به گزارش ایرنا، عملیات مطالعه و اجرای پروژه راه آهن مبارکه - سفید دشت - شهرکرد در ابتدای دهه ۹۰ آغاز شد اما به دلیل کمبود منابع مالی امروز پس از بیش از یک دهه به عنوان یکی از پروژههای نیمهکاره چهارمحال و بختیاری شناخته میشود و به دولت چهاردهم به ارث رسیده است؛ به همین دلیل با توجه به اهمیت اتصال استانها به شبکه ریلی مردم منتظرند ببینند رویای شیرین شنیدن صدای سوت قطار در این استان کی محقق میشود؟
راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد یکی از پروژههای مهم عمرانی و زیرساختی در چهارمحال و بختیاری است که با هدف اتصال این استان به شبکه ریلی سراسری کشور و روانسازی در حمل و نقل کالا و مسافر تعریف و در حال اجرا است؛ این طرح عمرانی علاوه بر مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، میتواند نقش مهمی در توسعه پایدار این منطقه ایفا کند.
اتصال چهارمحال و بختیاری به راهآهن مطالبه جدی مردم استان
برخی از مردم چهارمحال و بختیاری براین باور هستند که اتصال به خط ریلی کشور موجب خروج استان از بنبست اتصالی میشود و با به سرانجام رسیدن این پروژه، استان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار میگیرد.
آنان میگویند: چهارمحال و بختیاری از معدود استانهای کشور به شمار میرود که از خط ریلی محروم است و با وجود وعدههای مکرر مسوولان در دولتهای مختلف اما هنوز این پروژه با حرکتی لاکپشتی پیش میرود و انتظار است مسوولان با عزمی جدی برای به سرانجام رساندن این طرح عمرانی اقدام کنند.
داریوش ایزدفر با اشاره به وضعیت کمتر توسعه یافته جادههای ارتباطی چهارمحال و بختیاری گفت: با اتصال استان به خط ریلی امکان شرایط سفری ایمن برای مردم به وجود میآید و لازم نیست برای استفاده از قطار به استانهای همجوار سفر کنند.
امانالله بیگزاده یکی دیگر از شهروندان شهرکردی گفت: امروز کم رونق بودن صنعت و اقتصاد در چهارمحال و بختیاری و تمایل نداشتن سرمایهگذاران برای حضور در این استان نشات گرفته از نبود زیرساختهای مناسب از جمله خط ریلی است که میطلبد با سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه نیمه کاره مشکل همیشگی و مهم اقتصادی استان برطرف میشود.
اتصال به خط ریلی امروز به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم چهارمحال و بختیاری است که انتظار میرود دولتمردان دولت چهاردهم این خواسته به حق مردم را به سرانجام برسانند.
راهآهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهرهبرداری میشود
به گفته برخی از کارشناسان، با اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی دسترسی استان به بازارهای داخلی برای فروش محصولات کشاورزی و صنعتی فراهم میشود، کاهش هزینههای حمل و نقل، هزینههای تولید و توزیع کالا، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، تقویت گردشگری و ایجاد فرصتهای شغلی را به دنبال دارد.
با وجود برخی چالشها به خصوص در بخش تامین منابع مالی اما پروژه راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد در بخش زیرسازی امروز با ۷۸.۵۴ درصد و پیشرفت کلی پروژه نیز ۵۰ درصد در حال اجرا است به نحوی که زیرساختهای اولیه این پروژه از جمله خطوط ریلی و ایستگاهها، در حال تکمیل است.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری میگوید: طول خط ریلی مبارکه – سفید دشت – شهرکرد ۹۲ کیلومتر است که در قالب چهار قطعه طول این خط ریلی ۹۲ کیلومتر است که در قالب چهار قطعه احداث و از شهرکرد آغاز شد و تا ایستگاه حسن آباد اصفهان ادامه دارد.
خدایار باقری اضافه کرد: راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد ۱۱ دهانه پل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۱۵ دستگاه تونل دارد.
او اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون برای اجرای خط راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد ۴۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است اما این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و برای تکمیل آن ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری هدف از اجرای راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد را اتصال استان به خط ریلی برای انتقال بار و مسافر از مناطق صنعتی شهرکرد، سفید دشت، منطقه آزاد به خط راه آهن سراسری و ایجاد رونق اقتصادی در استان عنوان کرد.
راهآهن؛ حمل و نقلی پرسود و پربازده
حمل و نقل یکی از عوامل اساسی موثر بر رشد و توسعه اقتصادی به شمار میرود و در این بین راه آهن و حمل ونقل ریلی به واسطه اینکه موجب ارتباط و پیوند بین شهرها، کشورها و گشایش فرصتهای اقتصادی از طریق اتصال به بنادر صادراتی میشود پتانسیل و ظرفیت بالاتری نسبت به سایر شیوههای حمل نقل دارد.
صرفهجویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیطزیست و توسعه پایدار، کارآیی و امنیت بیشتر نسبت به سایر شیوههای حمل و نقل از ویژگیها و مزایای استفاده از خط ریلی است که نباید از آن غافل شد.
کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: اتصال استان به خط ریلی افزون بر کاهش هزینه حمل و نقل کالا و مسافر نقش مهمی در دسترسی مردم به فرصت های جدید کسب و کار و تجارت دارد.
صباح عباسی با اشاره به اینکه براساس اعلام بانک جهانی میانگین مصرف سوخت در راهآهن برای حمل هزار تن بار حدود هفت لیتر است در حالی که برای جابه جایی همین میزان بار در حمل و نقل جادهای باید ۳۳ لیتر سوخت مصرف شود افزود: راه آهن نقش کارآمدی درجابه جایی مواد خام، محصولات کشاورزی، صنعتی و ماشینآلات دارد و با کاهش هزینههای حمل و نقل نقش مهمی در بهبود دسترسی به بازار ایفا میکند و منجر به رشد اقتصادی میشود.
او افزود: اتصال ایران به راه آهن ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، بنادرشمالی، چابهار و بندر امام خمینی (ره) موجب شده تا زیرساخت اتصال کشور به بازارهای بینالمللی و بازارهای هدف صادراتی فراهم شود.
این کارشناس اقتصادی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میانگین صادرات ریلی در هفت سال گذشته بیش از یک میلیون تن اعلام شده است گفت: تقویت صادرات محصولات از طریق خط ریلی در کشور و همچنین هدفگذاری رشد ۱۰ درصدی حمل و نقل ریلی در برنامه هفتم نشان میدهد برای دستیابی به توسعه پایدار ، اتصال به راه آهن ضروری است.
راه آهن؛ حمل و نقلی سبز
با توجه به مشکلات زیستمحیطی از جمله گرم شدن کره زمین، تخریب محیطزیست و انتشار گازهای گلخانهای؛ امروز حمل و نقل سبز به عنوان یکی از اصلیترین راهکارها برای حفظ محیط زیست ارائه میشود و استفاده از قطار یکی از مهمترین گزینههایی به شمار میرود که همواره مورد توجه کارشناسان قرار دارد.
این کارشناس اقتصادی گفت:راهآهن در یک پروسه ۱۰ ساله میتواند میزان آلودگیهای زیست محیطی را به میزان ۳۰ درصد کاهش دهد به همین دلیل نقش مهمی در کاهش آلودگیهای زیست محیطی دارد و برای حفظ محیط زیست مناسبتر و به عنوان حمل و نقل سبز شناخته میشود.
به اعتقاد عباسی، امروز استفاده از ناوگان ریلی به دلیل توانایی آن در حجم بیشتر جابه جایی بار و مسافر، بار زیادی از روی دوش حمل و نقل جادهای برمیدارد و به این ترتیب علاوه بر کاهش تراکم جادهها و کاهش حوادث و مخاطرات جادهای به دلیل مصرف سوخت کمتر، آسیب کمتری به محیط زیست وارد میکند.
حمل و نقل ریلی؛ گامی برای تقویت گردشگری
حمل و نقل یکی از زیرساختهای مهم در صنعت گردشگری به شمار میرود و استفاده از روشهای مختلف آن اعم از هوایی، زمینی، دریایی و ریلی نقش متفاوتی در جذب و توسعه این صنعت مهم دارد.
