۱۴ خرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5631297
T T
۰ نفر
ایران و سوریه یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کشاورزی امضا کردند # دمشق ، ایرنا: 14 خرداد 1379 برابر با سوم ژوئن 2000 جمهوری اسلامی ایران و سوریه ، روز شنبه ، در دمشق ، یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کشاورزی و انتقال فن آوری امضا کردند.
این یاداشت تفاهم را، از سوی جمهوری اسلامی ایران ، "عیسی کلانتری" وزیر کشاورزی و از طرف سوریه "اسعد مصطفی" وزیر کشاورزی این کشور امضا کردند.
براساس این یادداشت تفاهم ، دو کشور در زمینه تولید محصولات گندم ، جو ، نخود، عدس ، پنبه ، چغندر قند و زیتون ، طرحهای تحقیقاتی مشترکی انجام خواهند داد.
براساس این یادداشت تفاهم، دو کشور همچنین در زمینه مبارزه با آفتها ، بیماری ها و علف های هرز ، استفاده از ابزار آلات کشاورزی ، استفاده از فن آوری آبیاری مدرن،استفاده از مهندسی ژنتیک ، بیابان زدایی و اصلاح زمین های کویری و بایر با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
جمهوری اسلامی ایران و سوریه، همچنین در زمینه برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در زمینه تولید محصولات مختلف ، مبارزه با آفت ها، بیابان زدایی ، اجرای روش های مدرن آبیاری و ماشینی کردن درو ، به توافق رسیدند.
براساس این یادداشت تفاهم ،دوکشور همچنین در زمینه تبادل نتایج تحقیقات علمی، استفاده از تجربیات مشترک در زمینه کشاورزی و تبادل کارشناس همکاری خواهند کرد.
ایران و سوریه همچنین با تشکیل کمیسیون مشترکی برای هماهنگی فعالیت های مختلف مربوط به این یادداشت و نظارت بر اجرای بندهای آن به توافق رسیده اند.
وزیر کشاوزری ایران ، پس از مراسم امضای این یادداشت تفاهم، به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به این که ایران و سوریه در منطقه جغرافیایی و آب و هوایی مشترکی قرار دارند ، هر نوع همکاری دو کشور سبب می شود ، که تجربیات آنها بدون سرمایه گذاری زیاد و اتلاف وقت به یکدیگر منتقل شود.
کلانتری، با اشاره به این که دو کشور می توانند، در زمینه توسعه کشاورزی ، مکمل همدیگر باشند، گفت : جمهوری اسلامی ایران و سوریه بیشترین اهمیت را به اقتصاد کشاورزی می دهند و بنابراین هرگونه همکاری مشترک در زمینه کشاورزی ، سبب توسعه اقتصادی دو کشور خواهد شد.
وی افزود: بیش از 25 درصد تولید ناخالص ملی ایران از بخش کشاورزی تامین می شود و یک چهارم از نیروهای کار آمد نیز در این بخش اشتغال دارند.
وزیر کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، جمعه شب، برای انجام سفری سه روزه وارد دمشق شد .
۰ نفر