۲۸ بهمن ۱۳۹۰، ۱۳:۴۷
کد خبر: 30822106
T T
۰ نفر

تهران - اركستر سمفونيك صدا وسيما در چهارمين روز برگزاري جشنواره موسيقي فجر با استقبال مخاطبان به صحنه رفت.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، اركستر سمفونیك صدا وسیما به رهبری و سولیستی محمد بیگلری پور و جابر اطاعتی و متشكل از خوانندگانی همچون علیرضا وكیلی‌منش، نیما مسیحا و جاوید عسگری شب گذشته(پنجشنبه شب) در تالار وحدت برنامه اجرا كرد.

با اجرای قطعه 'ستایش یزدان' از ساخته های موسیقدان بنام ایرانی 'حشمت سنجری'، بخش اول كنسرت آغاز شد. اجرای این قطعه حجم بالایی را از اركستر می طلبید كه اركستر سمفونیك صدا وسیما با رعایت نوآنس و فواصل سالم موسیقایی توانست اجرای مطلوبی را ارائه دهد.

در بخش دیگر این اجرا چهار موومان(قسمت) از سوئیت سمفونی 'بصیرت' ساخته مشترك شهرام توكلی و علی‌اكبر قربانی اجرا شد، سازهای بادی برنجی و فلوت در اجرای پاساژهای متعدد این بخش كه در دور چهار تایی نوشته شده بود موفق عمل كردند.

ملودی های ارائه شده در موومان دوم این سوئیت سمفونی را، سازهای زهی برعهده داشتند كه با شكست های پی در پی ریتمیك همراه بود و هماهنگی سازهای بادی و زهی سبب شد، فواصل موسیقایی مطلوب اجرا شود.

موومان بعدی این سوئیت سمفونی ریتمی دو ضربی داشت. صدای سازهای اركستر به خوبی در هم حل می شد كه این مهم در كادانس پایانی این موومان كاملا مشهود بود.

با ایجاد فضای پیتسی كاتو( نوعی تكنیك اجرایی)، سازهای زهی موومان پایانی این سوئیت سمفونی آغاز شد. اجرای خط های كنترپوآن توسط سازهای بادی فضا برای ورود خواننده مهیا كرد.

علیرضا وكیلی ‌منش به عنوان خواننده این بخش از اركستر، در اجرای فواصل و ادای كلامی شعر موفق عمل كرد و باید گفت با اینكه طی این بخش ملودی ها با شكست های متعدد ریتمیك اجرا می شد، اما خواننده تمركز خود را برای بیان مطلوب حفظ كرد.

قطعه'بوی بهار' از ساخته‌های حسن ریاحی و با خوانندگی جاوید عسگری به عنوان آخرین قطعه بخش اول كنسرت اجرا شد.

ابتدای این قطعه از لحاظ ساختاری بسیار ساده بود اما در ادامه اركستر با یك مدلاسیون موفق به بالاترین حجم اجرایی خود رسید.

اجرای نامطلوب كلام، شعر و فواصل موسیقایی از سوی خواننده سبب شد اجرای این قطعه كیفیت لازم را نداشته باشد.

پس از استراحت كوتاه نوازندگان اركستر و مخاطبان بخش دوم اجرای اركستر سمفونیك با اجرای 'فانتزی شوشتری ' از ساخته های جابر اطاعتی كه برای كمانچه و اركستر نوشته شده بود آغاز شد.

جمله های آوازی ساز كمانچه، آغاز گر این قطعه بود. 'فانتزی شوشتری' اورتوری بسیار آرام و ساده داشت كه با تكنبك اجرایی بالا از سوی نوازنده كمانچه اجرا شد.

مدلاسیون های ملودیك از سوی ساز كمانچه به خوبی ارائه می شد و هماهنگی اركستر و سولیست موجب شد اجرای این قطعه از كیفیت بالایی برخوردار باشد كه با تشویق مخاطبان و علاقه مندان در سالن همراه بود.

اركستر سمفونیك صدا وسیما در ادامه سوئیت سمفونی 'خورشید' از ساخته ای محمدرضا چراغعلی را اجرا كرد. فواصل سازهای بادی برنجی در اجرای این قطعه مطلوب نبود.

نیما مسیحا به عنوان خواننده در این قطعه ایفای نقش كرد. ساختار این قطعه بسیار شبیه موسیقی پاپیولار (مردمی) غربی بود كه كه فضای موجود قطعات پاپ را در ذهن شنوندگان تداعی می كرد كه باید گفت اجرای قطعاتی از این دست با اركستر سمفونی مرسوم نیست.

اركستر سمفونیك صدا وسیما در اجرای فواصل و فراز و فرودهای ملودیك موفق عمل نكرد كه از این بین ناهماهنگی سازهای بادی و زهی در اجرای این بخش از اركستر مشهود بود.

اركستر سمفونیك صدا وسیما در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر توانست با اجرای رپرتوآر مخاطب پسند حود< تماشاگران را خشنود به خانه بفرستد.

بیست وهفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا 30 بهمن ماه ادامه دارد.

فراهنگ ** 9252 ** 1071
۰ نفر