۱۷ بهمن ۱۳۹۰، ۱۲:۵۱
کد خبر: 30801994
T T
۰ نفر

تهران - رييس سازمان بورس گفت: يكي از راهكارها براي جذاب تر كردن باز خريد اوراق مشاركت در بازار سرمايه، انتخاب بازارگردان براي آنهاست تا اوراق به نرخ اسمي يا نزديك به نرخ اسمي بازارگرداني شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، 'علی صالح آبادی' افزود: برای مثال، اگر بانك ها در سال اول، اوراق را با نرخ 18 درصد باز خرید می كنند، می توان در بازار سرمایه با رقمی بالاتر این اوراق را بازارگردانی كرد.



** منعی برای عرضه دوباره ذوب آهن وجود نداشت

رییس سازمان بورس گفت: از نظر این سازمان، منعی برای عرضه دوباره سهام شركت ذوب آهن اصفهان در فرابورس وجود نداشت.

وی در خصوص ارائه صورت های مالی سال 91 ذوب آهن اظهار داشت: در حال حاضر الزامی برای ارائه این صورت های مالی به بورس نیست، به طوری كه فرصت لازم برای آن وجود دارد.

سخنگوی سازمان بورس با بیان این كه اطلاعاتی كه ذوب آهن به بورس ارسال كرده از نظر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات كامل است، افزود: در صورتی كه اطلاعات آنها تغییر با اهمیتی نداشته باشد، از نظر سازمان بورس منعی برای عرضه مجدد سهام ذوب آهن در فرابورس وجود ندارد.



** بازارهای موازی رقیب بورس نیستند

رییس سازمان بورس با بیان این كه بازارهای موازی را رقیب بورس نمی داند، گفت: نقد شوندگی بازار مسكن پایین است، به طوری كه ممكن است شخصی نتواند ماه ها ملك خود را به فروش برساند، اما كسی كه در بازار سرمایه دارایی های نقد شونده را خریداری می كند، دیگر بازار مسكن برای او جذاب نخواهد بود.

وی با بیان این كه بازارهای طلا و ارز همانند سهام شركت های بورسی نوسان دارند، تصریح كرد: معتقدم ارز و طلا همچون 400 شركت بورسی و فرابورسی هستند كه در طول زمان دستخوش نوسان می شوند.

صالح آبادی درباره رشد زیاد قیمت طلا و ارز در سال 90 گفت: هیچگاه نمی توان به گذشته بازارها اتكا كرد، بلكه تحلیل سرمایه گذاران از آینده بازارها مهم است.

وی افزود: در حال حاضر به هیچ وجه سیاست این نیست كه مردم طلا و ارز را به عنوان بازارهای سرمایه گذاری خود انتخاب كنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید بازارها را در یك روند بلند مدت مقایسه كرد، به طوری كه در تحلیل بازار سرمایه باید بازدهی سال های قبل آن را نیز مد نظر قرار داد.

سخنگوی سازمان بورس با بیان این كه نقد شوندگی بازار سهام برای سرمایه گذاران بسیار مهم است، افزود: میانگین بازدهی 11 درصدی برای كل بازار است، اما سهام برخی از شركت ها امسال بیش از 100 درصد رشد داشته اند.



** توصیه به سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری

سخنگوی سازمان بورس درباره عملكرد صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه گفت: برخی از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در دوره های زمانی مشخص، سود خود را میان سرمایه گذاران تقسیم می كنند كه باید عملكرد آنها به طور مجزا بررسی شود.

وی در خصوص صندوق های سرمایه گذاری در سهامی كه عملكرد خوبی در بازار نداشته اند، افزود: مدت فعالیت صندوق های سرمایه گذاری دو ساله است، اگر مدیران صندوق ها عملكرد مطلوبی نداشته باشند باید تعهدات لازم را برای بهبود وضعیت خود به سازمان بورس ارائه دهند، در غیر این صورت امكان تمدید نكردن دوره جدید فعالیت آن ها وجود دارد.

صالح آبادی به سرمایه گذاران توصیه كرد، صندوق هایی را انتخاب كنند كه عملكرد مناسب تری در بازار داشته اند.



** بورس انرژی اولویت نخست برنامه های سال 91

رییس سازمان بورس راه اندازی بورس انرژی را یكی از مهم ترین اولویت های سال 91 این سازمان اعلام كرد و گفت: هم اكنون در حال تدوین مقررات و فراهم كردن زیر ساخت های لازم برای راه اندازی چهارمین بورس كشور هستیم تا این بورس اوایل سال آینده فعالیت خود را آغاز كند.

