۱ اسفند ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 30826943
T T
۰ نفر

اصفهان- سرپرست گروه خودرو فرمول دانشگاه صنعتي اصفهان گفت:رتبه اول دانش و فناوري توليد خودرو ' فرمول ' در منطقه خاورميانه ،‌متعلق به ايران است.

فرمول، خودرویی است با مشخصه بارز چرخ های خارج از بدنه كه بدلیل برخورداری از سرعت، شتاب و پایداری فوق العاده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

'علیرضا امیریون' شامگاه یكشنبه در حاشیه هشتمین نمایشگاه خودرو اصفهان در گفتگو با ایرنا افزود: بر اساس آخرین رتبه بندی ، تیم خودرو فرمول دانشگاه صنعتی اصفهان در منطقه خاورمیانه رتبه اول را دارد و كشورهایی مانند تركیه پس از آن قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینكه گروه خودرو فرمول دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 86 موفق به تولید اولین خودروی فرمول خاورمیانه شد ادامه داد: این خودرو در مسابقات رسمی Formula Student در انگلیس در كلاس سه و در بخش طراحی مهندسی مقام سوم را كسب كرد.

این دانشجوی كارشناسی ارشد مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تیم فرمول این دانشگاه با ارتقای خودروی فرمول نسبت به نمونه قبلی در مسابقات بین المللی انگلیس در تیرماه 88 موفق به كسب رتبه اول در كلاس سه شد.

امیریون افزود: تیم خودرو فرمول دانشگاه صنعتی اصفهان برای اولین بار در مسابقات كلاس یك آلمان در سال 89 نیز شركت و جایزه 'Best Newscomer' را از آن خود كرد.

وی با بیان اینكه این گروه با مشكلات زیادی از قبیل انتقال خودرو به محل مسابقات، كمبود تجهیزات در محل مسابقات و بودجه اندك مواجه بودند، تصریح كرد: این اولین بار بود كه از خاورمیانه و ایران تیمی در مسابقات فرمول دانشجویی كلاس یك شركت كرد و با وجود مشكلات، بهترین نتیجه را بدست آورد.

وی با اشاره به اینكه از 20 سال گذشته مسابقات طراحی و ساخت خودروی مسابقه ای فرمول در امریكا و اروپا برگزار می شود گفت: این مسابقات با هدف تربیت مهندسان مبتكر در عرصه صنعت خودرو و با همكاری شركت­های بزرگ و معتبر خودرو سازی و از طرف انجمن بین المللی مهندسی خودرو (SAE) برگزار می شود.

وی تاكید كرد: شركت در این مسابقات علاوه بر انتقال تجربه بین تیم ها و آشنایی با فناوری روز دنیا درباره خودرو این خود باوری را بین دانشجویان ایجاد می كند تا قدم هایی بلندتر و قویتر بردارند و به پیشرفت علمی كشور كمك كنند.

امیریون با اشاره به اینكه در مسابقات خودرو فرمول، خودروهای ارایه شده از دو جنبه 'فنی و ساخت خودرو' و 'تجاری كردن محصول' بررسی می شود، بیان داشت: در بخش تجاری كردن محصول مواردی مانند بازاریابی ، بازار هدف، قیمت تمام شده و خط تولید بررسی می شود.

وی ادامه داد: در بخش فنی و ساخت خودرو نیز به مسائلی مانند طراحی سیستم تعلیق، شاسی، بدنه، فرمان، انتقال قدرت، ترمز، پدال و موتور توجه می شود.

وی خاطرنشان كرد: مسابقات بین المللی خودرو فرمول در سه كلاس برگزار می شود كه بتازگی كلاس سه آن در مسابقات رسمی حذف شده است.

به گفته وی، كلاس یك این مسابقات شامل قویترین تیم ها و كلاس دو شامل تیم هایی است كه در سطح پایین تر قرار دارند یا برای اولین بار در مسابقات شركت كرده اند.

این كارشناس یادآور شد: مسابقات رسمی خودرو فرمول در امریكا، انگلیس، آلمان، برزیل و ژاپن و مسابقات غیر رسمی در كشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه، اتریش، چین، استرالیا و روسیه برگزار می شود.

امیریون با اشاره به اینكه كشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا سرمایه گذاری زیادی بر روی خودروهای فرمول می كنند، گفت: این سرمایه گذاریها با هدف برد در مسابقات فرمول یك و افزایش كارآیی و ضریب اطمینان خودرو صورت می گیرد كه درآمد بالایی نیز نصیب آنها می كند.

وی با بیان اینكه فرهنگ و صنعت خودرو فرمول در ایران هنوز رواج نیافته است، افزود: ما توانایی تولید انبوه این خودرو و ارتقای دانش فناوری‌‌ آن را داریم اما سرمایه گذاری در این زمینه صورت نگرفته است.

به گفته وی، با وجود تلاش گروه خودرو فرمول دانشگاه صنعتی اصفهان تا كنون هیچیك از صنایع بزرگ خودرو ساز كشور از این گروه حمایت نكرده و فقط وزارت علوم در چند سال گذشته با پرداخت مبلغی از این گروه حمایت كرد.

وی اعضای گروه خودرو فرمول دانشگاه صنعتی اصفهان را شامل 23 نفر از رشته های مهندسی مكانیك، برق و صنایع عنوان كرد و افزود: این گروه در حال آماده سازی خود برای شركت در مسابقات كلاس دو انگلیس در تیرماه 1391 است.

امیریون با اشاره به اینكه در این دوره از مسابقات بیش از 30 تیم از 10 كشور دنیا حضور دارند، تصریح كرد: گروه دانشگاه صنعتی اصفهان برای كسب مقام قهرمانی این كلاس از مسابقات برنامه ریزی می كند.

هشتمین نمایشگاه 'صنعت خودرو' ( Isfahan AUTO 2012) از 27 تا 30 بهمن ماه در شركت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان برگزار شد.

7148/1042