۱ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4139003
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/31 اجتماعی.مواد غذایی.نان بندرعباس- شماری از شهروندان بندرعباس می گویند: عرضه نان های تاریخ مصرف گذشته ، بدون درج تاریخ تولید و فاسد، بعضا سلامت آنان را به خطر انداخته است.
این عده در گفت و گو با ایرنا ابراز داشتند: بیشترین نان های فاسد و تاریخ مصرف گذشته مربوط به انواع مختلف ماشینی از جمله لواش و حتی خشک شده برخی از واحدهای تولیدی در استان های دیگر است که برای عرضه به بندرعباس حمل می شود.
یکی از ساکنان محله فرهنگیان بندرعباس گفت: بخش زیادی از نان های لواش بسته بندی شده در پلاستیک ، تولید استان های تهران و البرز بوی نامطبوعی می دهند و گوشه های آنها که کمتر برشته شده به رنگ سبز( کپک زده ) تغییر یافته است.
محمد محسنی فروشنده یکی از سوپرمارکت های نسبتا بزرگ محله یاد شده نیز با تایید این مطلب افزود: اکثریت عرضه کنندگان مواد غذایی با این مشکل و حتی با اعتراض مشتریان مواجه می شوند و چاره ای جز پس گرفتن نان های کپک زده ندارند.
این درحالی است که برخی ازکارخانه های تولیدکننده نان که درفاصله یک هزارو 800 کیلومتری شهر بندرعباس قرار دارند ، تولیدات خود را با زدن تاریخ های جلوتر به بازار این شهرستان عرضه می کنند به گونه ای که تاریخ تولید با روز توزیع آن تفاوتی ندارد درحالیکه فاصله کارخانه محل تولید آن با محل عرضه حداقل 22 ساعت است و علاوه بر این مدتی نیز طول می کشد تا این نان در سطح شهر توزیع شود.
یکی از عکاسان ساکن شهر بندرعباس ، تعدادی تصویر از نان سبوسدار گندم که استان و یا شهر محل تولید آن مشخص نیست و با تاریخ تولید مهرماه عرضه شده برای ایرنا ارسال کرده و گفته است این عکس زمانی تهیه شده که هشت روز دیگر به آغاز مهرماه زمان باقی مانده است.
این عکاس که خواست نامش برده نشود، ابراز داشت: نان های لواش بسته بندی شده ارسالی از تهران را در بازار بندرعباس خریداری کرده و تاریخ تولید آنها به روز بوده است در حالی که فاصله بین این دوشهر را کامیون ها 24 و اتوبوس ها بین 18 تا 22ساعت طی می کنند.
یکی از فرهنگیان ساکن محله خلیج فارس بلوار امام حسین نیز ابراز داشت: چندین نوبت نان های تولیدی بسته بندی شده در تهران را که در بندرعباس توزیع می شود خریداری کرده ام و با مشکلاتی مواجه شدم لیکن خوشبختانه ، عرضه کنندگان نان ها ، آنها را پس گرفتنند.
مالک یکی از مغازه های خواربارفروشی بلوار ساحلی که در حوالی استانداری هرمزگان قرار دارد با تایید این مطالب گفت: بعضا نمایندگی های توزیع کننده این نوع نان ها با این شرط که باقی مانده نان ها و حتی نوع کپک زده را پس نخواهند گرفت ، نان را تحویل مغازه ها می دهند.
به گفته احمد کناری ، تعدادی از بسته های نان های عرضه شده تاریخ تولید ندارند و تنها تاریخ انقضا روی آنها چاپ شده است.
یکی از کارشناسان اقتصادی در این زمینه ابراز داشت: از آنجایی که در گذشته به دلیل اعمال سیاست پرداخت یارانه از طرف دولت ، قیمت برخی از فراورده های غذایی مثل نان که خوراک اصلی مردم را تشکیل می دهد،پایین بود و از این رو کمتر کسی به فکر تقلب در این زمینه بود.
محمد رضا احمدی خورگویی اضافه کرد: با اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه ها ، برخی از افراد و مدیران سودجو برای دستیابی به سود بیشتر، در این ماده غذایی تقلب می کنند و همین امر گاهی سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد.
وی اظهارداشت: به لحاظ بهداشتی ، تقلب در مواد غذایی نه تنها سلامت فرد را به خطر می اندازد، بلکه باعث کاهش ارزش مواد غذایی هم می شود و از لحاظ اجتماعی نیز اعتماد جامعه به محصولات غذایی کاهش می یابد .
یک کارشناس بهداشت نیز با بیان اینکه به لحاظ ماهیت تقلب در مواد غذایی، دسته بندی های متفاوتی وجود دارد گفت: از جمله آنها می توان به عرضه ماده غذایی تاریخ گذشته به ویژه نان، فروش یک ماده غذایی به جای ماده غذایی دیگر مانند عرضه پودر لوبیاسبز به جای پودر پسته و پوست نوعی درخت به جای دارچین اشاره کرد.
مهندس هوشنگ خسروی ادامه داد: در مورد نان با توجه به آزادسازی قیمت ها ،این برعهده مردم است که از بهترین نوع آن استفاده کنند و از خرید نان های تولیدی فاقد تاریخ تولید و یا انقضا و همچنین بسته بندی های نامناسب و بدون داشتن نشان تایید بهداشت و استاندارد و حتی نشانی محل تولید و تلفن محل و مکان تولید ، خودداری کنند.
وی بیان کرد: از مهم ترین علایم فساد نان ، بوی کهنگی و مشاهده کپک در سطح آن است و از این رو از شهروندان درخواست می کنیم از نان هایی استفاده کنند که دارای موارد ذکر شده و به ویژه تاریخ تولید و انقضا باشد و با توجه به وجود تقلب و سوء استفاده های زیادی که صورت می گیرد ، نان مصرفی و مورد نیاز خود را از نانوایی ها و به صورت تازه تهیه کنند.
اکثریت شهروندان و حتی فروشندگان مواد غذایی شهر بندرعباس در گفت گو با گزارشگر ایرنا خواستار اطلاع رسانی بیشتر از سوی رسانه های همگانی به ویژه صدا و سیما برای آگاه شدن افکار عمومی در این زمینه و تهیه نان از نانوایی ها و یا تولیدات داخل استان شدند. ک/4 512/667 /679 شماره 169 ساعت 11:23 تمام
۰ نفر