#
آستارا ، ایرنا: 27 دی 1380 برابر با 17 ژانویه 2002
رییس دبیرخانه کریدور حمل و نقل "شمال- جنوب " گفت:جمهوری آذربایجان به
طور رسمی درخواست عضویت در این کریدور را به دبیرخانه آن ارائه کرده است.
محمد جواد عطرچیان روز پنجشنبه در گفتگویی با ایرنا اظهار داشت: پیش
از این کشورهای ارمنستان ، بلغارستان و قزاقستان نیز چنین تقاضایی را
مطرح کرده بودند.
"حیدر علی اف" رییس جمهوری آذربایجان اواخر آذر ماه گذشته در دیدار با
"مهدی صفری" نماینده ویژه ایران درامور دریای خزر برای چندمین بار حمایت
و استقبال باکو از طرح کریدور "شمال - جنوب" را ابراز کرده بود.
وی همچنین مشارکت ایران در نوسازی جاده "باکو ـ آستارا" را مهم دانسته
و گفته بود که نوسازی این محور، می تواند در گسترش مناسبات اقتصادی تهران
و باکو بسیار مفید و موثر واقع شود.
عطرچیان اظهار داشت:در چارچوب توسعه این راهرو مواصلاتی از ساختار مرکبی
از راه آهن، جاده زمینی و خطوط کشتیرانی برای انتقال بار در مسیر شمال به
جنوب استفاده می شود.
توافق نامه طرح کریدور شمال-جنوب به عنوان یک راهروبزرک مواصلاتی از اقیانوس
هند به اروپا در سال 1379 در سنت پترزبورک به امضای وزیران راه وترابری
کشورهای ایران ، روسیه و هند رسید.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان امین این راهرو مواصلاتی، مسولیت دبیرخانه
آن را که در سازمان حمل و نقل وپایانه های کشور مستقر می باشد بر عهده
دارد.
مسول دبیرخانه کریدور مذکور گفت: هم اکنون 20 کشور دیگرجهان نیز در حال
بررسی طرح الحاق به موافقت نامه ایجاد این راهرو مواصلاتی هستند.
این کشورها شامل استونی ، لتونی ، لیتوانی ، سریلانکا، لهستان ، بحرین ،
پاکستان، عمان، کویت ، قطر ، رومانی، بلاروس، فنلاند، قرقیزستان، ازبکستان
، مالزی ، سنگاپور ، کره جنوبی ، تایلند و سوریه هستند.
عطرچیان اظهار داشت:در چارچوب توسعه این راهرو مواصلاتی ساختار مرکبی از
راه آهن،جاده زمینی و خطوط کشتیرانی برای انتقال بار در مسیر شمال به جنوب
طراحی می شود.
وی در این گفتگو آغاز حرکت اجرایی برای ساخت قطعه نخست راه آهن استان
گیلان در مسیر قزوین-رشت-انزلی را یک گام عمده در تجهیز این راهرو مواصلاتی
دانست.
این مقام مسوول اظهار داشت : این راه آهن در مرحله دوم به شهر مرزی
آستارا در شمال استان گیلان که با جمهوری آذربایجان همجوار است ، امتداد
خواهد یافت.
وی گفت: با توجه به درخواست آذربایجان برای عضویت در این راهرو مواصلاتی
اجرای قطعه دوم این راه آهن اهمیت زیادی خواهد یافت.
عطرچیان اظهار داشت: طرح کنونی با سرمایه گذاری وزارت راه و ترابری
جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.
* 803 *