به گفته این استاد دانشگاه، راهآهن و حمل ونقل ریلی به دلیل ایمن بودن و همچنین عبور از مناطق دیدنی و بکر طبیعی، امروزه به عنوان یکی از بهترین و کارآمدترین روشهای حمل و نقل در توسعه و جذب گردشگر در دنیا شناخته میشود.
عباسی ادامه داد: با توجه به ظرفیتها و جاذبههای گردشگری چهارمحال و بختیاری اتصال این استان به خط ریلی موجب افزایش سفرهای تفریحی و گردشگری و همچنین زمینه ورود هرچه بیشتر گردشگران را به استان فراهم میکند.
به اعتقاد این کارشناس اقتصادی با ورود هر چه بیشتر گردشگران به منطقه و رونق گردشگری،کسب و کارهای محلی در استان رونق میگیرد و همین امر به توسعه اقتصاد محلی و استان کمک میکند.
رونق اقتصادی چهارمحال و بختیاری با بهرهبرداری از راهآهن
در چهارمحال و بختیاری ظرفیتهای بالقوه و بالفعل مختلفی وجود دارد که در صورت به سرانجام رسیدن پروژه نیمهکاره راهآهن فرایند توسعه در استان شتاب میگیرد.
به گفته این استاد دانشگاه، چهارمحال و بختیاری از شهرکهای صنعتی متعدد با تولیدات متنوع و قابل توجهی برخوردار است که در صورت اتصال استان به خط ریلی، شرایط ارسال این تولیدات به بازارهای هدف، روانتر و سریع تر میشود.
عباسی با اشاره به ظرفیتهای بخش کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری گفت: امروز نبود زیرساخت ریل در این استان موجب شده تا محصولات تولیدی باغی و زراعی به موقع به بازارهای هدف نرسد و به دلیل از بین رفتن زودهنگام تولیدات باغی و زراعی با قیمت کمتری به فروش میرسد یا به ضایعات تبدیل میشود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود کارخانههای متعدد آب معدنی به دلیل وجود چشمههای فراوان آب در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: یکی از مشکلات این کارخانهها هزینه بالای حمل و نقل است که در صورت ایجاد زیرساخت ریلی، و کاهش هزینه حمل و نقل، شرایط صدور آب معدنی استان علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای هدف آن سوی مرزهای داخلی فراهم و این محصول از مزیت رقابتی برخوردار میشود.
عباسی چهارمحال و بختیاری را قطب فولاد کشور معرفی کرد و افزود: کاهش هزینه حمل و نقل موجب میشود محصولات صنایع فولادی و پتروشیمی استان رقابتی تر و توان صادراتی آنها دوچندان شود.
او به آمار ۱۶۵ میلیون دلاری صادرات چهارمحال و بختیاری در ۹ ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در صورت اتصال استان به خط راهآهن، میزان صادرات استان به صورت قابل توجهی افزایش مییابد.
عباسی ادامه داد: هرچند پروژه راه آهن از جمله پروژههای هزینهبر و گران به شمار میرود اما با بهرهبرداری از این زیرساخت، بسیاری از هزینهها دیگر در روند تولید و جابهجایی مواد اولیه و محصول نهایی کاهش یافته و مسیر توسعه استان سرعت میگیرد به همین دلیل است که میطلبد مسوولان استان با تعامل و قدرت چانه زنی بیشتر و با جدیت روند اجرای این پروژه عمرانی را به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر پیگیری کنند.
او اضافه کرد: محروم بودن استان از زیرساخت ریلی موجب شده تا امروز هزینه جابه جایی کالاهای تولیدی و همچنین تامین مواد اولیه برخی از صنایع افزایش یابد و همین امر قدرت رقابتپذیری محصولات تولیدی را در استان کاهش میدهد.
به گفته این کارشناس اقتصادی هر چند ممکن است برخی از صاحبان سرمایه تمایل به سرمایهگذاری در استان داشته باشند اما به دلیل نبود این زیرساخت و گرانی حمل و نقل به عنوان یک عامل مهم و تاثیر گذار ، ممکن است انگیزه آنها برای سرمایهگذاری در استان کاهش یابد.
