۱ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4196369
T T
۰ نفر
شده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/01 اجتماعی.بحج و زیارت.حج تهران -رییس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه در حج امسال 61نفر از حجاج ایرانی فوت کردند، گفت : 70درصد این زایران بر اثر ایست قلبی در ایام مناسک حج جان خود را از دست داده اند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، سیدعلی ریاض روز چهارشنبه در نشست خبری در محل سازمان حج و زیارت کشور افزود: در حج امسال 61 نفر فوت کردند که از این تعداد 10نفر در مدینه و 51نفر در مکه جان خود را از دست دادند وی اظهار داشت : پیش از اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی به دلیل میانگین سنی بالای زایران ایرانی بسیاری پیش بینی می کردند که تعداد فوتی های حج امسال زیاد باشد اما خوشبختانه با فعالیتهای مرکز پزشکی حج و زیارت و رعایت نکات بهداشتی از سوی زایران تعداد فوتی های امسال زیاد نبود.
ریاض، کمترین سن فوتی را 48 سال و مسن ترین زایر فوت شده در حج اخیر 88 سال بیان کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس هیچ یک از زایران بالای 100 سال در حج امسال فوت نکردند.
این مقام مسوول در جمعیت هلال احمر با بیان اینکه دو مورد فوتی های حج امسال بر اثر تصادف بوده است ، گفت : همچنین دو نفر از زایران ایرانی در حج امسال بر اثر سرطان خون جان خود را از دست دادند.
وی تصریح کرد: بیمارستان های این جمعیت در ایام مناسک حج در مکه و مدینه متوجه وجود سرطان خود در این افراد شدند.
ریاض ، تعداد معاینات انجام شده در حج امسال را چهار هزار و 369 مورد بیان کرد و گفت : این در حالی است که در سال 87 ،پنج هزار و 43 مورد معاینه از سوی پزشکان این مرکز در ایام حج صورت گرفته بود.
وی همچنین تعداد زایران بستری شده در حج امسال را یکهزار و 309 عنوان کرد و گفت : این تعداد در سال 87 حدود یک هزار و 64 مورد بوده است .
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ، از انتقال 109 زایر ایرانی در ایام حج به ایران به دلیل بیماری خبر داد و اظهار داشت : از این تعداد 18 نفر قبل از ایام تشریق و 93 نفر بعد از ایام تشریق به ایران منتقل شدند.
ریاض ، در ادامه به تعداد بیماران بستری شده در بیمارستانهای عربستان سعودی اشاره کرد و گفت : در حج امسال 398 نفر در بیمارستانهای این کشور بستری شده و از فضای بیمارستان و خدمات بهداشتی عربستان بهره مند شدند.
وی ، مناسب نبودن خدمات طرف سعودی در بخش بهداشت و هماهنگی های درمانی ، رعایت نشدن مسایل بهداشتی از سوی عوامل غیر ایرانی دخیل در امر تهیه غذای زایران و مشکلات انتقال زایران بیمار به کشور را از جمله چالش های موجود در بخش پزشکی و درمانی حج امسال بیان کرد.
ریاض ، خرید ساختمان ثابت به منظور استفاده بیمارستانی ، استقرار نمایندگان ثابت در کشورهای عربستان ، عراق و سوریه ، راه اندازی آمبولانس هوایی برای انتقال آسان و سریع زایران به کشور ، خرید دستگاههای دیالیز به منظور تجهیز بیمارستانهای هلال احمر در مکه و مدینه و توجه جدی بر روی واحد مدیریت که نظارت بر فعالیت پزشکان کاروانها را بر عهده دارد، از جمله برنامه های در دست اقدام این مرکز برای عمره امسال و حج تمتع سال اینده بیان کرد.
اجتمام 9022**9140** شماره 492 ساعت 17:39 تمام
۰ نفر