۳۰ دی ۱۳۹۰، ۲۳:۴۷
کد خبر: 30774831
T T
۰ نفر

مسكو - دور جديد مذاكرات سه جانبه سران فدراسيون روسيه و جمهوري هاي آذربايجان و ارمنستان روز 23 ماه ژانويه (سوم بهمن ماه آينده) برگزار مي شود و كرملين براي فراهم آوردن مقدمات آن تلاش مي كند.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه روز جمعه در گزارشی اعلام كرد: مذاكرات سه جانبه روسای جمهوری روسیه، ارمنستان و آذربایجان درباره مساله قره باغ در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه برگزار خواهد شد.

در گزارش خاطرنشان شده است: 'الهام علی یف' و 'سرژ سركیسیان' روسای جمهوری آذربایجان به دعوت 'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه به سوچی سفر می كنند و در حاشیه این دیدار، ملاقات های دوجانبه سران دو جمهوری قفقاز با مدودیف هم پیش بینی شده است.

روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ماه دسامبر سال گذشته در نشست وزیران خارجه سازمان امنیت و همكاری اروپا برای دیدار با یكدیگر به منظور مذاكره در باره مساله قره باغ اعلام آمادگی كردند.

در راستای فراهم كردن مقدمات برگزاری دیدار سه جانبه سران روسیه و جمهوری های آذربایجان و ارمنستان ، روز گذشته/پنجشنبه/ 'سرگئی لاوروف' و 'المار مامدیارف' وزیران خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان در مسكو دیدار كردند.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، دو طرف در این دیدار موضوعات مهم دوجانبه و مقدمات نشست سه جانبه آتی سران روسیه با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان را مورد بحث قرار دادند.

طرف های روس و آذربایجانی در این دیدار موافقتنامه ای درباره اموال نمایندگی های دیپلماتیك دو كشور امضا كردند.

'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته نیز در گفت و گوی تلفنی با 'ادوارد نعلبندیان' وزیر خارجه ارمنستان درباره اجلاس آتی سران سه كشور در سوچی و مساله قره باغ مذاكره كرد.

آخرین اجلاس سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان در خصوص مذاكرات صلح قره باغ روز چهارم تیرماه گذشته در ‘قازان’ پایتخت تاتارستان انجام گرفت و نتیجه ای به همراه نداشت و بدون توافق درباره اصول حل و فصل مناقشه قره باغ به پایان رسید.

مناقشه قره باغ كوهستانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال 1988 آغاز شد و پس از چند سال جنگ و كشته شدن هزاران نفر از دو طرف در سال 1994 بین این دو كشور آتش بس ناپایداری برقرار شد.

گروه مینسك سازمان امنیت و همكاری اروپا كه از حدود 17 سال پیش به عنوان میانجی سكان هدایت مذاكرات برای حل مناقشه قره باغ را به دست گرفته است، تاكنون توفیقی در حل مناقشه نداشته و طرفین با وجود برقراری آتش بس، هراز چندگاه یكدیگر را به نقض آن متهم می كنند.

اروپام/2242**518** 3404