سالم‌سازی به‌صرفه آب شرب روستاها با فناوری تمام‌ایرانی

تهران- ایرنا- یک فعال حوزه دانش‌بنیان از طراحی و ساخت دستگاه «دوزینگ پمپ برنامه پذیر خورشیدی محلول کلر» به عنوان یکی از نیازمندی های اساسی و پرکاربرد مناطق روستایی برای سالم‌سازی آب شرب این مناطق با هزینه کم خبرداد و گفت: این دستگاه فاقد نمونه داخلی و خارجی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، هرچند تامین آب شرب سالم و پایدار روستاها در دولت سیزدهم در طرحی تحت عنوانجهاد آبرسانی دنبال شد و با شناسایی ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی در کشور نزدیک به ۵۰ درصد آنها از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند، اما یکی از مسائل جدی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انتقال آب شرب و نصب تاسیسات آبرسانی به برخی از مناطق دور یا صعب عبور روستایی است که به دلیل دوری از شبکه آبرسانی انتقال شبکه ای آب به این مناطق را غیراقتصادی و حتی غیرممکن کرده است.

سالم‌سازی به‌صرفه آب شرب روستاها با فناوری تمام‌ایرانی

بر همین اساس چنین مسئله ای، یک جوان فارغ تحصیل رشته مهندسی مکانیک که در حال گذران خدمت سربازی خود به صورت امریه در یکی از ادارات آب و فاضلاب روستایی کشور بود را برآن داشت که برای رفع این مشکل چاره اندیشی کند.

محمدتقی اسفیدانی از مبتکران کشور در ابتدا و در سال ۱۳۹۵ دستگاه دوزینگ پمپ برنامه پذیر خورشیدی پودر کلر را اختراع کرد و با ساخت این دستگاه فناورانه، کلرزنی آب شرب که یکی از روش های مرسوم گندزدایی آب محسوب می شود، با تزریق پودر خشک و با دقت بسیار بالا امکان‌پذیر شد.

اختراعی که در نمایشگاه آب و فاضلاب مشهد در سال ۱۳۹۶ نیز رتبه نخست نمایشگاه اختراعات را به دست آورد.

طراحی و ساخت دستگاه کلرزن محلولی با ویژگی کنترل از راه دور

این فعال حوزه دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با اشاره به موفقیت در طراحی و ساخت دستگاه دوزینگ پمپ برنامه پذیر خورشیدی محلول کلر خاطرنشان کرد: پس از اختراع دستگاه کلرزن پودری در سال ۱۳۹۵ و گذشت چند سال، یکسری اشکالات موجود در این دستگاه شناسایی و رفع شد.

اسفیدانی تصریح کرد: اکنون دستگاه کلرزن پیشین از حالت پودری به حالت محلولی ارتقا یافته و با برخورداری از سنسور تشخیص جریان آب، از دبی نیم لیتر تا ۲۰ لیتر بر ثانیه آب را کلرزنی می کند.

سالم‌سازی به‌صرفه آب شرب روستاها با فناوری تمام‌ایرانی

این مخترع با بیان اینکه، دستگاه دوزینگ پمپ برنامه پذیر خورشیدی محلول کلر به هیچ اتاقکی نیاز ندارد و برق شبکه را نیز خود بواسطه پنل های خورشیدی تامین می کند، همچنین برخورداری از قابلیت کنترل از راه دور را یکی از ویژگی های مهم این دستگاه فناورانه عنوان کرد.

اسفیدانی در توضیح بیشتری افزود: طوریکه خود دستگاه می تواند دبی آب را تعریف و به صورت خودتنظیم کار را انجام دهد. البته به صورت اپراتوری نیز این قابلیت وجود دارد و کاربر می تواند پارامترهای آب را به دستگاه وارد کند.

دستگاه کلرزن محلولی فاقد نمونه داخلی و حتی خارجی

این فعال حوزه دانش بنیان با تاکید براینکه دستگاه دوزینگ پمپ برنامه پذیر خورشیدی محلول کلر در شرایط فعلی یکی از نیازمندی های اساسی و پرکاربرد مناطق روستایی محسوب می شود، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه هم اکنون آب بسیاری از روستاها کلرزنی نمی شود این خود بروز برخی بیماری های خطرناک روده ای و گوارشی به خصوص در بین کودکان را بدنبال داشته است

اسفیدانی در خصوص قیمت این دستگاه نیز گفت: اکنون انتقال آب شرب سالم و راه اندازی تاسیسات مرتبط به منظور کلرزنی آب روستاها از هزینه های بالایی برای دولت برخوردار است. دستگاه دوزینگ پمپ برنامه پذیر خورشیدی محلول کلر تنها ۴۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده که البته در نمایشگاه ها با تخفیف تا ۳۸ میلیون تومان نیز عرضه شده است.

وی در پاسخ به این سوال ایرنا که برای کلرزنی آب یک روستا به چند دستگاه کلرزن مورد نیاز است تصریح کرد: هر دستگاه برای کل یک روستا که دارای ۱۰ یا حتی ۳ هزار سکنه باشد کفایت می کند.

سالم‌سازی به‌صرفه آب شرب روستاها با فناوری تمام‌ایرانی

این مخترع با بیان اینکه، این دستگاه روی مخازن و محل ورودی آب به مخازن نصب می شود و کل مخزن آب را با یک دبی مشخص کلرینه می کند تصریح کرد: این فناوری فاقد نمونه داخلی و حتی خارجی است و اکنون آب آشامیدنی ۱۰ روستای استان اصفهان را کلرینه می کند.

وی وجود بازار برای محصولات نوآورانه را عاملی مهم در رشد و بقای مجموعه های فناور کشور دانست و به خیرین پیشنهاد داد اگر قصد انجام کارخیر برای مناطق روستایی به خصوص مناطق محروم و دورافتاده فاقد شرایط لازم برای آبرسانی را دارند، این دستگاه را به عنوان یک هدیه ارزشمند به روستانشینان اهدا کنند.

این فعال حوزه دانش بنیان افزود: افراد نیکوکار با خرید محصولات نوآورانه مجموعه های فناور داخلی از رشد تولید و اشتغالزایی هرچه بیشتر جوانان این مرز و بوم حمایت می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha