما امیدی به دولت آمریكا نداریم ولی مردم در سراسر جهان و از جمله در خود آمریكا با چنین اقداماتی كه تحت عنوان مبارزه با تروریسم صورت می گیرد، مخالف هستند. در روزهای گذشته و به مناسبت سالگرد تاسیس گوانتانامو، هزاران نفر از مردم آمریكا از جمله در شهر واشنگتن، علیه ادامه فعالیت این بازداشتگاه بدنام تظاهرات كردند.

آقای راتنر افزود: در حال حاضر بیشترین امید ما به همین نهادهای مدنی و فعالان حقوق بشری است كه موضوع نقض حقوق بشر را در گوانتانامو زنده نگه دارند.

این حقوقدان آمریكایی گفت: گوانتانامو آشكارترین سمبل نقض حقوق بشر در جهان است... وقتی ما عكس های زندانیان گوانتانامو را می بینیم باید آنها را نشانه های روشن نقض حقوق بشر بدانیم.

وی اظهارداشت: شاید برخی از افراد بپرسند چرا آمریكا این گونه احمقانه رفتار می كند ولی به نظر من یك هدف مشترك در پشت اتخاذ چنین سیاست هایی نهفته است؛ 'آمریكا می خواهد به جهان اسلام بگوید اگر با من مخالف باشید با بازداشتگاه گوانتانامو، زندان بگرام و همچنین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین مواجه خواهید شد.'

'مایكل راتنر' در مراسم دهمین سالگرد تاسیس زندان گوانتانامو نیز كه چهارشنبه شب در لندن برگزار شد، گفت: فعالیت برای دفاع از زندانیان گوانتانامو به دلیل محدودیت های مختلف، آسان نیست ولی با این وجود وكلای حقوق بشری و فعالان مدنی طی یك دهه گذشته بطور شبانه روزی در این راه مبارزه كرده اند.

'زندانیان گوانتانامو امروز تنها نیستند و مردم جهان با آنان ابراز همدردی می كنند و ما امیدواریم با فشار افكار عمومی این زندان تعطیل شود و ما دیگر شاهد برگزاری مراسم یازدهمین سالگرد تاسیس آن نباشیم.'

آقای راتنر تاكید كرد: زندان گوانتانامو و دیگر بازداشتگاه های مخفی كه در نقاط مختلف جهان برای نگهداری مظنونان تروریستی تاسیس شده، مایه ننگی برای آمریكا است و ما نباید اجازه دهیم كه اقدامات غیرقانونی انجام شده در این زندان ها به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: آمریكا به خاطر اسلام هراسی و آغاز جنگ صلیبی علیه مسلمانان گوانتانامو را تاسیس كرد و متاسفانه دولت باراك اوباما نیز به رغم وعده های داده شد، این زندان را تعطیل نكرد.

این وكیل آمریكایی اظهارداشت: ما باید فعالیت های خود را برای تعطیلی گوانتانامو و آزادی زندانیان باقیمانده در آنجا تشدید كنیم.

زندان گوانتانامو در اواخر سال 2001 توسط ارتش آمریكا در نزدیكی خلیج كوبا تاسیس شد و نخستین مظنونان در اوایل سال 2002 به این بازداشتگاه منتقل شدند.

تاسیس این بازداشتگاه كه در تناقض كامل با قوانین و مقررات بین المللی بود از همان ابتدا با اعتراضات گسترده فعالان مدنی مواجه شد ولی دولت آمریكا همچنان این بازداشتگاه بدنام را حفظ كرده است.

حدود 800 نفر از كسانی كه به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی بازداشت شده بودند طی سال های گذشته در این بازداشتگاه نگهداری می شدند كه اكثر آنان بعدا بدون هرگونه اتهام و محاكمه ای آزاد شدند.

در حال حاضر حدود 170 زندانی از كشورهای مختلف در این بازداشتگاه نگهداری می شوند.

باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا در جریان رقابت های انتخاباتی خود وعده داده بود كه پس از رسیدن به قدرت این بازداشتگاه را تعطیل می كند ولی با گذشت سه سال از ریاست جمهوری اوباما، این وعده هنوز عملی نشده است.

اروپام**345
۰ نفر