۱۵ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4638503
T T
۰ نفر
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/15 اقتصاد.کشاورزی .دامپزشکی عضو هیات علمی سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق برنامه سال گذشته با استفاده از توان بالقوه بخش غیردولتی دامپزشکی در قالب خرید خدمات، برای اولین بار در کشور پوشش واکسیناسیون هاری سگ های صاحبدار به 391 هزار و 873 قلاده رسید.
محسن مشکوه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان آنکه ایمن سازی سگ های صاحبدار در معرض خطر برعهده سازمان دامپزشکی قرار دارد، افزود: جمعیت سگ های صاحبدار کشور بین 900 هزار تا یک میلیون قلاده برآورد می شود.
به گفته وی،در سال های اخیر میزان پوشش واکسیناسیون و قلاده گذاری و صدور شناسنامه بهداشتی سگ های صاحبدار در معرض خطر از یک روند افزایشی برخوردار بوده است.
وی اظهار داشت: سال گذشته با برنامه هدفمند کردن یارانه های بخش کشاورزی و اختصاص بخش عمده ای از یارانه ها برای توسعه خدمات بهداشتی درمانی در دام های روستایی و عشایری، پروژه توسعه مایه کوبی هاری در دستور کار قرار گرفت. ضمن آنکه در راستای حفظ و ارتقای سطح بهداشت همگانی با همکاری دامداران نسبت به امحای بهداشتی دام های هار گزیده و یا بیمار و پرداخت غرامت به خسارت دیدگان اقدام می شود.
مشکوه از هاری به عنوان یک بیماری عفونی ویروسی حاد و کشنده نام برد که سامانه اعصاب مرکزی (آنسفالیت ) پستانداران را درگیر می کند و به 2 شکل تحریکی (هاری خشمگین ) و ساکت (هاری فلجی ) تظاهر می کند.
وی این بیماری را ویژه گوشتخواران اهلی (سگ و گربه ) و وحشی گرگ، شغال، روباه و ...) دانست و افزود: انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و اغلب از طریق گزش حیوانات به این بیماری مبتلا می شوند.
این عضو هیات علمی سازمان دامپزشکی مرگ و میر ناشی از این بیماری را در جهان سالانه حدود 55 هزار نفر اعلام کرد و گفت: بیشتر مرگ و میرها (90 درصد) در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.
وی اظهار داشت: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه 10 میلیون نفر به دنبال حیوان گزیدگی تحت درمان پیشگیری هاری (سرم و واکسن ) قرار می گیرند که هزینه آن بسیار بالا است.
به گفته مشکوه، در ایران بیماری هاری کم و بیش در تمام نقاط کشور و انواع مختلف حیوانات پستاندار مشاهده شده است ، اما سگ مهمترین ناقل بیماری به انسان می باشد. به طوری که بیش از 85 درصد از موارد حیوان گزیدگی ها توسط سگ گزارش می شود.
وی با اشاره به آمارهای ارایه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که بیانگر افزایش روند حیوان گزیدگی است، افزود: سال گذشته تعداد موارد حیوان گزیدگی 130 هزار و 844 مورد گزارش شد و این در حالی است که موارد تلفات انسانی از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند.
عضو هیات علمی سازمان دامپزشکی در پایان تصریح کرد: این امر بیانگر آن است که اکثر حیوان گزیده ها درمان می شوند و به نظر می رسد اقدام های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص موثر بوده است.
اقتصام ** **9134 1557 شماره 057 ساعت 09:35 تمام
۰ نفر