۱۷ بهمن ۱۳۹۰، ۱۴:۳۹
کد خبر: 30802428
T T
۰ نفر

اهواز-رييس انجمن علوم علف هاي هرز ايران گفت: طبق محاسبه بخش تحقيقات علف هاي هرز موسسه گياه پزشكي، ميزان خسارت علف هاي هرز كشور به مزارع گندم بين 25 تا 30 درصد گزارش شده است.

'محمد علی باغستانی' دوشنبه در حاشیه همایش علوم علف های هرز ایران در سالن آمفی تاتر سازمان جهادكشاورزی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: میزان خسارت وارد آمده به مزارع ذرت توسط علف های هرز بین 15 تا 20 درصد می باشد و این در حالی است كه این میزان در كشورهای پیشرفته جهان بین پنج تا 10 درصد و در كشورهای توسعه یافته حدود 20 تا 25 درصد و در كشورهای عقب مانده بیش از 30 درصد است.

وی با اشاره به اینكه میزان خسارت به نوع محصول نیز بستگی دارد افزود: در برخی محصولات مانند برنج اگر علف هرز حالت تهاجمی داشته باشد خسارت وارده بیش از 50 تا 60 درصد است.

باغستانی در خصوص كنترل علف های هرز و تفاوت میزان خسارت آن با كشورهای دیگر گفت: مدیریت علمی علف های هرز یكی از مهمترین عوامل است به عنوات مثال در كشور ایران تا كنون بر روی مبارزه شمیایی تاكید شده است كه باعث پیامدهایی از جمله مقاومت علف های هرز به علف كش ها شده است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشكی كشور ادامه داد: در استان خوزستان بسیاری از علف كش های قدیمی كه به عنوان ابزار مدیریت علف های هرز به خصوص در مزارع گندم استفاده می شد دیگر كارایی لازم را ندارند.

وی اضافه كرد: در بخش تحقیقات، علف كش های جدید برای حل مشكل در جامعه كشاورزی كشور معرفی شده در نتیجه قرار شد بخش های اجرایی ما نیز به این مهم بپردازند.

باغستانی اظهارداشت: برخی از تناوب های غیر اصولی كه در سیستم های مدیریتی كه بدون شناخت علمی در كشور اجرا می شوند باعث تشدید این قضیه می شود.

رییس انجمن علوم علف های هرز ایران تصریح كرد: در خوزستان با حذف محصول چغندر قند در سیستم های تناوبی باعث مشكلات عدیده علف هرز در مزارع گندم شده است.

وی گفت: از دیدگاه مدیریت علف های هرز، كشت چغندر در تناوب عامل پایداری تولید گندم و حذف چغندر در تناوب سبب وابستگی بیشتر مزارع گندم و علف كش ها شده و پیامد آن مقاومت علف های هرز به علف كش ها در مزارع گندم، تغییر فلور علف های هرز و بقایای سموم پرخطر است كه خود می تواند سبب خسارت در محصولات بعدی گندم شود.

باغستانی افزود: بنابراین باید در سیستم های تناوبی كشور و به خصوص خوزستان بازنگری جدی به عمل آید.

رییس انجمن علوم علف های هرز ایران در خصوص میزان مقاومت علف های هرز به علف كش ها اظهارداشت: استان خوزستان نخستین استانی است كه مقاومت علف های هرز نسبت به علف كش ها در آن مشاهده شد كه این مشكل به دلیل مصرف بی رویه علف كش ها و غیر اصولی بودن آن در مزارع گندم بوده است.

وی افزود: به دنبال آن قطب های تولید گندم كشور مانند فارس، كرمانشاه، گلستان و سایر مناطق كشور دچار این مشكل هستند.

رییس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نیز در این همایش در خصوص اهمیت علف های هرز در محصولات مختلف خوزستان گفت: تعدد پراكنش و تراكم گونه های علف هرز در سطح استان از یك غنای بالایی برخوردار است، میانگین درصد خسارت علف های هرز در محصولات مختلف در طرح های تحقیقاتی 17 تا 30 درصد گزارش شده است.

'یداله خواجه زاده' ادامه داد: میزان خسارت به گونه ای است كه علف های هرز به عنوان مهم ترین عامل زیان رسان در واحدهای تولیدی، زراعی استان محسوب می شوند.

وی در خصوص چالش های موجود در خصوص علف های هرز سطح استان خوزستان در 10 سال اخیر اظهارداشت: خسارت فراوان علف های هرز و نداشتن ارزیابی دقیق از میزان خسارت، عدم شناخت مراحل فتولوژیك و بیولوژیك علف های هرز، نداشتن تناوب شیمایی علف كش ها و بروز و ظهور علف های هرز جدید از جمله این چالش ها است.

هدف این همایش كه از امروز 17 تا 19 بهمن ماه در اهواز ادامه دارد هم اندیشی بین اساتید، محققان و دانشجویان در خصوص آینده پژوهش در زمینه علف های هرز و ارائه دستاوردهای یی است كه در طی دو سال گذشته در كشور به دست آمده است و از آنجایی كه در استان خوزستان اجرا می شود به طور عمده به بررسی مشكلاتی كه این استان با آن روبه روست می پردازد.

7161