۳ بهمن ۱۳۹۰، ۱۷:۵۱
کد خبر: 30778346
T T
۰ نفر

نطنز - رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نطنز از اختصاص 500 ميليون ريال اعتبار براي بازسازي و مرمت مسجد تاريخي جامع نطنز خبر داد.

' احمدرضا قاسمی ' روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: هم اكنون كارهای مطالعاتی برای هزینه كردن این میزان اعتبار در مسجد جامع نطنز آغاز شده است.

وی افزود: مجموعه مسجد جامع نطنز شامل شبستان هشت ضلعی گنبددار جنوبی و شبستان های شمالی، شرقی، غربی و دهلیز های پیوند دهنده آنها،‌ آرامگاه شیخ نورالدین عبدالصمد، سر در خانقاه و مناره مرتفع است.

به گفته وی، به استثنای شبستان گنبددار كه از بناهای دوره دیلمی است، بقیه مربوط به دوره ایلخانان مغول است كه در فاصله سال های 704 تا 725 هجری قمری ساخته شده است.

وی خاطر نشان كرد: این مجموعه تاریخی با شكوه با شماره 188در هجدهم تیر سال 1311 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قاسمی همچنین گفت: سه میلیارد و 850 میلیون ریال اعتبار در سال جاری به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز اختصاص یافته است.

وی افزود: این بودجه از ردیف اعتبارهای استانی در كمیته برنامه ریزی شهرستان مصوب شده است.

وی خاطر نشان كرد: این اعتبارها برای كارهای مطالعاتی مرمت آثار تاریخی، گردشگری، آماده سازی زیر ساخت ها و آموزش و ترویج صنایع دستی با برنامه ریزی های انجام شده و شرح عملیاتی كه آماده شده در سال مالی 90 هزینه خواهد شد.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز با اشاره به اینكه این اعتبارها بیشتر برای مرمت آثار تاریخی شهرستان نطنز هزینه خواهد شد، گفت: اعتبار مرمتی صرف بناهای تاریخی شاخص شهرستان خواهد شد كه از پیش از این كارهای مرمتی بر روی آن صورت گرفته و برای تكمیل آن نیاز به اعتبار بوده است.

وی، كاروانسرای كوهاب، خانه های تاریخی میرترابی ها، باقری ها، آقاگل شهر ' خالدآباد '، مسجد جامع روستای ' ابیانه ' ، گنبد میرسید ، امامزاده سید فاضل (ع) روستای 'طامه ' و بافت تاریخی ' قصبه ' مركزی نطنز و محله ' افوشته ' را از جمله بناهای تاریخی شاخص شهرستان نطنز عنوان كرد.

شهرستان نطنز از توابع استان اصفهان دارای بیش از یك هزار و 800 اثر تاریخی است كه تاكنون 115 اثر آن در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

1724/م.م/562