نخستین گامها برای تحقق آرزویی بزرگ در دیاری کوچک
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/29
اقتصاد.راه سازی .راه آهن
شهرکرد-ما تا یاد داشتیم شهرکرد، شهری بر بلندای زاگرس مرکزی همیشه در بن
بست رفت و آمد قرار داشت و برخی به طنز می گفتند شهرکرد به دلیل کوچکی،
زیر پونز نقشه ایران قرار دارد و دیده نمی شود.
شهرکرد آنقدر ناشناخته بود که مسوولان کشوری و سخنرانان با افتخار اعلام می
کردند از این که به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده اند بسیار
خرسندند.
اما روزگار چنین باقی نماند و گذر زمان، این مرکز استان را که تنها
گاهی به دلیل سردبودنش بر سرزبانها بود،هر از گاهی دوباره بر سر زبانها
می انداخت.مثل آن پیرمرد متدین شهرکردی که سالها پیش در سن 99 سالگی،جشن
حافظی کل قرآن را برگزار کردو نام شهرکرد را در جهان اسلام بر سرزبانها
انداخت یا این که سالها بعد ورزشکاران مدال آور این دیار در عرصه های بین
المللی نام شهرکرد را به عنوان بام ایران بارها بر فراز سکوهای ورزشی
جهان طنین انداز کردند.
با این حال، گمنامی و بن بست بودن شهرکرد با احداث راه شریانی منج به
بیدله در محور خوزستان و گشایش تونل رخ در محور شهرکرد به اصفهان ،به
خاطره ها پیوست و مرکز بام ایران ،پل ارتباطی دو استان صنعتی اصفهان و
خوزستان شد.
در این راستا همین که زمزمه ایجاد راه آهن در فضای استان چهارمحال
وبختیاری پیچید،بسیاری از مردم این خطه باور کردند که بام ایران برای
همیشه از بن بست تردد و حمل و نقل خارج می شود.
روز سه شنبه در یک روز گرم تابستانی وزیر وزارتخانه های ادغام شده مسکن
و شهرسازی و راه و ترابری در قامت وزارتخانه ای جدید، کلنگ آغاز ساخت
راه آهن مبارکه -سفیددشت به شهرکرد را به زمین زد تا آرزوی دیرینه مردم
این استان بالاخره محقق شود.
علی نیکزاد هنگامی که کلنگ احداث راه آهن اصفهان به چهارمحال وبختیاری
را بر زمین زد، گفت:این طرح تا پایان دولت دهم اجرا خواهد شد.
او در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت:راه آهن اصفهان به چهارمحال
وبختیاری یکی از مصوبات مهم در این استان و از مطالبات مهم مردم منطقه
است که دولت به دنبال اجراشدن آن می باشد.
نیکزاد،احداث پروژه راه آهن اصفهان ـ چهارمحال و بختیاری - خوزستان
را از طرحهای بزرگ کشور در راستای تحقق عدالت محوری دولت احمدی نژاد
دانست و گفت: اعتبارات این پروژه در قانون برنامه بودجه لحاظ شده است و
با تخصیص به موقع اعتبارات ، فاز نخست پروژه سفید دشت ـ مبارکه ـ شهرکرد
تا پایان سال 91 به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته وی،برای اجراشدن 17کیلومتر زیرساخت این پروژه در سالجاری 80
میلیارد ریال اعتبار اختصاص می یابد و بخشی از این اعتبار از سوی وزارت
صنایع تامین خواهد شد.
استاندار چهارمحال وبختیاری نیزگفت:راه آهن مبارکه ـ سفید دشت ـ شهرکرد
با عنوان خط ریلی بام ایران باعث اتصال ریلی سه استان خوزستان ،اصفهان و
چهارمحال وبختیاری به یکدیگر خواهد شد.
علی اصغر عنابستانی افزود: از ابتدای فعالیت دولت نهم تاکنون بحث راه
آهن این استان به عنوان یکی از اولویت های مهم پیگیری شد بگونه ای که این
طرح مصوبه سفرهای اول و دوم هیات دولت به این استان را به دنبال داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل
و نقل کشور هم گفت:طرح راه آهن مبارکه به سفید دشت و شهرکرد در طول 86
کیلومتر اجرا خواهد شد.
احمد صادقی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود:طرح بزرگ راه آهن
اصفهان ـ چهارمحال و بختیاری ـ خوزستان سالانه 29 میلیون تن بار و یک
میلیون و 300 هزار مسافر را جابه جا خواهد کرد.
وی گفت:این طرح با تخصیص یکهزار و 500 میلیاردریال اعتبار عملیاتی می
شود و سه ایستگاه سفیددشت،فرخشهر و شهرکرد در این خط ریلی در نطر گرفته
شده است.
صادقی، بهبود و ارتقای شبکه ترابری استان خوزستان و اتصال به استانهای
مرکزی و شرقی کشور را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت:
رفع تنگنای ظرفیتی محور جنوب در محور دورود به اندیمشک و افزایش بهره وری
کل شبکه ریلی کشور، اتصال مستقیم ریلی دو قطب صنعتی کشور یعنی اصفهان و
خوزستان، افزایش ایمنی مسافران، کاهش حوادث ترابری و صرفه جویی در مصرف
سوخت از اهداف دیگر احداث این خط ریلی است.
صادقی گفت:این محور یک کریدور بسیار مهم برای ترانزیت کشور است و
باتوجه به توسعه روزافزون صنایع بویژه فولاد در استانهای خوزستان و
چهارمحال و بختیاری و نیازهای آنها به استفاده از معادن مرکزی کشور،
احداث این طرح علاوه بر پاسخ به بخشی از نیازهای این صنایع منجر به کاهش
هزینه های حمل و نقل و افزایش بهره وری این صنایع می شود.
به گزارش ایرنا، احداث راه آهن به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم
چهارمحال وبختیاری، در نگاهی کلان نقش بسیاری در توسعه این استان خواهد
داشت.
7359
شماره 434 ساعت 14:50 تمام