او تاکید کرد: محروم بودن استان از دسترسی به زیرساخت ریل موجب شده تا بسیاری از منافعی که میتوان به راحتی از طریق بخش کشاورزی، گردشگری و صنایع عاید استان شود از دست برود و همچنان، هزینههای گزافی در اثر نبود این زیرساخت به استان تحمیل و موجب مشکلاتی از جمله مهاجرت و خروج نیروی کار و حتی خروج سرمایه شود.
توسعه راهها؛ مهمترین نیاز استانهای کم برخوردار
نایب رییس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری میگوید : امروز برخورداری از راه مناسب به عنوان یکی از راههای توسعه و پیشرفت اقتصادی استانها به شمار میرود در حالی که استان امروز به عنوان یکی از استانهای کم برخوردار کشور در حوزه راهها شناخته میشود.
امین مالکی افزود: امروز چهارمحال و بختیاری نه تنها از خط ریلی محروم است بلکه در بخش جادهای نیز به دلیل برخوردار نبودن از راه مناسب به عنوان یکی از استانهای کم برخودار کشور شناخته میشود و همین امر موجب عقب افتادگی استان در بخش اقتصادی، زیرساختی، صنعتی و کشاورزی شده است.
او با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن اصفهان – شهرکرد افزود: اتصال استان به خط ریلی عاملی مهم برای تشویق سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در این استان است.
مالکی تاکید کرد: پروژههایی که سالهای زیادی از آن میگذرد و به موقع به بهرهبرداری نرسد از آن حالت اثر بخشی خارج میشود به همین دلیل به سرانجام رسیدن این پروژه ریلی امروز به عنوان یکی از مطالبات فعالان اقتصادی به شمار میرود.
رییس اتاق بازرگانی چهارمحال وبختیاری صحبت خود در باب اهمیت اتصال استان به خطی ریلی را با یک درخواست از مسوولان آغاز کرد؛ مسوولان این پروژه ریلی را به سرانجام برسانند تا مردم از پیامدها و رونق اقتصادی این پروژه مهم عمرانی بهرهمند شوند.
شهرام زارع با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری جزو محدود استانهایی است که هنوز به خط ریلی متصل نشده است افزود: برخوردار نبودن استان از خط ریلی موجب شده تا قیمت مواد اولیه و حمل و نقل افزایش یابد.
او با اشاره به وجود ۲ بارانداز در شهرک صنعتی سفید دشت ادامه داد: با اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی می توانیم مواد اولیه این شهرک صنعتی که گندله فولاد است با قیمت ارزانتری از کرمان تامین کرد و ارزش افزوده خوبی برای فولاد سفید دشت و همچنین سایر صنایع فعال در استان از جمله ورق خودرو به دنبال داشته باشد.
به گفته زارع، همچنین با اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی هزینه حمل و نقل که امروز به طور میانگین برای جابه جایی ۲۵ تن بار باید حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال هزینه بار پرداخت شود به میزان یک دهم کاهش داده میشود و همچنین امکان صادرات محصولات تولیدی در استان نیز فراهمتر میشود.
او اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی یکی از باراندازهای خوب چهارمحال و بختیاری به شمار میرود که در حال توسعه است و با توجه به معافیت مالیاتی که مشمول این مناطق میشود، اتصال به راه آهن فرصت مناسبی برای حمل و نقل است که باید از آن استفاده کرد.
این فعال اقتصادی در چهارمحال و بختیاری از استاندار خواست تا با پیگیری لازم پروژه خط راه آهن مبارکه- سفید دشت – شهرکرد را به سرانجام برساند و به این صورت رونق کسب و کار در استان فراهم شود.
تکمیل راهآهن چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم
اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی مورد وفاق مسوولان استان
نماینده مردم شهرکرد، سامان، بن و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی میگوید: در تمام جوامع توسعه یافته پس از ارتقای شاخص نیروی انسانی؛ ارتقای شاخصهای توسعه در بخش زیرساختهای مواصلاتی شامل فرودگاه، راهآهن و جادههای ارتباطی شهری و روستایی از مهمترین ابزارهای توسعه یافتگی است.
