۱۹ بهمن ۱۳۹۰، ۱۲:۱۹
کد خبر: 30806450
T T
۰ نفر

مشهد- معاون فني دامپزشكي خراسان رضوي با مشاهده يك كانون تب برفكي در اين استان، نسبت به احتمال شيوع اين بيماري هشدار داد.

دكتر جواد اعلمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یك كانون تب برفكی در یكی از دامداری های شهرستان گناباد مشاهده شده كه با اقدامات انجام شده تاكنون تلفاتی نداشته است.

وی گفت: قرنطینه واحد دامداری، اطلاع رسانی شبكه ها و اتحادیه ها، درخواست از نیروی انتظامی برای ممنوعیت از جابجایی دام و استقرار گروه مبارزه با بیماریها در اطراف كانون مزبور از جمله اقدامات انجام شده در زمینه كنترل تب برفكی در استان خراسان رضوی بوده است.

وی اظهارامیدواری كرد با همكاری مجموعه دامپروری و فعالان صنعت دام از اشاعه ویروس تب برفكی به سایر دامداری ها جلوگیری شود.

اعلمی گفت: تب برفكی یكی از مسری ترین بیماری های ویروسی دامی است كه در صورت بروز خسارات بسیاری بر صنعت دامداری وارد می كند.

معاون فنی دامپزشكی خراسان رضوی علائم بیماری تب برفكی را شامل مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراك، وقوع لنگش، كاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها عنوان كرد.

وی به دامداران توصیه كرد، در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله مراتب را در اسرع‌ وقت به نزدیكترین شبكه دامپزشكی و یا از طریق سامانه پیام كوتاه 30001905 اطلاع رسانی كنند.

وی با بیان اینكه افراد فقط با اخذ مجوز بهداشتی می توانند نسبت به حمل و نقل دام اقدام كنند، افزود: نیروی انتظامی می بایست از تردد بدون مجوز دام ها در سطح جاده های استان خراسان ر ضوی به طور كامل ممانعت كرده و موارد تخلف را به دامپزشكی منطقه گزارش كند.

وی با اشاره به تشدید برخورد علیه حاملان غیر مجاز دام از دامداران خواست افراد خاطی را كه در شرایط بحرانی توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نكرده و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشكی می كنند به شبكه های دامپزشكی شهرستان ها معرفی كنند./3

7487 /664