۹ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5626875
T T
۰ نفر

پیش بینی وقوع زمین لرزه شدید در شهر استانبول

۹ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5626875
پیش بینی وقوع زمین لرزه شدید در شهر استانبول # نیویورک، ایرنا: نهم اردیبهشت 1379 برابر با 28 آوریل 2000 تیمی از زمین شناسان هشداردادند شهر استانبول در ترکیه در آینده نزدیک شاهد وقوع یک زمین لرزه شدید خواهد بود.
یک تیم بین المللی از زمین شناسان روزجمعه باچاپ مقاله ای در مجله ساینس ( علوم ) هشدار داد : زلزله های سال گذشته در ترکیه باعث شده است خطر بروز یک زلزله قوی در آینده نزدیک دراستانبول بزرگترین شهر ترکیه افزایش یابد.
تیم یادشده درمقاله خود تصریحکرد: گسل های زیرزمینی در حوالی استانبول مراحل نهایی دور زمین لرزه را می گذرانند واین شهر تاریخی طی 30 سال آینده صحنه زمین لرزه شدیدی خواهد بود.
" تام پارسونز " رییس تیم زمین شناسان گفت : زمان قطعی بروز زلزله در استانبول قابل پیش بینی نیست و زمین لرزه ممکن است همین فردا و یا طی چند سال آینده واقع شود.
وی افزود : ما قصد ترساندن مردم و دستپاچه کردن آنها را نداریم.
وی تاکید کرد : به احتمال قوی فرصت کافی برای انجام تغییرات در ساختمان ها و تقویت آن ها در برابر زلزله وجود دارد و تیم محققین امیدوار است تحقیق انجام شده مورد استفاده دولت و دانشمندان ترکیه قرار گیرد.
رییس تیم زمین شناسان بین المللی تصریح کرد: احتمال وقوع زمین لرزه مخرب در استانبول تقریبا برابر احتمال بروز چنین زمین لرزه ای در سانفرانسیسکو و لس آنجلس می باشد.
سال گذشته ترکیه صحنه دو زلزله بزرک بود که اولی در ماه اوت در شهر ازمیت با قدرت 4/7 درجه ریشتر و زلزله دوم در ماه نوامبر در شهر دوزچه با قدرت 1/7 درجه ریشتر حدود 18 هزار کشته داشت و قریب 15 هزار و 400 ساختمان را ویران کرد و در مجموع 10 تا 25 میلیارد دلار خسارت به بار آورد .
پارسونز تاکید کرد : زلزله ازمیت تنش گسل های اطراف دوزچه را افزایش داد که نتیجه آن بروز زلزله در این شهر بود.
وی افزود: این زلزله عامل اصلی افزایش تنش در گسل های زیر دریای مرمره در حوالی استانبول می باشد.
۰ نفر