وی تصریح كرد: سازمان بورس برنامه های متنوعی را برای سال آینده طراحی كرده است كه اهم برنامه ها در اوایل سال آینده اعلام می شود.



** دستورالعمل اختیار معامله به زودی ابلاغ می شود

دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار به بررسی اختیار معامله در كمیته فقهی سازمان بورس اشاره كرد و گفت: دستورالعمل این ابزار مالی به زودی تصویب و ابلاغ خواهد شد تا از سال آینده در بازار سرمایه راه اندازی شود.

وی ادامه داد: اوراق جدید مرابحه و قرض الحسنه نیز از سال 91 در بازار اوراق بهادار منتشر خواهند شد.



** بسترها برای توسعه بازار سرمایه فراهم است

رییس سازمان بورس با بیان این كه زیرساخت ها و قوانین و مقررات خوبی برای توسعه بازار سرمایه تصویب شده است، گفت: تصویب قانون بازار اوراق بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و قانون برنامه پنجم توسعه شرایط را برای گسترش بازار سرمایه فراهم كرده است.

وی ادامه داد: در حوزه زیر ساخت های مقرراتی، بیش از 2300 صفحه مقررات، دستورالعمل و آیین نامه تدوین و تصویب شده كه در قالب كتاب جدیدی در حال چاپ است.

صالح آبادی به زیر ساخت های فناوری اطلاعات بازار سرمایه اشاره كرد و اظهار داشت: سامانه های معاملات، نظارت بر معاملات، انتشار اطلاعات، معاملات بر خط (آنلاین) و سایت های اطلاع رسانی در بازار سرمایه فعال هستند كه خوشبختانه طی سال های اخیر در این حوزه شاهد تحولات خوبی بودیم.

وی توسعه ابزارهای مالی را سومین زیر ساخت مهم بازار سرمایه اعلام كرد و گفت: هم اكنون در گروه ابزارها با درآمد ثابت اوراق مشاركت، اوراق اجاره، مرابحه، قرضه الحسنه و گواهی سپرده، در گروه ابزارهای مبتنی بر مشاركت، سهام و حق تقدم سهام و در گروه ابزارهای مشتقه، قراردادهای آتی، حق تقدم تسهیلات مسكن و اختیار معامله وجود دارند كه برخی از این ابزارها، سال آینده فعالیت خود را در بازار آغاز می كنند.

سخنگوی سازمان بورس به تنوع نهادهای مالی در بازار سرمایه اشاره كرد و گفت: مجوز هفت شركت تامین سرمایه صادر شده است و هم اكنون 77 صندوق سرمایه گذاری با ارزشی بالغ بر 2200 میلیارد تومان در بازار فعال هستند.

وی شركت های كارگزاری با تنوع فعالیت های مختلف، شركت های مشاور سرمایه گذاری، سبد گردان و پردازش اطلاعات مالی را از دیگر نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه اعلام كرد.

صالح آبادی اظهار داشت: طبق برنامه پنجم توسعه، شركت های سرمایه گذاری و هلدینگ نیز تحت نظارت سازمان بورس قرار می گیرند.

وی در خصوص زیر ساخت توسعه فرهنگ بازار سرمایه افزود: برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی متنوعی از طریق صدا و سیما و رسانه ها در حال اجراست كه امیدواریم فرهنگ سهامداران در كشور توسعه یابد.



** كسب رتبه نخست منطقه در پایان برنامه پنجم

سخنگوی سازمان بورس كسب رتبه نخست منطقه را یكی از مهم ترین برنامه های این سازمان در برنامه پنجم توسعه اعلام كرد و گفت: بورس تهران از نظر بسیاری از متغیرها در منطقه رتبه نخست را در اختیار دارد، اما از نظر ارزش بازار و حجم معاملات بعد از تركیه و عربستان در مكان سوم قرار دارد كه امیدوارم در پایان برنامه پنجم بتوانیم در این متغیرها نیز در صدر قرار گیریم.

وی تقویت نظارت ها در بازار سرمایه و حمایت از حقوق سرمایه گذاران، افزایش تعداد سهامداران، جذب شركت های جدید به بورس و فرابورس و افزایش میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه را از دیگر برنامه های مهم سازمان بورس در برنامه پنجم توسعه اعلام كرد.

اقتصام** 9141/1594