۲۵ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۴۴
کد خبر: 30816762
T T
۰ نفر

روزانه 450 تن شير در خراسان شمالي توليد مي شود

۲۵ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۴۴
کد خبر: 30816762

بجنورد - مدير امور دام سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي اعلام كرد: روزانه 450 تن شير در اين استان توليد مي شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این سازمان 'علی مباركی' اظهار داشت: روزانه 150 تن از شیر تولیدی دامداران توسط 28 مركز ثابت و سیار از سطح این استان جمع آوری می شود.

وی افزود: روزانه حدود 250 تن از شیر مازاد این استان، به علت كمبود صنایع فرآوری به استانهای خراسان رضوی و گلستان حمل می شود.

به گفته وی، تنها 50 تن از شیر تولیدی استان توسط صنایع لبنی خراسان شمالی جذب شده و بقیه تولید استان به صورت خام به مصرف می رسد.

وی نبود صنایع لبنی بزرگ برای تبدیل شیر دامداران، افزایش قیمت نهاده های دامی خصوصا جو و یونجه و نیز پایین بودن قیمت خرید شیر خام از دامداران را از جمله مشكلات پرورش دهندگان گاو شیری در این استان برشمرد.

مباركی افزود: در 9 ماهه سال جاری 120 هزار تن شیر در استان خراسان شمالی تولید شده كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن شش درصد افزایش داشته است.

مدیر امور دام سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی پیش بینی كرد كه میزان تولید شیر در این استان تا پایان امسال به 179 هزار تن افزایش یابد.

وی توسعه عملیات اصلاح نژادی، توسعه تلقیح مصنوعی، توصیه های كارشناسی به دامداران، توسعه واحدهای صنعتی، توسعه آمیخته گری و ثبت مشخصات، بهبود تغذیه، افزایش آگاهیهای دامداران و افزایش بهره وری در واحدها را از دلایل افزایش تولید شیر عنوان كرد.

استان 836 هزار نفری خراسان شمالی یك میلیون و 822 هزار راس دام دارد كه 81 هزار راس آن گاو و گوساله و بقیه دام سبك است. ك/1

626