۲۱ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۰۶
کد خبر: 30810131
T T
۰ نفر

سه اختراع جديد كارمند آبفار كردستان به ثبت رسيد

۲۱ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۰۶
کد خبر: 30810131

سه اختراع جديد در زمينه تاسيسات آبفار توسط ابراهيم محمدي كارشناس نگهداري و تاسيسات شركت آب و فاضلاب روستايي استان كردستان ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم محمدی كارشناس نگهداری و تاسیسات آبفار كردستان موفق به ثبت 3 اختراع با عناوین دستگاه كلرزن محلول فشار آبی بدون نیاز به برق، كنترل‌كننده پمپ (تله‌متری سنتی) و تولید كننده برق تك فاز شد.

وی ویژگی دستگاه كلرزن محلول فشار آبی بدون نیاز به برق را نسبت به دستگاه مشابه خارجی، حذف انرژی برق و جایگزینی با نیروی فشار آب و نگهداری آسان و كاربرد در تمام فرآیند پمپاژ آب عنوان كرد و گفت: این دستگاه مانند یك سه راه فلنج‌دار می‌باشد كه از دو طرف آن با وسیله فلنج و پیچ و مهره، داخل خط انتقال قرار می‌گیرد و با استفاده از فشار داخل لوله، حركت چرخشی را به حركت خطی تبدیل و با حركت رفت و برگشت، عمل رانش و مكش و توان تزریق محلول كلر را دارد.

وی گفت: مهم‌ترین مزیت این دستگاه این است كه برای حركت به هیچ نوع انرژی و برق نیاز نداشته و با فشار آب كار می‌كند و همچنین در كاركرد طولانی‌مدت، نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی ندارد.

وی مزیت دستگاه كنترل‌كننده پمپ (تله‌متری سنتی) را با دستگاه مشابه خارجی و داخلی، حذف كنترل از طریق سیستم مخابراتی و ماهواره‌ای و جلوگیری از اضافه كاركرد پمپ (مصرف بهینه انرژی) دانست.

وی در تشریح عملكرد این اختراع گفت: این دستگاه به این صورت كار می‌كند كه زمانی پمپ روشن است جریان در خط انتقال وجود دارد و باعث می‌شود كه كنتاكت تابع جریان بسته شود و پمپ به كار خود ادامه دهد تا زمانی كه مخزن ذخیره پر شود و فلوتر مكانیكی، مسیر را مسدود كند كه در این زمان، تابع جریان نیز قطع شده و باعث قطع مدار فرمان شده و پمپ خاموش می‌شود. با استفاده از ساعت تایمر صنعتی قابل تنظیم، هر بار استارت زده كه اگر مخزن مقداری خالی شده باشد، فلوتر پایین رفته و مسیر خط انتقال باز می‌شود و پمپ شروع به كار می‌كند؛ در غیر این‌صورت تا استارت بعدی به طور هوشمند عمل كند، تا زمانی كه مسیر باز نباشد و سنسور آلارم نزند دستور روشن شدن صورت نمی‌گیرد.

كارشناس نگهداری و تاسیسات آبفار كردستان ویژگی دستگاه تولید كننده برق تك فاز را تولید برق بدون استفاده از هیچ نوع انرژی فسیلی عنوان كرد و این اختراع را در راستای تولید برق و خودكفا كردن ایستگاه‌های برق تك فاز پمپاژ، از انرژی برق اعلام كرد.

وی گفت: این دستگاه به شكل محفظه استوانه‌ای با توربینی دو سر فلنج داخل خط انتقال، در ایستگاه پمپاژ آب و بعد از پمپ قرار می‌گیرد جریان آب باعث چرخش توربین (حركت دورانی پره‌ها به وسیله شافت، غلاف و كاسه نمد) شده و دوران انتقالی تولید شده به وسیله گیربكس افزایش دور، به دور مورد نظر رسیده و ژنراتور چهار قطبی متصل به گیربكس، انرژی مكانیكی را به انرژی الكتریكی تبدیل و ترانس جبران ولتاژ، آن برق تولیدی را به 220 ولت می‌رساند، برق تولیدی را می‌توان مصرف یا با استفاده از منبع ذخیره (باطری) ذخیره نماییم. اولین استارت پمپ در ایستگاه پمپاژ تك فاز كه از این روش، برق آن تامین می‌گردد با استفاده از باطری خشك متناسب (منبع ذخیره) زده می‌شود.

این مخترع شركت آبفار كردستان، ساخت و تولید این دستگاه‌ها را در راستای نیاز صنعت پمپاژ در استان كردستان اعلام نموده و گفت: جهت برطرف شدن جزء كوچكی از مشكلات موجود در صنعت تولید آب سالم و بهداشتی، این تلاش‌ها انجام شده و امید است با ثبت این دست اختراعات، قدمی كوچك و موثر در خودكفایی و هر چه بهینه‌تر كردن آبرسانی به مردم روستاهای استان برداریم.

محمدی در خصوص مشكلات موجود در حیطه‌ی تحقیق و پژوهش خاطرنشان كرد: كمبود وقت و زمان كافی برای به نتیجه رساندن تحقیقات و نبود بودجه كافی برای تهیه ابزار و لوازم موردنیاز برای تكمیل و اجرای طرح‌های پیشنهادی، از سختی‌های دستیابی به این اختراعات مهم بود.

وی از مسوولین استانی درخواست كرد كه از مخترعین این استان حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

كارشناس نگهداری و تاسیسات آبفار كردستان در پایان افزود: در حال حاضر روی اختراع جدیدی كار می‌كنم كه از خلأ آب، توان كشش محلول كلر را به داخل خط انتقال (كلرزن خودمكشی) انجام دهد. در صورت اجرای این كار مشكل گندزدایی آب شرب روستاهایی كه در آن‌ها از سیستم پمپاژ استفاده نمی‌شود و آب شرب آن‌ها از چشمه به صورت ثقلی تامین می‌شود حل خواهد شد.

لازم به ذكر است در خردادماه سال جاری این مخترع، مقام سوم دومین دوره جشنواره علم تا عمل استان كردستان را در زمینه اختراعات جدید كسب نموده بودند كه جهت حضور در نمایشگاه تجاری‌سازی علم تا عمل نهاد ریاست جمهوری معرفی شد.ك/3

533/7346