زاهدان - مديرعامل شركت مادر تخصصي صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري بخش كشاورزي گفت: سرمايه 47 صندوق توسعه سرمايه گذاري بخش كشاورزي كشور تا ارديبهشت ماه سال آينده به دو هزارو 600 ميليارد ريال مي رسد.

به گزارش ایرنا، سید'عبدالكریم رضوی اردكانی' روز چهارشنبه در نخستین همایش بین المللی توسعه روستایی در سرسرای امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: اكنون حدود هزارو 950 میلیارد ریال سرمایه در صندوق های توسعه سرمایه گذاری بخش كشاورزی كشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: از سال 83 تاكنون 47 صندوق حمایت از توسعه بخش كشاورزی شامل 30 صندوق استانی، چهار صندوق تخصصی-محصولی، یك صندوق منطقه ای، دو صندوق شهرستانی و 10 صندوق تخصصی در حوزه فعالیت زنان روستایی با مشاركت 51 درصدی اتحادیه ها و شركت های تعاونی فراگیر كشاورزی و حداكثر 49 درصدی دولت تشكیل شده است.

مدیر عامل شركت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش كشاورزی گفت: تعداد سهامداران اولیه این صندوق ها در ابتدای تاسیس دو هزارو 911 تشكل تولیدی بوده كه با افزایش سرمایه و عملكرد مناسب هم اكنون مجموع سهامداران به بیش از چهار هزارو 570 تشكل تولیدی افزایش یافته است.

رضوی بیان داشت: بخش كشاورزی جایگاهی مهم در اقتصاد كشور دارد و اهمیت سرمایه گذاری در این بخش شكل گیری نهادی قوی برای توسعه و افزایش حجم سرمایه گذاری را ضروری می سازد تا امكان تجمیع منابع مالی و هدایت و تخصیص بهینه آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: تحقق این امر مستلزم مشاركت بخش غیر دولتی و حمایت مستمر دولت است تا با توسعه سرمایه گذاری، تولیدات و درآمد كشاورزان افزایش پیدا كند و در نتیجه موجب رشد اقتصادی در این بخش شود.

وی افزود: بخش كشاورزی ایران 15 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده در حالی كه سهم این بخش در سرمایه گذاری كمتر از پنج درصد است از این رو تجهیز منابع مالی برای افزایش سرمایه گذاری یك ضرورت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

رضوی اظهار داشت: ایجاد نهادهای نظام مند پولی و مالی مانند صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش كشاورزی برای افزایش سهم سرمایه گذاری در این بخش امری لازم است تا فعالان و تولیدكنندگان كشاورزی با حمایت مالی دولت بتوانند نقش بیشتر و موثرتری را در این زمینه ایفا كنند.

وی گفت: با هدف حمایت از توسعه بخش كشاورزی و تقویت حجم و كیفیت سرمایه گذاری در این بخش صندوق های حمایت از توسعه بخش كشاورزی در كشور تشكیل شد.

وی تضمین متقاضیان سرمایه گذاری برای دریافت اعتبار از بانك ها و سایر موسسات داخلی، دریافت كمك مالی و هرگونه تسهیلات از دولت، حمایت از تولیدكنندگان و فعالان بخش كشاورزی، جذب مستمر منابع مالی تولیدكنندگان، تامین نقدینگی برای ایجاد بازارهای عرضه مستقیم تولیدات نهایی و بازاریابی به منظور عرضه محصولات در بازارهای هدف را از مهمترین وظایف این صندوق ها برشمرد.

رضوی گفت: از ابتدای تاسیس صندوق های غیر دولتی تا پایان آذرماه امسال بیش از 10 هزار میلیارد ریال انواع تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه گذاری با نرخ كارمزد پایین به سهامداران پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، همایش بین المللی توسعه روستایی با حضور دانشمندان ایران و هشت كشور آسیا و اقیانوسیه تا فردا شب در زاهدان ادامه دارد. ك/2

7307 / 653