احمد راستینه هفشجانی درخصوص راه آهن اصفهان – شهرکرد به خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه ریلی یکی از طرحهای مهمی است که موجب اتصال این استان به شبکه ریلی کشور میشود و به عنوان یکی از مولفهها و زیرساختهای توسعه مورد وفاق و تمرکز همه مسوولان چهارمحال و بختیاری است.
وی افزود: با به سرانجام رسیدن طرح راهآهن اصفهان – شهرکرد افزون براینکه فشار از روی جادههای ارتباطی استان برداشته میشود سرمایهگذاری در مناطق اقتصادی، منطقه سفید دشت و سایر بخشهای چهارمحال و بختیاری را توجیهپذیر و تقویت میکند.
به گفته راستینه، در این ارتباط مسوولان استان نشستهای مستمری با وزیر راه و شهرسازی و همچنین معاونان رییسجمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص به سرانجام رسیدن راه آهن اصفهان – شهرکرد برگزار شده و تلاش شده مصوبه ۳۰ هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم برای سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه عمرانی تحقق بخشد.
وی با تاکید براینکه روند اجرای پروژه راه آهن اصفهان - شهرکرد یادآور شد: برای سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه مهم عمرانی در استان سههزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اوراق مالی برای این پروژه جذب شده است و انتظار میرود ایستگاه و زیرساخت این پروژه طی سال مالی ۱۴۰۳ تکمیل و ریلگذاری آن نیز طی سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ نهایی شود.
اختصاص چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال به پروژه راهآهن
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری پیشرفت فیزیکی زیرسازی خط راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد را معادل ۷۸.۵۴درصد و پیشرفت کلی پروژه را ۵۰ درصد اعلام کرد.
خدایار باقری یادآور شد: برای ریلگذاری این پروژه ریلی شرکت زیرساخت وزارت راه و شهرسازی با شرکت ژنرال مکانیک قرارداد منعقد کرده است.
او سهم راهآهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد از قانون بودجه را سههزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با هماهنگیهای انجام شده چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات قانون بودجه ۱۴۰۳ ( اوراق مالی) برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه ریلی مبارکه – سفید دشت – شهرکرد تخصیص یافته و تلاش میشود از همین محل اعتبارات دیگری نیز به این پروژه تزریق شود.
او با بیان اینکه راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد دارای پنج کیلومتر تونل و پنج کیلومتر پل است اضافه کرد: در صورت تکمیل خط ریلی مبارکه – سفید دشت – شهرکرد از مسیر فرادنبه، لردگان و اهواز این خط ریلی به خط ریلی جنوب کشور متصل میشود.
او هدف از اجرای راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد را اتصال استان به خط ریلی برای انتقال بار و مسافر از مناطق صنعتی شهرکرد، سفید دشت، منطقه آزاد به خط راه آهن سراسری و ایجاد رونق اقتصادی عنوان کرد.
باقری اضافه کرد: در زمان حاضر پروژه خط راه آهن مبارکه – سفید دشت و شهرکرد مشکلی در بخش اجرا ندارد و تنها مشکل آن تامین اعتبار لازم است که هرچه زمان اجرای این پروژ طولانی شود به میزان اعتبار مورد نیاز آن برای تکمیل نیز افزوده میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در صورت تامین اعتبار لازم به این پروژه ریلی انتظار میرود طی یک سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.
چهار هزار میلیارد ریال به بخش راهآهن چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت
سخن آخر
آنچه از این نوشتار برمیآید این است که یکی از راههای توسعه چهارمحال و بختیاری و زمینهسازی برای ورود سرمایه گذاران به استان و همچنین ایجاد رونق کسب و کار اتصال این استان زاگرس نشین به راه آهن است که انتظار میرود با همت دولتمردان دولت چهاردهم این پروژه زیرساختی به سرانجام برسد و با شنیده شدن صوت قطار غبار محرومیت از استان برچیده شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۵۸ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه روستایی است.
نظر شما